شکوفایی اینترنت اشیا

financial plan
مدل مالی استارتاپ
۷ اسفند ۱۳۹۵

اگر سیاستگذاران و شرکتها بتوانند به خوبی دنیاهای دیجیتال و فیزیکی را به هم متصل کنند، تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۱۱٫۱ میلیارد دلار تولید میشود.

اینترنت اشیا – داده‌برداری و ارسال آن داده‌ها از طریق شبکه‌های ارتباطی به سیستمهای محاسباتی – در ۵ سال گذشته مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. یک گزارش جدید موسسه جهانی مک کینزی به نام اینترنت اشیا: ارزش فراتر از جو کنونی، توضیح میدهد که دقیقاً چطور اینترنت اشیا میتواند ارزش اقتصادی واقعی ایجاد کند.

شرکتها، ممکن است که پتانسیل زیاد اینترنت اشیا را درک کرده باشند، اما لازمه ی این درک این است که ابتدا شرکت‌ها متوجه باشند که ارزش واقعی کجا میتواند تولید شود.

برای این که دید بازتری نسبت به چالشها و منافع اینترنت اشیا پیدا کنیم، بیش از ۱۵۰ مورد عملی را بررسی کردیم، از افرادی که سلامت خودشان را با دستگاه‌های مختلف زیر نظر می‌گرفتند، تا سازنده‌هایی که از سنسورها برای بهینه‌سازی تعمیر و نگهداری تجهیزات و تامین ایمنی کارگران استفاده می‌کردند. تجزیه و تحلیل‌های ما نشان میدهد که اینترنت اشیا میتواند تا سال ۲۰۲۵ سالانه به اندازه ی ۳٫۹ تا ۱۱٫۱ میلیارد دلار تاثیر مثبت اقتصادی داشته باشد. این مقدار تقریبا برابر ۱۱% اقتصاد جهانی است.

رسیدن به این مقدار از اثرگذاری به شرایط خاصی نیاز دارد، از جمله غلبه بر موانع فنی، سازمانی و قانونی. شرکتهایی که از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده می‌کنند نقش بسیار مهمی در توسعه سیستمها و فرآیندهای مناسب برای بیشینه کردن ارزش آن دارند. برخی یافته‌های ما در این تحقیق به صورت زیر است:

  • تعامل متقابل (توانایی ماشین‌ها یا برنامه‌ها در کار با یکدیگر از طریق اشتراک در شبکه) در سیستم‌های اینترنت اشیا حیاتیست. داشتن این توانایی برای ۴۰% ارزش اقتصادی بالقوه‌ی اینترنت اشیا لازم است. این مقدار در شرایطی به ۶۰% نیز میرسد.
  • در حال حاضر، اکثر داده‌های اینترنت اشیا استفاده نمی‌شود. به طور مثال، برای سکوهای نفتی، بیش از ۳۰۰۰۰ سنسور وجود دارد، که در حال حاضر فقط ۱% داده‌های آنها بررسی میشود. این امر به دلیل این است که این اطلاعات بیشتر برای تشخیص و کنترل عیوب است، نه بهینه سازی و پیش بینی، که بیشترین ارزش را ایجاد میکند.
  • اپلیکیشن‌های تجارت به تجارت احتمالاً بیشترین ارزش (حدود ۷۰%) را تولید می‌کنند، هر چند اپلیکیشن‌های مصرف‌کنندگان عمومی مثل مانیتورهای سلامتی و خودروهای خودران، بیشترین توجه را جلب میکنند و میتوانند ارزش قابل توجهی تولید کنند.
  • اینترنت اشیا پتانسیل زیادی در اقتصادهای رو به رشد دارد. با این وجود، ما تخمین میزنیم که ارزش کلی این تکنولوژی در اقتصادهای پیشرفته بیشتر باشد. هر چند، اقتصادهای رو به رشد میتوانند بین ۴۰ تا ۵۰% ارزش کلی که اینترنت اشیا قادر است تولید کند را ایجاد کنند.
  • مشتریان بیشترین استفاده را می‌برند. ما تخمین می‌زنیم که کاربران اینترنت اشیا (شرکتها، سازمانها و مصرف کنندگان دیگر) میتوانند ۹۰% ارزشی که اینترنت اشیا تولید می‌کند را جذب کنند. به طور مثال، در سال ۲۰۲۵ کنترل از راه دور برای بهبود حال بیماران بدحال، میتواند ۱٫۱ میلیارد دلار در سال ایجاد کند.
  • یک صنعت پویا سعی می‌کند با تکنولوژی اینترنت اشیا خودش را توسعه دهد. مانند سایر موج‌های تکنولوژی، هم شرکتهای قبلی و هم بازیکنان جدید فرصتهایی برای پیشرفت دارند. دیجیتالی شدن، مرز بین شرکتهای تکنولوژی محور و سایر شرکت‌ها را کم رنگ میکند، مثلاً، سازندگان تجهیزات صنعتی، در حال تولید مدلهای تجارتیِ جدیدی هستند که به وسیله اینترنت اشیا و داده‌ها، محصولات خود را به عنوان سرویس ارائه دهند، نه برای فروش

دیجیتالی شدن ماشینها، خودروها، و سایر المان‌های دنیای فیزیکی یک ایده ی قوی است. حتی در این دوره اولیه، اینترنت اشیا در حال اثرگذاری روی نحوه ی تولید محصولات و توزیع آنها، و سرویس‌ها مثل چگونگی مدیریت سلامت توسط دکترها و بیماران است. اما استفاده ی کامل از توانایی‌های بالقوه‌ی اینترنت اشیا نیاز به نوآوری‌هایی در تکنولوژی و مدل‌های تجارتی دارد، و همچنین سرمایه‌گذاری روی توانایی‌ها و استعدادهای جدید. با سیاستگذاری‌های تشویقی برای تعامل متقابل، برقراری امنیت اطلاعات، و حفاظت از حریم شخصی کاربران، اینترنت اشیا میتواند پتانسیل‌های خود را شکوفا کند، مخصوصاً اگر رهبران تصمیم‌گیری به کمک داده‌ها را به طور جدی تشویق و حمایت کنند.

لینک مقاله اصلی

تارا دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیکه و به مباحث رهبری ، خلاقیت و تفکر طراحی علاقمنده

linkedin-logo--innovativa

مترجم

تارا امامی

tara emami

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *