مدل مالی استارتاپ

هوش مصنوعی
سه صنعت متحول شونده به کمک هوش مصنوعی
۱۹ بهمن ۱۳۹۵
اینترنت اشیا
شکوفایی اینترنت اشیا
۱۶ فروردین ۱۳۹۶

مولف:

Will Little مدیرعامل Prota Ventures

قسمت اول: مدل مالی چیست؟

این مجموعه صحبت‌های دوستانه‌ای می‌باشد که من اخیرا با Troy Henikoff ( رئیس بخش مدیریت Techstarsشیکاگو) درخصوص بهترین دستاورد بنیان‌گذاران درهنگام ایجاد یک مدل مالی می‌باشد. دقیق‌تر، مناظره عکس‌العمل بسیار مخالف از طرف Troy بود بعد از اینکه من یک الگویی که برای شرکت سبدگردان Prota Ventures ایجاد کرده بودم را مطرح کردم. بازخورد او این بود که تا جایی که ضرورت دارد هرگز از الگو استفاده نشود و به جای آن مدل از صفر ایجاد شود.

بعد از این که من سوال کردم کجا می‌توانم این سخنرانی آنلاین پیدا کنم، او پیشنهاد داد درحالی که منابع قوی بسیاری در دسترس نمی‌باشد. ما این مجموعه مقاله را مشترکا یادداشت کنیم. ما صادقانه امید داریم که این مجموعه به شما کمک کند.

در اینجا مطالبی است که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پوشش دهیم.

ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این مجموعه را به ۴ بخش تقسیم‌بندی کنیم و شما را از طریق اجزا ضروری مورد نیاز جهت ایجاد مدل کسب و کارتان از صفر راهنمایی کنیم:

قسمت اول: چرایی و چیستی مدل کردن مالی

قسمت دوم: فرضیات

قسمت سوم: صورت‌حساب درامد و صورت‌حساب جزئیات مشتری

قسمت چهارم: جریان نقدی، نقطه سر به سر و به روز نگه‌داشتن مدل

مدل مالی چیست؟

مختصرا یک مدل مالی نمایش ریاضی خلاصه شده‌ای از نحوه کار کردن شرکت می‌باشد. (و از آن مهم‌تر، این‌که به چه سمتی کار خواهد کرد). مدل ورودی‌ها و خروجی‌هایی دارد. ورودی ها محرکه ی فرضیات مدل می‌باشند، چیزهایی همانند محرکه‌های هزینه جذب مشتری، نرخ جابه‌جایی مشتریان از شرکت شما و رفتن به سمت رقیبانتان، میزان پولی که به افراد می‌پردازید و غیره. خروجی مجموعه‌ای از اهداف می‌باشد که به شما نشان خواهد داد شرکت چطور عمل خواهد کرد اگر فرضیات درست باشد یک مدل می‌تواند چندین مجموعه از اهداف را تولید کند که فرضیات مختلفی را ارائه می‌دهد.

بر مبنای مجموعه‌ای از فرضیات، یک مدل مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تصمیمات هوشمندانه بگیرد ( چه تعداد فروشنده می‌بایست استخدام کنید و چه مقدار به آن‌ها بپردازید ). مدل شامل اهداف مالی می‌باشد که ریاضیات را به فرضیات متصل می‌کند، که به اپراتورها اجازه می‌دهند تا ” با متغیرها کارکنند” بر این اساس که بفهمند که چطور تصمیمات مطمئن ممکن است سلامت آینده‌ی شرکتشان را تحت تاثیر قراردهد.

چرا بنیان‌گذاران می‌بایست به ایجاد یک مدل مالی اهمیت بدهند؟

Troyیک داستان مهم در رابطه با این موضوع برای سهیم کردن دارد:

زمانی که برای صورت‌حساب‌های مطمئن افزایش سرمایه صورت می‌گیرد، ما تعدادی از سطح‌های مالی بزرگ را در اختیار داریم: به طور غیر قابل اجتناب ناپذیری، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر سوال خواهند کرد که این اعداد از کجا آمده‌اند. من به آنها خواهم گفت که ما یک مدل مالی با جزئیات بالا داریم که آن را اجرا می‌کند، من یک طعمه را ایجاد خواهم کرد..

آن‌ها درخواست خواهند کرد که یک کپی از مدل را برای آن‌ها ارسال کنم و من آن را رد خواهم کرد. من تنها در اولین جلسه آن را سهیم خواهم بود و شخصا مدل را مرور کرده و مشارکت می‌کنم و بعد از آن جلسه ۹۰ دقیقه، من آن‌ها را با یک کپی از مدل ترک خواهم کرد تا با آن به جلو پیش بروند.

آن‌ها اصرار خواهند داشت که می‌توانند بدون جلسه آن را متوجه شوند، اما من همیشه زمین خود را حفظ می‌کنم. من خواستار جلسه هستم نه فقط به این خاطر که زمان آن‌ها را بگیرم و ناراحتشان کنم تا یک مدل جدید را به آن‌ها بیاموزم، بلکه از آن مهم‌تر داشتن وقت ملاقات حضوری بیشتر با آن‌هاست در موقعیتی که من قرار است در آن بدرخشم.

از زمانی که مدل را ایجاد کردم درون و بیرون آن را می‌دانم: من می‌توانم به هر سوالی از هر قسمتی پاسخ دهم  و یک فرد باهوش به نظر برسم. در پایان من ۸ تا از این ملاقات‌ها داشته‌ام، و هر شرکتی که من با آن‌ها جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای در رابطه با مدل‌های مالی داشته‌ام یا یک سرمایه‌گذاری در شرکت انجام داده‌اند و یا یک پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در شرکت را ارائه داده اند. تک تک آن شرکت‌ها.

چرا مهم می‌باشد که بنیان‌گذاران یک مدل مالی را از صفر ایجاد کنند؟

درحالی که جست و جو کردن و پیدا کردن یک الگو برای استفاده آسان می‌باشد. آن الگوها توسط یک شخص با تفکرات کسب و کار خاص ایجاد شده است. تا وقتی که هر کسب و کاری منحصر به فرد می‌باشد. این شما را به سمت دردسر سوق می‌دهد.

درحالی که اغلب یادگیری از مدل‌های دیگر اشخاص برای ایجاد اطمینان کمک کننده می‌باشد. برای مثال شما هیچ چیز مهمی را از قلم نخواهید انداخت، اما هرگز نباید با استفاده از الگوی آن‌ها مدل خود را ایجاد کنید. در نهایت شما سرتان را به دیوار می‌کوبید زمانی که نیاز دارید تا تغییراتی ایجاد کنید و به طور غیر قابل اجتنابی جزئیات کوچک و مختصر مرتبا شما را گیج خواهند کرد تا زمانی که آن‌ها را متوجه نشوید.

به بیان دیگر زمانی که ممکن است این طور فکر کنید که یک الگو در ذخیره کردن زمان به شما کمک خواهد کرد. آن چه که در حقیقت شما به دنبال جذب آن هستید “technical debt” می‌باشد. که در نهایت در اجراهای طولانی مدت بیشتر مواقع موجب ایجاد هزینه برای شما می‌شود.

به علاوه بسیار ضروری می‌باشد که هر ستون، ردیف، سلول و صورت‌حساب‌های صفحه گسترده خود را به دو دلیل کلیدی بدانید: این کمک می‌کند تا کسب و کار خود را بهتر مدیریت کنید و زمانی که وقت آن فرا می‌رسد تا آن را به یک سرمایه‌گذار توضیح دهید شما می‌توانید دقیقا توضیح دهید که آن چگونه کار می‌کند و احتمال افزایش سرمایه خود را افزایش دهید.

اجزای یک مدل مالی قوی چه جیزهایی می‌باشد؟

تا زمانی که افراد از مدل‌های مالی استفاده می‌کنند تا اهداف را به سرمایه‌گذاران ربط دهند. بسیار ضروری می‌باشد تا با زبان سرمایه‌گذاران صحبت کنید. آن‌ها برای موارد مالی از Excel استفاده می‌کنند. پس شما می‌بایست مدل خود را در Excel ایجاد کنید.

Google sheets برای ایجاد تغییر و داشتن چندین فرد برای ویرایش مناسب می‌باشد، اما فرستادن یک مدل در صفحات Google sheets برای سرمایه گذاران نشان می‌دهد که شما دانش مالی ندارید.

سرمایه گذاران هم‌چنین ۳ صورت‌حساب استاندارد را نیز مشاهده می‌کنند: صورت‌حساب درامد، صفحه نشان دهنده‌ی نقطه‌ی سر به سر و صورت‌حسابی از جریان نقدی. در مورد هر یک از این‌ها بسیار معتبر می‌باشد تا در یک صفحه گسترده‌ی یکسان نحوه‌ی عملکرد گذشته و اهداف آینده هر دو آورده شود.

صفحه گسترده‌ی شما می‌بایست شامل یک صورت‌حساب برای هر یک از خروجی‌ها، صورت‌حساب فرضیات و جزئیات مشتری مورد نیاز باشد تا در محاسبه‌ی خروجی‌های اصلی کمک کننده باشد. ما یک مثال خاص را نیز بعدا در این مجموعه خواهیم آورد تا شما بهتر متوجه شوید که به چه شکل می‌بایست باشد.

سود یک مسئله‌ی سلیقه‌ای و پول نقد یک حقیقت است.

به دلیل وجود جزئیات مختصر حسابداری متغیر – مانند درست کردن درامد به تعویق افتاده و دارایی استهلاک شده – اگر شما ۱۰ حسابدار را مسئول کرده‌اید تا کتاب شما را در پایان سال به اتمام برساند، شما ۱۰ جواب مختلف در مورد میزان سود ( ویا زیان) که در پایان سال داشته‌اید به دست خواهید آورد. در حالی که امیدوار کننده خواهد بود که خیلی از دیگری تفاوت نداشته باشد. هر یک از آن‌ها براساس نظریات و سلایق حسابداری خود به روشنی گزارش‌های مختلفی را در مورد سودتان به شما خواهندداد.

اگرچه وجود تعادل در حساب بانکی شما عدد خاصی است که باید به آن اشاره شود؛ این یک حقیقتی است که ۱۰ حسابدار شما باید روی آن توافق داشته باشند.

بنابراین بسیار مهم می‌باشد که به یاد داشته باشید مدل مالی شما نظر شخصی شما را در خصوص سودتان ارائه می‌دهد. این به این معناست که جریان نقدی خود را به دقت آزمون کنید، چرا که تغییرات جزئی با هدف بهتر کردن فرضیات کسب و کارتان ضروری می‌باشد.

چرا سرمایه‌گذاران به مدل مالی شما اهمیت می‌دهند؟

داشتن یک مدل مالی قوی یک قدم مهم در ارتباط با سرمایه‌گذاران می‌باشد. جایی که شما یک متفکر منطقی با یک برنامه قابل دفاع و فهم روشن از کسب و کارتان و سطحی که بتوان به آن عمل کرد می‌باشید.

هیچ کس انتظار ندارد تا مدل شما کاملا بی‌نقص باشد. درحقیقت زمانی که ما یک مدل را ارائه می‌دهیم ما همواره با یک خط یکسان شروع می‌کنیم:

تنها چیزی که ما می‌دانیم و در مورد این مدل مطمئن هستیم این است که آن اشتباه است اما اگر با دقت به آن نگاه کنیم ما فهم بهتری را در رابطه با محرکه‌های کسب و کار و موارد مورد نیاز برای تمرکز بر روی کاهش ریسک را خواهیم فهمید.

در ذهن خود بسپارید که سرمایه‌گذاران به دنبال موفقیت‌های بزرگ هستند اما هم‌چنان به دنبال کاهش ریسک خود نیز هستند. این مدل به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند با ریسک کنار بیایند.

این مقاله در استارتاپ Startup Rocket که در اینجا موجود می‌باشد منتشر شده است در مقاله بعدی ما در این مجموعه با یک راهنمای قدم به قدم در مورد نحوه‌ی ایجاد مدل مالی، شروع‌کردن با صورت‌حساب‌های فرضیات شروع خواهیم کرد. خبرنامه Will را بخوانید تا متوجه شوید که مقاله بعدی چه زمانی منتشر خواهد شد.

لینک مقاله اصلی

عاطفه دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایعه و به مباحث مالی و بازاریابی به شدت علاقمنده

عاطفه قاسمی

linkedin-logo--innovativa

atefeh ghasemi

4 دیدگاه ها

  1. آرین می‌گه:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    آیا نمونه یا sheet این مدل رو هم در اختیار قرار می‌دید ؟

  2. محمدحسین می‌گه:

    سلام، ممنون از مطلب خیلی خوبتون
    نمونه ای از این sheet جایی موجوده؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *