کافه کارآفرینی ۱۳ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

ثبت نام استارتاپ تریگر۴ (پاییز ۱۳۹۴)
۳ آبان ۱۳۹۴
برگزاری نمایشگاه دستاوردهای خانواده فناوری شریف
۱۲ آذر ۱۳۹۴

[vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row el_id=”blog-two”][vc_column width=”3/4″ el_class=”neveshte”][vc_column_text]غزل عسکری

سیزدهمین برنامه کافه کارآفرینی، در سالن مرکزی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

برنامه کافه کارآفرینی از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز شد. ابتدا آقای قنبرزاده، به شرح کنداکتور برنامه پرداخت.  سپس بخش اول ، با کلیپی درباره دی ان ای کارآفرینی شروع شد و توضیحات آن را آقای علیرضا جعفری ارائه داد: «آنچه می‌خواهم به شما بگویم، درباره نوعی از خودشناسی در فضای خاص کارآفرینی است. می‌توان دی ان ای کارآفرینانه را به‌صورت ۴ تیپ دید: سازنده (builder)، فرصت‌طلب (opportunistic)، متخصص (specialist) و نوآور (innovator). افراد سازنده. علاقه دارند در شکل‌گیری کسب‌وکار نقش مهمی داشته باشند، در بسیاری صنعت‌ها حضورداشته و موفق بوده‌اند، تیم سازی برایشان آسان است، اما برقراری بالانس بین کار و زندگی شخصی برایشان دشوار است و نمی‌توانند به‌خوبی با آدم‌های احساسی ارتباط داشته باشند. افراد فرصت‌طلب، دائم در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پول‌ساز کردن کسب‌وکار هستند، دوست دارند در هر سه تا پنج سال در صنعتی درآمدزا فعالیت کنند و بعد، از آن خارج شوند و انتخاب بهترین فرصت برایشان دشوار است. متخصص‌ها، در تأمین رضایت مشتریان متخصص هستند و دوست دارند در صنعت خاص برای سال‌ها حضورداشته باشند، افراد بسیار تحلیل‌گری هستند و رشد دادن کسب‌وکار برایشان دشوار است. افراد نوآور، بزرگ‌ترین هدفشان در کسب‌وکار ارائه محصول یا خدماتی است که زندگی مردم را تغییر دهد، آن‌ها به کسب درآمد چندان توجهی ندارند و اگر شرایط محیا شود دوست دارند محصولات خود را به‌صورت رایگان به مردم عرضه کنند و در کل نگاه کسب و کارانه ندارند. نکته مهم در کارآفرینی، خلاقیت و ایده پردازی است و این به معنای داشتن دی ان ای نوآور نیست. اغلب افراد علاوه بر یک دی ان ای، دارای ویژگی‌های دیگر نیز هستند که با تست‌های موجود در این حوزه مثل تست سایت bosidna.com مشخص می‌شود.

سپس از آقای رحمتی، رییس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر دعوت شد. ایشان ضمن عرض خیرمقدم به بیان این نکته پرداخت که جایگاه دانشگاه در رشد دادن دانشجویان و سوق دادنشان به سمت فضای کارآفرینی چیست. او گفت دانشگاه سازوکاری برای جذب افراد کارآفرین ندارد و لازم است تربیت، تقویت و ایجاد روحیه کارآفرینی در دستور کار مدیریت دانشگاه قرار بگیرد.

در ساعت ۱۷ مهمان دیگر برنامه روی سن آمد. علیرضا اسکندری، بنیان‌گذار استارتاپ صداگرافی سخنان خود را با توضیحاتی درباره کار صداگرافی شروع کرد و به یکی از چالش‌های این مسیر اشاره کرد. چالش اصلی تیم صداگرافی، طراحی سایت و هزینه زیاد آن برای یک استارتاپ بود. با توجه به هزینه ۱۰ میلیون تومانی طراحی سایت، آن‌ها تصمیم گرفتند خودشان سایت را طراحی کنند و درنهایت سایت در روز ۸ فروردین، آماده شد. او پشتکار را مهم‌ترین عنصر در کار دانست و عوامل دیگر مانند ایده، مدل درآمدی، سرمایه و … را بعد از پشتکار مؤثر شمرد.

سخنرانی بعدی فردی بود که با روحیات کارآفرینان و جوانان آشنایی داشت. دکتر شیری، فارغ‌التحصیل رشته پزشکی و روان‌شناسی، در ابتدا روی این مسئله تأکید کرد که مسیری که می‌خواهید در کسب‌وکار طی کنید را مشخص نمایید و اگر چیزی را نمی‌دانید، محکومید که کسی آن را برایتان تعریف کند. سپس شاخص‌های ذهنی توانگری را برای دو گروه برنده و بازنده بیان کرد:

برنده (Winner): هدف تعیین می‌کند، به آن می‌رسد، حالش خوب است.

بازنده (Loser): هدف تعیین می‌کند، به آن نمی‌رسد، حالش خوب نیست.

او بزرگ‌ترین آفتی که گریبان‌گیر نسل جوان شده است را پرداخت نکردن هزینه رشد عنوان کرد. ولی به این نکته نیز اشاره کرد که جوانان هزینه احمقانه برای رشد ندهند. او ادامه داد: «برای موفقیت در مسیر کسب‌وکار می‌توان بین مفید یا مهم بودن، انتخاب کرد و در کل می‌توان فردی بود که نظاره‌گر باشد یا خود دست به عمل بزند. برای اقدام کردن می‌توان سایت‌های انگیزشی خواند، یک اپلیکیشن خبررسان خوب داشت و اخبار راهزن را مدیریت کرد، سوگواری به‌موقع انجام داد، پیرامون مشکل مطالعه دقیق کرد، جرئت رویارویی با مسائل را داشت و به‌جای پیدا کردن مقصر، به دنبال مؤثر بودن بود.

راهکارهای خوب دیگری که  وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • Make network
  • Be a good leader or excellent follower
  • انگیزش‌ها را با خودتان بسنجید

در ادامه خانم جعفری از وی سی کاپ (vc cup) شریف، به معرفی هفتمین جشنواره کسب‌وکار شریف پرداخت. این جشنواره عرصه‌ای برای ارائه دستاوردهای فنی- پژوهشی دانشجویان، دانش‌آموختگان، اساتید دانشگاه‌ها، کارآفرینان، صاحبان ایده‌های کسب‌وکار است و همچنین فضایی را برای طرح نیازهای صنعت فراهم می‌آورد. جشنواره در دو بخش ایده‌های نوآورانه و کسب‌وکارهای نوپا برگزار می‌شود. اختتامیه و مرحله نهایی روز ۲۴ آذر خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در سایت vccupfestival.ir موجود است.

بخش بعدی به‌صورت سؤال و جواب برگزار شد. آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست مجری این بخش و سؤالات خود را از محمدجواد شکوری، بنیان‌گذار آپارات و کلوب، می‌پرسید. محمدجواد شکوری، دانشجوی برق دانشگاه امیرکبیر بوده است که از تحصیل انصراف می‌دهد. اما بعدازآن به کار برنامه‌نویسی می‌پردازد و کم‌کم به این فکر می‌افتد که ایده‌های بین‌المللی را بومی‌سازی نماید. یکی از نتایج این کار وب‌سایت کلوب بود که نمونه‌ای موفق بود. آپارات هم در ابتدا قرار بود به‌صورت سرویس ویدئویی کلوب ارائه شود که درنهایت به‌صورت سرویسی مستقل از این شرکت درآمد.

بخش نهایی که در ساعت ۱۸:۴۵ شروع و تا ۱۹:۲۰ ادامه داشت، پرسش و پاسخ از سه مهمان برنامه، آقایان اسکندری، شیری و شکوری بود. آقای برهمند نیز سؤالات را مطرح می‌کرد. قبل از شروع این بخش، برگه‌هایی برای مطرح کردن سؤال، بین شرکت‌کنندگان پخش شد تا آن‌ها نیز سواالات خود را بیان کنند. آقای شکوری به صاحبان استارتاپ توصیه کرد که تا توان دارند کار را خودشان جلو ببرند و درنهایت امر به سراغ سرمایه‌گذار بروند. دکتر شیری نیز در جواب این سؤال که «در ابتدای انجام کار بسیار مشتاقم، ولی بعد از مدتی دیگر آن حس را ندارم» گفت: در انسان سالم، علاقه به چیزی با یک هیجان زیاد شروع می‌شود ولی به‌مرورزمان افت می‌کند. بنابراین انسان سالم، منحنی بروز و افول هیجان دارد. ولی بعضی دائم در حال نوسان اند. دلیل آن چند مورد است. ازجمله، هدف، هدف آن‌ها نیست یا بیش از آنکه روند محور باشند، نتیجه محور هستند. بعضی از این افراد نیاز به درمان روانشناسی دارند. آقای اسکندری هم درباره ادامه کسب‌وکار فعلی خود گفت، وجه تجربه این کار  به‌خصوص در مارکتینگ برایش مهم بوده است و شاید در کار دیگری مثلاً در حوزه دلیوری قدم بگذارند.

پایان‌بخش برنامه اعطای تقدیرنامه به مهمانان و انداختن عکس یادگاری بود. اما برای شرکت‌کنندگان، این پایان، آغازی بود تا بتوانند سؤالات خود را از نزدیک از مهمانان بپرسند. شرکت‌کنندگان تا حوالی ساعت ۲۰، مشغول پرسیدن سؤالات بودند و مهمانان نیز باحوصله به آن‌ها جواب می‌دادند.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″ el_class=”postsidebar”][vc_wp_custommenu nav_menu=”421″][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *