پنج باید و نباید برای شروع یک استارتاپ

واقعیت رشد در صنعت نرم‌افزار
۹ مهر ۱۳۹۴
مدیریت عملکرد و شاخص‌های کلیدی عملکرد
۲۴ مهر ۱۳۹۴

مترجم: مریم اسدی

شروع یک کسب­‌وکار جدید و تلاش برای کسب درآمد با کمترین امکانات کار ساده­‌ای نیست؛ در این مسیر بزرگترین سرمایه‌­ای که دارید تجربه‌­هایتان هستند، تجربه‌­هایی که لزوماً به‌­وسیله‌­ی خود شما به دست نیامده‌­اند. پس همواره به دنبال این باشید که این سرمایه را با کمترین هزینه افزایش دهید و از تکرار اشتباهات دیگران بپرهیزید.

در ادامه ده اصلی که در گام‌­های اولیه می‌­تواند شما را یاری دهد به اختصار آمده است. اصولی که همگی برگرفته از تجارب شخصیت­‌های موفق و کهنه‌­کار در این عرصه­‌اند.

 ۱) از همان ابتدا به فکر افزایش حق انتخاب­ خود باشید

برای اینکه مطمئن باشید در شرایط سخت بازار قادر خواهید بود گلیم خود را از آب بیرون بکشید، سعی کنید از قبل مسیرهای مختلفی را برای سودآوری کسب­‌و­کار خود در نظر گرفته و تنها به یک استراتژی واحد تکیه نکنید. نکته­‌ی مهمی که یک کارآفرین در گام­‌های ابتدایی باید روی آن تمرکز داشته‌­باشد ارزیابی روش­های موجود برای تأمین سرمایه­ی مورد نیاز است تا در مواجهه با شرایط چالش­برانگیز، با داشتن درکی عمیق­تر و کامل­تر از گزینه­های پیش­رو، تصمیم بهتری بگیرد.

۲) با افراد با زمینه­های کاری مختلف آشنا شوید

روابط کاری خود را تنها به افرادی که احتمال می­دهید در آینده مشتری شما خواهند شد محدود نکنید. سعی کنید افراد با تخصص­های مختلف را دور و بر خود داشته باشید چرا که شما هرگز نمی­دانید کسب­وکار آینده­تان شما را به چه نوع مشاوره­هایی نیازمند خواهد کرد.

۳) هدف نهایی خود را به درستی بشناسید تا در تعیین استراتژی مناسب دچار مشکل نشوید

در تمامی مراحل پیش رو، از کار بر روی ایده و صحبت با سرمایه­گذاران گرفته تا تشکیل تیم و فروش محصول، داشتن استراتژی مشخص و مناسب، به ویژه در بحث ارتباطات، بسیار مهم و تعیین کننده است. یکی از روش­هایی که برای تعیین استراتژی درست  پیشنهاد می­شود این است که هدف نهایی خود را به درستی بشناسید و سعی کنید تصویر واضحی از خود در آینده داشته باشید در این صورت است که نیازهایتان برای شما مشخص می­شود و با حرکتی عقب ­گرد می­توانید مسیر مناسب برای رسیدن به آن هدف را برای خود ترسیم کنید.

۴) همواره در پی به­روز کردن اطلاعات خود باشید

بینش شما زمانی ارزشمند است که قادر باشید تجربیات گذشته­ی خود را با واقعیت­های موجود و چشم­اندازهای آینده تطبیق دهید و برای داشتن این توانایی لازم است تا جایی که می­توانید به چند و چون آنچه در اطرافتان می­گذرد آگاه باشید. بدون­شک در برقراری روابط موثرکاری دچار مشکل خواهید شد و افراد چه به عنوان هم تیمی و چه به عنوان سرمایه­گذار و یا مشاوربه شما ایمان پیدا نخواهندکرد مادامی که شما را همگام با  مسیر پیش­بینی شده برای آینده نبینند.

۵) بدانید که درملاقات­های حضوری اول خود شما هستید که ارزیابی می­شوید و بعد ایده­هایتان

افراد با تجربه در تجارت و کسب­وکار، ملاقات­های حضوری را فرصتی برای پی­بردن به ارزش­ها و بینش­های مخاطب خود می­بینند و سعی می­کنند در این فرصت­ها شخصیت افراد را ارزیابی کنند. بدانید که از طریق ایمیل و یا دیگر وسایل ارتباطی دیجیتال فرصت تشریح ایده ها و دلایل قانع کننده­ی خود را خواهید داشت؛ ولی در هیچ موقعیت دیگری جز زمان ملاقات نخواهید توانست خود را به نحو احسن معرفی کنید؛ پس این فرصت­ها را به سادگی از دست ندهید.

 

۱) از اولین بودن نترسید و به این دلیل کارآفرین بودن را کنار نگذارید

اینکه موقعیت و شخصیت شما مشابه با هیچ­یک از کارآفرینان موفقی که می­شناسیدشان نیست، دلیل نمی­شود که شما نمی­توانید یک کارآفرین موفق باشید. افراد زیادی که مدیریت شرکت­های بزرگ را به دست می­گیرند و مسائل مهم را حل می­کنند در موارد زیادی هیچ مشابهتی از نظرسابقه­ی کاری، تخصص و یا موارد دیگر ندارند. هیچ مدل ثابت و مشخصی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق وجود ندارد و اینکه مثال­های کمی از افراد با پیشینه­ی مشابه خود سراغ دارید تنها یک دلیل ساده می­تواند داشته باشد و آن این است که  تعداد کمی از افرادی که با شما هم­مسیرند به این گزینه فکر کرده­اند.

۲) فقط به فکرمنافع شخصی و پیشرفت خود نباشید چرا که شما عضو یک تیم هستید

شروع یک کسب­وکار جدید و رسیدن به موفقیت پایدار در آن، به تنهایی به دست نمی­آید. شما به یک تیم قوی و یکدست احتیاج دارید، تیمی که اعضای آن به رشد و پیشرفت یکدیگر اهمیت می­دهند. به دنبال خلق موقعیت­ها و شرایطی باشید که بستر رشد تمام اعضای گروه را فراهم می­کند. همچنین سعی کنید تجارب خود را به دیگران، حتی آنهایی که در آغاز راه هستند منتقل کنید، چرا که در این مسیر استفاده از تجارب یکدیگر می­تواند ارزشمندترین سرمایه باشد.

۳) از مصرف­کننده های خود غافل نشوید

بسیار مهم است که از همان مراحل اولیه، جامعه هدف خود را مشخص کرده و با نیازهایشان آشنا شوید. سعی کنید ارتباط خود با مصرف­کننده ها را در تمامی مراحل و به طور مداوم حفظ کنید تا مطمئن باشید در طراحی­های خود نیازهای آنها را در نظر گرفته اید و محصولات یا خدماتی که ارائه خواهید کرد برای مشتری جذاب خواهد بود.

۴) در رویارویی با چالش­ها دلسرد نشده و به دنبال نکات مثبت باشید

مطمئن باشید که در مسیر خود به دفعات با چالش­های مختلف روبه­رو خواهید شد، پس لازم است از قبل برای مقابله با شرایط سخت آماده شده و بدانید که از این موقعیت­ها هم می­توانید به نفع خود استفاده کنید. چالش­ها بهترین موقعیت برای افزایش همبستگی و اتحاد بین اعضای تیم هستند؛ همچنین با عملکردی که در این موقعیت­ها از خود نشان می­دهید می­توانید مخالفان و منتقدان خود را به تجدیدنظر در رابطه با کسب­وکارتان تشویق کنید. با تمرین این مهارت­ها، در آینده قادر خواهید بود با آرامش بیشتری از تلاش برای تغییر آنچه تغییرپذیر نیست دست برداشته و سرمایه و وقت خود را هدر ندهید.

۵) فراموش نکنید که مدیریت درست، بیش از هر چیز به رشد و پیشرفت مربوط است

باهوش بودن چیزی نیست که شما را به یک مدیر موفق تبدیل کند ولی تعهد به پیشرفت، و تلاش برای آن بی­شک این کار را خواهد کرد. نگاه رو به جلو را همواره حفظ کنید و برای پیشرفت و بهبود محصولات، استراتژی و تیم خود برنامه داشته باشید؛ در این صورت است که به یک مدیر کاردان و قدرتمند تبدیل خواهید شد.

منبع:www.inc.com

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *