۱۰ اشتباه متداول کارآفرینان به هنگام ارائه‌ی طرح خود برای سرمایه‌گذاران

۱۸ اشتباه استارتاپی که همه باید درباره‌ی آن بدانند
۲۴ اسفند ۱۳۹۳

شاید به عنوان یک کارآفرین و کسی که علاقه مند است تا سرمایه گذاران را به منظور پذیرش ریسک سرمایه گذاری روی ایده هایش ترغیب کند، تمایل داشته باشید تا الگوهای رفتاری که بر این گونه موارد حکمفرماست را بدانید.

به همین خاطر ۱۰ اشتباه متداولی که باید از آن ها به هنگام ارائه اجتناب کنید و هم چنین توصیه هایی برای افزایش شانس موفقیت در جلسات با سرمایه گذاران ریسک پذیر را در این مقاله بیان می کنیم.

۱- عدم فهم درست از نحوه عملکرد مؤسسات سرمایه گذاری ریسک پذیر (Venture capitals)

قبل از جلسه با سرمایه گذاران، درک روشنی از نحوه‌ی عملکرد مؤسسات سرمایه گذاری پیدا کنید.‌ این مؤسسات با سرمایه گذاری در استارتاپ شما، صاحب بخشی از سهام آن می شوند و بعد از مدت زمانی که کسب و کارتان توسط کمپانی های دیگر خریداری شد، سهام این مؤسسات از استارتاپ که به دلیل سرمایه گذاری در آن به آن‌ها تعلق گرفته است و در طی این مدت رشد کرده است به آن‌ها باز خواهد گشت.

این تصور که مؤسسه سرمایه گذار به شما پول قرض می دهد و پس از مدت زمانی مشخص اصل پول با سود آن را پس می گیرد، تصور غلطی است.

۲- به دنبال سرمایه گذار مناسب باشید

قبل از دیدار با سرمایه گذار، درباره‌ی حوزه هایی که مؤسسه سرمایه گذاری در آن‌ها اقدام به سرمایه گذاری می کند تحقیق کنید. از این موضوع که سرمایه گذار در حوزه ای که کسب و کار شما در آن فعالیت می کند و اینکه حداکثر میزان سرمایه گذاری وی به اندازه نیاز شما است اطمینان حاصل کنید.

۳- ارائه قبل از پختگی کامل ایده

اگر ایده‌ی شما هنوز به تحقیقات و کار بیش‌تری احتیاج داشته باشد مانند ایده‌های صنعتی که به کارهای آزمایشگاهی و محاسباتی نیاز دارند‌، هنوز زمان ارائه‌ی ایده‌ی شما برای سرمایه گذار فرا نرسیده است. مؤسسات سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر روی پروژه‌های تحقیقاتی هزینه نمی کنند. هم چنین این گونه ایده‌ها بر روی کاغذ نمود کافی  ندارند و باید در غالب یک محصول که برای مشتری جذابیت دارد درآورده شود.

۴- عدم پذیرش دخیل کردن سایر سرمایه‌گذاران در تصمیم گیری‌های کلیدی

سرمایه‌گذاران به شدت از صاحبان ایده‌هایی که توصیه ناپذیر بوده و هیچ‌گونه انعطافی در کار گروهی از خود نشان نمی‌دهند هراسانند. در نقطه‌ی مقابل از افرادی که علاوه بر داشتن ایده‌های خوب حاضر هستند در تصمیم‌گیری‌ها و اداره‌ی استارت‌آپ دیگران را نیز سهیم کنند استقبال می کنند.

۵- نداشتن اطلاعات کافی از مشتریان

چقدر برای شناخت مشتریان محصول و یا خدمتتان و نیاز واقعی آن‌ها مطالعه و تحقیق کرده اید؟ آیا می دانید مشتریان نیازهای خود را به چه صورت بروز می دهند؟ آیا مشتریان برای رفع نیاز خود به راه‌حل شما اعتماد خواهند کرد؟ و در آخر این‌که آیا می دانید مشتریان از چه راه‌هایی به سمت شما جذب می‌شوند؟

سؤالات بالا سؤالات بسیار اساسی‌ای هستند که به پاسخ‌هایی روشن و مستند نیاز دارند.

۶- نادیده گرفتن رقبا

هیچ وقت این جمله ” ما هیچ رقیبی نداریم” را بر زبان نیاورید زیرا نشان‌دهنده درک نادرست شما از بازار و دنیای کسب‌وکار است. به جای این باید نشان دهید که ایده و راه‌حل شما در مقایسه با سایر رقبا بهتر یا سریع‌تر یا ارزان‌تر یا جذاب‌تر است. پس هیچ‌وقت این اشتباه را نکنید زیرا حتی پیشروترین و جدیدترین کسب‌وکارها از نظر فناوری هم برای خود رقبایی دارند.

۷- عدم موفقیت در نشان دادن ارزشی که برای مشتریان خلق می کنیم

آیا کسب‌وکار ما نیازهای اساسی و بسیار مهمی که مشتریان به طور روزمره با آن مواجهند را برطرف می کند یا درصدد رفع نیازهای آنی و کوچک آنان است.اغلب سرمایه‌گذاران ریسک پذیر در کسب‌وکارهای نوع اول سرمایه‌گذاری می‌کنند.

۸- نداشتن مدل کسب‌وکار

آیا نقشه راه معینی برای این‌که کسب‌وکارشما سودآور باشد دارید؟ کارآفرینان زیادی به خصوص در حوزه‌ی فناوری اطلاعات هستند که وقتی از آن‌ها پرسیده شود چه نقشه‌ای برای کسب درآمد از این کسب‌وکار دارید، پاسخ می‌دهند از طریق فروش آن به کمپانی‌های بزرگ مثل گوگل یا فیسبوک. لازم است بدانید که این یک مدل کسب‌وکار نیست بلکه یک راهبرد برای خارج شدن و رها شدن از آن کسب‌وکار است و احتمالا یک راه‌حل تقریبا دست نیافتنی است، زیرا اگر در وهله‌ی اول به نحوه‌ی درآمدزایی کسب‌وکار فکرنکنید در آینده نیز برای دیگران هیچ جذابیتی که منجر به سرمایه گذاری یا خرید استارتاپ شما بشود، وجود نخواهد داشت.

۹- نداشتن یک استراتژی مشخص برای ورود به بازار

بیان این جمله ” اگر این ایده شروع به کار کند مشتریان خودشان به سوی ما سرازیر می شوند” حکایت از ساده‌انگاری گوینده این جمله دارد. اما به این جمله که نشان‌دهنده نگرش منطقی یک کارآفرین است توجه کنید: ” ما اگر بتوانیم یک درصد از سهم بازار را کسب کنیم به نظر می رسد که این کسب و کار موفق بوده است.” سرمایه‌گذاران یک استراتژی ورود به بازار دست یافتنی و هم‌چنین یک نقشه‌ی راه عملیاتی شامل معرفی کامل و با جزئیات محصول، راهکارهای ارتقاء آن و جغرافیایی که قرار است محصولات در آن عرضه شود را از کارآفرینان انتظار دارند.

۱۰- ارائه‌ی پیش‌بینی‌های درآمدی و مسائل مالی به شکلی که نامعتبر می نمایند

آیا پیش‌بینی‌های شما درباره‌ی درآمدهایی که در سال‌های آینده کسب خواهید نمود واقع بینانه است؟ برای این‌که پیش‌بینی هایتان واقعی و منطقی باشند باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

– در سال چهارم یا پنجم، کسب‌وکار ما چه درصدی از سهم بازار را در تصاحب خود خواهد داشت؟

– آیا رقبا و جایگاه آنان در پیش‌بینی‌های ما مدنظر قرار گرفته اند؟

– آیا پیش‌بینی ما از سود سالانه و هزینه‌های جاری کسب‌وکار واقع‌بینانه است؟

– چه مقدار باید برای بخش‌های تحقیق و توسعه‌، بازاریابی و فروش هزینه کرد؟

– سود ناخالص وسود عملیاتی ما چند درصد خواهد بود؟

در پایان یادآوری این نکته ضروری است که سرمایه گذاران افرادی محافظه کار هستند که برای سؤالاتشان درباره‌ی کسب‌وکار شما پاسخ‌هایی روشن و منطقی می خواهند نه پاسخ‌هایی عجیب و دست نیافتنی و صرفا با بیان برخی کلیات. هم چنین اگر ارائه‌ی شما درباره‌ی ایده و طرح کسب‌و کارتان منطقی و واقع بینانه و با درنظر گرفتن توأمان نقاط مثبت و منفی باشد، سرمایه‌گذاران انعطاف‌پذیری بیش‌تری از خود نشان می دهند و احتمال این‌که ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایده‌ی شما بشوند بسیار بالاتر می رود.

2 دیدگاه ها

  1. حسین قاسمی گفت:

    من یه ایده فوق العاده دارم در حد اختراع مونوپاد فروش خواهد داشت، راهنمایی کنین چجوری و به کجا پیشنهاد کنم معتبره و پول خوبی میده

    • ستاک گفت:

      با سلام
      شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر بسیاری وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید همچنین می‌توانید وارد برنامه شتابدهنده شتابدهنده‌ها شوید ولی ابتدا پیشنهاد می‌کنیم به بخش مقالات سایت ما نگاه مجددی بیاندازد همچنین اگر در آغاز راه هستید می‌توانید مقالاتی مانند نکاتی برای شروع کسب‌وکار را مطالعه فرمایید.
      قبل از مذاکره به سرمایه‌گذار و یا ورود به شتابدهنده‌های مختلف توصیه می‌کنیم که حتما تیمی مناسب (حتی با تعداد کم) تشکیل دهید تا بتواند در ادامه مسیر همراه شما باشد. همچنین شما می‌توانید با ورد به شتابدهنده شریف از خدمات ۵ گانه شتابدهنده مانند خدمات فضای استقرار، آموزش، مشاوره‌ای، مالی و ارتباط با سرمایه‌گذار بهره‌مند شوید. برای شروع همکاری در صورت داشتن شرایط اولیه پذیرش(داشتن تیم و وجود ۵۰ درصد هم‌بنیانگذاران از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف) می‌توانید فرم ثبت استارتاپ ما را تکمیل فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *