گزارش روز دوم ششمین دوره رویداد استارتاپ تریگر

تریگر
گزارش روز اول ششمین دوره رویداد استارتاپ تریگر
۱۷ اسفند ۱۳۹۵
تریگر
گزارش روز سوم ششمین دوره‌ رویداد استارتاپ تریگر
۲۳ اسفند ۱۳۹۵
Show all
تریگر

تریگر

روز دوم ششمین دوره رویداد استارتاپ تریگر

روز دوم رویداد استارتاپ تریگر ۶ در ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه سال ۹۵ برگزار شد.

همانند روز اول ابتدا مجری برنامه توضیحاتی را در مورد رویداد یادآور شد و پس‌ازآن پذیرایی از شرکت­کنندگان صورت گرفت.

سپس کارگاه “تحقیقات بازار” با سخنرانی جناب آقای علی‌اکبر فائق، مدیر بازاریابی شرکت امی­تیدا آغاز گردید. در این کارگاه که به‌صورت تعاملی برگزار گردید، اصول کلی یک استارتاپ و مراحل آن به همراه شرکت‌کنندگان پیاده‌سازی شد. افراد شرکت­کننده در گروه‌های چند­تایی تقسیم شدند و یک “نیاز” را مطرح کردند و در ادامه با کمک مدرس کارگاه این نیاز را دقیق‌تر کردند. سپس افراد گروه به بررسی راه‌حل‌های رفع نیاز پرداختند. آقای فائق تأکید داشتند که در استارتاپ­ها جهت­گیری بسیار مهم است و لازم است بازار هدف محصول یا خدمت بخش­بندی شود و بر روی یکی از آن‌ها تمرکز کرد. آمارها نشان می­دهد حداقل سه تیم به‌طور همزمان بر­ روی ایده مشابه شما کار ­می­کنند درحالی‌که شما از آن بی‌­اطلاعید. درنتیجه مهم این است که بر روی اصل مطلب متمرکز شوید و از حواشی بپرهیزید تا بتوانید اصل محصول را سریع‌تر به دست مشتری برسانید. پس از آن از تیم‌ها خواسته شد تا بازار محصول خود را شناسایی کنند و آن را تقسیم‌بندی کنند. در مرحله بعد بهترین بازار برای متمرکز شدن و ورود به آن انتخاب گردید. آقای فائق سه ویژگی مهمی که در انتخاب بازار مهم هستند را ذکر کردند: ۱- حجم بازار بزرگ‌تر ۲-توانایی نفوذ به بازار ۳- قابلیت گسترش بازار موردنظر و امکان ورود به سایر بازارها در مراحل بعدی.

img_4390

مهندس فائق بر روی تیم سازی تأکید فروان داشتند و در طول کارگاه نیز افراد چندین بار در قالب تیم‌ها باهم صحبت داشتند و بر روی ایده­‌هایشان کارکردند. پس از توسعه اولیه محصول به‌طور حتم نوبت به بازاریابی می­رسد. مهندس فائق مهم­ترین اصل در بازاریابی را خلاقیت دانستند و گفتند استارتاپ­‌ها در مراحل اولیه نیاز به مدل­های بازار­یابی پیچیده ندارند. یک مدل بازاریابی ساده و کاربردی در ادامه شرح داده شد. کارگاه در ساعت ۱۸:۳۰ پایان یافت و پس از آن مدرس کارگاه به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.

در قسمت بعدی رویداد، شبکه­‌سازی و پذیرایی شام انجام شد.

در بخش بعدی دو سخنرانی از دو مهمان برگزار شد. مهمان اول جناب آقای حامد کاشانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، و مهمان دوم جناب آقای امیر جعفر­پور بودند.

سخنران اول در مورد اهمیت برنامه‌­ریزی و استفاده از ابزار­های مناسب و به‌روزرسانی مداوم صحبت کردند و توسعه و ارتقا مداوم را رمز موفقیت استارتاپ­ها دانستند زیرا مزیت رقابتی دائمی نیست. همچنین محور­های مهم که دانشجویان می‌توانند بر روی آن‌ها کار کنند مطرح شد مانند حمل‌ونقل، امنیت در فضای مجازی، هوش مصنوعی و …

سخنران دوم نیز چالش‌های مهم کشور در موضوع موردبحث رویداد را در اختیار شنوندگان قرار دادند: حمل‌ونقل انسان‌محور، کمک به افراد دارای معلولیت جسمی در سیستم حمل‌ونقل،سنجش ترافیک، مدیریت ترافیک یکپارچه و…

img_4523طبق روال روزهای گذشته پس از دو سخنرانی، ملاقات سریع (fast meeting) انجام شد.

نویسنده گزارش: آناهیتا پاک فطرت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *