تحول در حمل ونقل با کمک هوش مصنوعی

مشارکت
چرا مشارکت جذاب است؟
۲۹ دی ۱۳۹۵
هوش مصنوعی
سه صنعت متحول شونده به کمک هوش مصنوعی
۱۹ بهمن ۱۳۹۵
Show all
تحول در حمل و نقل با کمک هوش مصنوعی

تحول در حمل و نقل

سفرکردن با سرعت پایین ۹ مایل در ساعت با اولین اتومبیل ساخته شده در حدود ۵۶ مایل، در جاده‌های انگلستان نزدیک به ۶ ساعت بعد به مقصد می‌رسد.

سرعت خیره‌ کننده‌ای نمی‌باشد، اما این رویدادها در سال ۱۸۹۵ هم‌چنان در حال تاریخ‌سازی بوده‌است.

تصور این‌که هرچیزی می‌تواند کاملا نحوه‌ زندگی‌کردن ما را تغییر دهد سخت می‌باشد. اخیرا متخصصان این صنعت در کنفرانس Frost & Sullivan’s Intelligent Mobility در لندن دور هم جمع شدند تا نوآوری‌‌هایی را ایجاد کنند که همانند ورود اولین ماشین‌‌های موتوری تاریخ‌‌ساز باشد.

از ظهور وسایل حمل ونقل برقی تا ظهور دنیایی با ارتباطات وسیع، تا تغییر به سمت نرم‌افزارهای اجاره ماشین و پیدا کردن تاکسی، و نیاز به حفظ حمل و نقل در شهرهای پرجمعیت، نشان دهنده این است که شیوه حمل ونقل به سرعت در حال تغییر می‌باشد. اضافه کردن هوش مصنوعی به معادلات و تغییرات پیش‌رو ظاهرا بسیار چشم‌گیر می‌باشد.

نیاکان ما با شگفتی و حیرت به اولین اتومبیل‌های ساخته شده چشم‌دوخته‌اند. آیا هم‌اکنون ما نیز یک‌بار دیگر به تغییرات ایجاد شده از روی تعجب به جهان نگاه می‌کنیم؟

برگشت به آینده…

Dan Sturges پروفسور طراحی حمل‌ونقل در College of Creative Studies در دفتر خود در نزدیکی Detroit نشسته است، جایی که در سال ۱۹۱۴ اولین تولید انبوه ماشین‌‌های موتوری با نرخ تولید خیره کننده‌‌ای از خط تولید خارج شد.

” در آن روزها همه آرزوی داشتن یک ماشین را داشتند – آن اصلی‌‌ترین نماد آزادی و پیشرفت بود. اگرچه در جهان دیجیتالی فردا ممکن است این اتفاق در مورد همه صادق نباشد.

آن‌‌گونه که Dan توضیح می‌‌دهد: ” مردم در آینده فکر خواهند کرد که آن‌ها نیازی نخواهند داشت که صاحب یک ماشین باشند زمانی که وسایل حمل‌ ونقل وجود خواهند داشت که می‌توانند برای رساندن آن‌ها به مقاصدشان درخواست دهند.

هوش مصنوعی در قلب حمل و نقل آینده قرار گرفته است. جمع آوری اطلاعات از هر منبع قابل امکان، به‌کارگیری الگوریتم‌ها برروی آن‌ها  و استفاده کردن از این اطلاعات در ماشین‌ها جهت پیش‌بینی رفتارهای شخصی و اقدام کردن بر مبنای احتیاجات یکی از اجزا کلیدی نحوه جابه جایی‌ها خواهد بود.

این‌ها می‌توانند هرچیزی از نرم‌افزارهای تاکسی برای وسایل خودکار که در سفرهای روزانه ما  که بدون فراخوانی در دسترس قرار می‌گیرند تا ایجاد کمک شخصی برای ارسال ایمیل به همکاران برای اطلاع از این که در راه هستید را شامل می‌شود.

هوش مصنوعی هم‌چنین این جسارت را به ما می‌دهد تا کارهایی را انجام دهیم که نمی‌دانستیم خواستار انجام دادن آن‌ها هستیم.

Sethu Vijayakumar پروفسور رباتیک در دانشگاه Edinburgh به یاد می‌آورد زمانی را که به هند سفر کرده و از یک نرم‌افزار تاکسی استفاده کرده بود: ” من دیگر از آن نرم‌افزار استفاده نکردم، اما این نرم‌افزار یک الگو از مسیری که طی کرده بودم را پیدا کرده و سپس تخفیف ۱۰۰ روپیه را در صورت سفر بعدی به من پیشنهاد داد”.

“در نتیجه من به این فکر کردم که سفر کنم درحالی که ممکن بود در صورت نبودن این پیشنهاد اصلا این کار را انجام ندهم. زمانی که بتوان رفتار افراد را پیش‌بینی کرد که چه چیزی ممکن است خریداری کنند و ترجیحات آن‌ها چه چیزهایی می‌باشد این یک ابزار قدرتمند خواهد بود.”

نشانه‌هایی از شروع یک دنیای جدید از تحرک و جنبش

در بسیاری از سطوح، این یک جهان جدید و شجاع می‌باشد. بسیاری می‌گویند هوش مصنوعی یک انقلاب صنعتی جدید را در صورت پذیرش جامعه در پیش‌رو بودن هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد.

ماشین‌های هوشمند و پیشرفته  نیاز ما برای رانندگان حرفه‌ای را از بین خواهند برد،  صاحب چندین وسیله حمل ونقل عمومی خواهیم بود و شغل‌ها، صنایع و روش زندگی جدید پدیدار خواهد شد.

Stefan Liske که در PCH Innovations مشغول به کار می‌باشد، که با استفاده از نوآوری به عنوان‌های تجاری مهم کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را گسترش دهند، عقیده دارد هوش مصنوعی تغییر دهنده بازی خواهد بود.

او می‌گوید ” بسیاری از شهرها به دلیل مصرف انرژی مناسب قانونمند خواهند شد”. ” دراین شهرهای قانونمندتر درمدیریت سیستم حمل‌ونقل هماهنگی بیشتری ایجاد خواهد شد. در جایی‌که مسئله حمل‌ونقل استانداردسازی شده است تا جابه جایی افراد کمتر شده و دسترسی حمل‌ونقل برای جمعیت عظیم مردم امکان پذیر باشد”.

Stefan  با دقت شرح می‌دهد که تولیدکنندگان اتومبیل هم متمرکزتر خواهند بود: ” آن‌ها معمولا به مردم به صورت شخصی ماشین نخواهند فروخت”. ” آن‌ها سیستم حمل‌ونقل را به شهرها و دولت‌ها خواهند فروخت”.

هوش مصنوعی می‌تواند احساسات ما را همانند ارتباط عملی ما با ماشین‌ها تغییر دهد.

Niranjan Thiyagarajan مشاور ارشد در Frost & Sullivan اضافه می‌کند که ” فراهم کردن انعطاف برای مشتریان برای انتخاب راه مناسب حمل‌ونقل بسیار مهم می‌باشد”.

” یک همکار پیشنهاد می‌کند که باید صحبت در رابطه با وسیله نقلیه خودکار کنار گذاشته شود و به جای آن در مورد حق انتخاب مشتریان برای تصمیم‌گیری مستقلانه در مورد خواسته هایشان صحبت شود. آن‌ها این امکان را خواهند داشت تا  بتوانند در مورد چیزی که می‌خواهند تصمیم‌گیری کنند، و ممکن است در مورد ماشینی که صاحب آن باشند تصمیم گیری نکنند.

درحالی که ماشین‌ها به طور فزاینده‌ای به اینترنت اشیا متصل می‌شوند – در سال گذشته حدود ۱۷٫۸ میلیون وسیله نقلیه که فروخته شد آماده اتصال می‌باشند. هم‌چنین رابطه احساسی ما با ماشین‌ها ممکن است تغییر کند، تا به طراحان فشار وارد کنیم تا وسایل نقلیه ای ایجاد کنند که ما عاشق آن هستیم.

Sturges اضافه می‌کند: ” چراغ‌های ماشینی که شبیه چشم هستند و داشتن ظاهری مانند دهان انسان” -مردم دوست دارند که ماشین هایشان شبیه انسان‌ها باشند، زیرا آن‌ها تجسمی از انسان برای ما هستند. ”

” زمانی که این دستاوردها به وسیله کامپیوتر صورت گرفته باشد همانند سوار شدن در یک آسانسور می‌باشد. اما اگر بتوانم Detroit را ترک کرده و در طی یک ساعت در شیکاگو باشم، آیا من نگاه کردن به ماشین‌های Dodge و یا ماشین‌های مسابقه را فراموش کرده‌ام؟ خیر”.

کمربند ها را ببندید: تغییرات در حال آمدن می‌باشد.

اگرچه تاثیرات هوش مصنوعی بسیار هوشمندانه‌تر از اولین ظهور ماشین بوده است. تاکید Liske کار بر روی نیازمندی‌هایی مانند داده‌های امن، جاده‌های ایمن و اداره کردن تاثیرات کاهش شغل می‌باشد. به علاوه  مطرح کردن سوال‌های اخلاقی در مورد این که چگونه ماشین‌ها تصمیم‌گیری های انسان را انجام خواهند داد را شامل می‌شود.

ضمنا Anthony Smith  که مجری ارشد ناظر بر سفرهای صورت گرفته در انگلستان می‌باشد اشاره می‌کند که ” افرادی که از وسایل حمل‌ونقل استفاده می‌کنند بیشتر نگرانی‌هایشان در رابطه با سطح جاده ی بهتر، قابلیت اعتماد بیشتر به قطارها و ارزش دادن بیشتر به پول می‌باشد. انتظاراتشان بیشتر در تجربیات روزانه شان ریشه دوانده است” .

Vijayakumar  اضافه می‌کند که: ” به علاوه تمامی آن چیزهایی که هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد در زندگی ما راه نخواهند یافت” .

او می‌گوید: ” تنها چیزهایی که برای انسان کارامد و راحت بوده، و از نظر هزینه به صرفه می‌باشد جان سالم به در خواهند برد” . ” این به ما بستگی دارد که تصمیم بگیریم که آمادگی پذیرش چه چیزهایی را داریم و چه چیزهایی را نمی‌خواهیم”.

لینک مقاله اصلی

عاطفه دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایعه و به مباحث مالی و بازاریابی به شدت علاقمنده

عاطفه قاسمی

linkedin-logo--innovativa

atefeh ghasemi

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *