ده قانون برای راه‌اندازی استارتاپ‌های تحت وب

مدیریت عملکرد و شاخص‌های کلیدی عملکرد
۲۴ مهر ۱۳۹۴
آیا خواستار راه‌اندازی استارتاپ هستید ؟ قسمت اول
۸ آبان ۱۳۹۴

startup-website

 

مترجم: شیوا بناساز

ایوان ویلیامز٬ از مؤسسین وبسایت توئیتر٬  مدیر اجرایی سابق و از بنیانگذاران استارتاپ Pyra Labs و عضو کنونی شرکت گوگل و مدیر اجرایی Odeo ٬ که یک استارتاپ در حوزه نرم‌افزارهای پادکست است٬ توصیه‌های خود را برای تأسیس استارتاپ‌های تحت وب با نام ۱۰قانون برای راه‌اندازی استارتاپ‌های تحت وب با علاقه‌مندان این حوزه به اشتراک گذاشته است.

۱- دیدتان را محدود کنید

بر روی کوچک ترین مسئله‌ی ممکن تمرکز کنید که ممکن است مفید واقع شود. اکثر شرکت‌ها کارشان را با سعی برای انجام تعداد زیادی از مسائل شروع می کنند، که کار را سخت می کند. تمرکز روی مسائل کوچک مزایائی دارد: در زمان کمتر می‌توانید در کاری که انجام می‌دهید بهترین باشید. این مسائل کوچک مانند جهان زیر میکروسکوپ هستند، اغلب از آن چیزی که به نظر می‌آیند بزرگترند. وقتی تمرکز داشته باشید می‎توانید بیشتر و بهتر خود را در بازار عرضه کنید. و وقتی کار به پیدا کردن شریک یا پیدا شدن می رسد، احتمال پیدایش کشمکش‌ها حداقل می‌شود. همه‌ی این‌ها بسیار منطقی هستند ولی همچنان یک عامل از تمرکز جلوگیری می کند و آن ترس از بیهوده بودن هدف است. اگر شما #۱ هستید ولی زمینه‌ی فعالیت تان کوچک است، پس اهداف تان را گسترش دهید.

۲- متفاوت باشید

ایده‌ها در اطراف تان هستند. آدم‌های زیادی در حال فکر کردن یا احتمالاً کار کردن روی ایده‌ای هستند که شما نیز هستید. یکی از آن‌ها گوگل است. اول از همه بدانید که هیچ زمینه‌ی کاری جالبی به یک نفر محدود نیست. از طرف دیگر رقابت در واقع خوب است. مخصوصاً برای ایجاد یک تجارت جدید. دوم اینکه، #۱ را ببینید، متخصصان معمولاً به غیر متخصصان سخت می گیرند. سوماً خیلی از شرکت‌های بسیار موفق با دوباره انجام دادن کارهایی که همه فکر می کردند انجام شده رونق زیادی گرفتند. همچنین، یک اسم غیرعمومی خوب انتخاب کنید. یک اشتباه بسیار رایج انتخاب نامی است که خیلی توصیفی باشد. که منجر به انتخاب اسم‌های غیرقابل تشخیص زیادی می شود. چند شرکت وبلاگ‌نویسی کلمه وبلاگ را در نام خود دارند؟ شرکت‌های “RSS” ، “feed”، شرکت‌های پادکست “pod” یا “cast”؟ به ندرت این شرکت‌ها آنهایی هستند که به چشم می‌آیند.

۳- معمولی باشید

ما در حال رفتن به دوره‌ای هستیم که به آن “casual web” (و ساخت محتوای معمولی) می گوییم. “casual web” بزرگتر از وبگردی تفریحی یا تخصصی هست. چرا؟ چون مردم در زندگی‌هایشان پهنای باند محدودی دارند. پس باید سرویس‌هایی که ارائه می شوند معقول و مورد قبول باشند و همچنین نیاز به خواستن هویت و تعهد نداشته باشند. “Flicker” به میلیون‌ها انسان اجازه به اشتراک‌گذاری می‌دهد و آن‌ها خودشان را منتشرکننده محسوب نمی‌کنند، آن‌ها فقط عکس‌هایشان را با خانواده و دوستان به اشتراک می گذارند، که یک فعالیت معمولی ‌است. بازی‌های معمولی خیلی عظیم‌اند. “Skype” نیز اجازه‌ی داشتن مکالمات معمولی را به ما می‌دهد.

۴- ایرادگیر باشید

یکی از قوانینی که تا ابد بر کسب‌وکار‌ها حاکم است و در تمام فعالیت‌ها کاربرد دارد: امکانات، کارمندان، سرمایه‌گذاران، شرکای تجاری، فرصت‌های مطبوعاتی. استارتاپ‌ها معمولاً بیش از حد مشتاق پذیرفتن ایده‌ها یا افراد جدید به کارشان هستند. اگر چیزی درست به نظر نمی‌آِید، می توانید کمی صبر کنید. حس منفی کاذب معمولاً بهتر از حس مثبت کاذب است. یکی از توانایی‌های شاخص گوگل(و عامل ناراحت‌کننده برای افراد خارجی)، نه گفتن به فرصت‌ها بود، پول آسان، قراردادها و …

۵-  کاربر را مرکز توجه قرار دهید

تجربه‌ی کاربر همه چیز است. همیشه این مسأله بوده، ولی همچنان کم‌اهمیت تلقی می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری روی آن ناچیز می باشد. اگر شما طراحی کاربر محور را نمی دانید، آن را یاد بگیرید. کسانی را استخدام کنید که به آن تسلط دارند و به آن اهمیت بدهید. همه‌ی اعضای شرکت را دخیل کنید. بهتر است حتی صدها بار تکرار کنید تا به شکل صحیح آن برسید. مثلاً در مورد “Ajax” مسأله اینست که سایت را کارآمدتر می کند نه اینکه جذابیت آن را بالا ببرد. برچسب‌ها (tags) کمک می‌کنند تا همه‌چیز راحت‌تر دسته بندی و پیدا شوند. فلسفه‌ی وجود API این ‌است که توسعه‌دهنده‌ها (developers) بتوانند به کاربر ارزش بیشتری بدهند. نه اینکه فقط افراد متبحر را تحت تأثیر قرار دهند. پس تمرکزتان فقط بر روی تکنولوژی و ارزشمندی وبلاگ نباشد، همیشه به کاربران توجه بسیاری کنید و همه چیز بهبود پیدا خواهد کرد.

 

۶- خود محور باشید

خیلی از محصولات کاربردی و خوب از سوی کسانی ارائه می شوند که در حال رفع مشکل خود بودند. چیزی بسازید که دوست داشتید وجود داشته باشد. یک مشتری برای محصول خود باشید. کسانی را استخدام کنید که متقاضی محصول شما هستند. بر اساس میل شخصی خودتان آن را بهتر کنید. یک جنبه‌ی دیگر اینست که توسط شرکت‌های بزرگ فریفته نشوید تا با آن‌ها به خاطر پول، مشتری، یا هزینه تولید محصولات بهتر قرارداد ببندید. البته وقتی که شما کوچک و آن‌ها بزرگ هستند، نه گفتن سخت است اما ۴# را ببینید.

۷-  حریص باشید

داشتن  گزینه‌های بسیار همیشه خوب است. یکی از بهترین راه‌های دست‌یابی به آن‌ها، کسب درآمد است. اگرچه داشتن بازدیدکنندگان زیاد باارزش است٬اما اگر همه خدمات و محتوایتان را در حجم بالا به رایگان عرضه کنید٬ برروی کمپانی خود برچسب تاریخ انقضا زده‌اید. چیزی را طراحی کنید، بر روی آن هزینه کنید و در عرض ۶ ماه از آن پول بدست آورید (این کار را می‌توانید با PayPal انجام دهید). هزینه کردن در واقع باعث سرعت بخشیدن به رشد استارتاپ می‌شود٬ نه مانع آن زیرا در واقع شما چیزی دارید که با آن هزینه‌های بازرایابی تأمین می‌شود. همچنین وقتی بحث به سرمایه‌گذاری برای مراحل بعدی می رسد، داشتن پول شما را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. در واقع همیشه نیاز به داشتن یک نمونه‌ی رایگان را مد نظر داشته باشید. بسیاری از استارتاپ‌ها مانند Typepad اصلی‌ترین و بهترین خدمت خود را به مدت محدودی رایگان عرضه می کنند. این مدل کسب‌وکار بسیار خوبی است که استارتاپ را از حمایت های بیرونی بی‌نیاز کرده٬ امکان سؤاستفاده را کاهش می‌دهد و حاشیه سودخوبی را تضمین می کند.

۸-  کوچک باشید

برای راه‌اندازی یک استارتاپ بر پایه وب استاندارد،عاقلانه است که تا حد امکان کوچک باشند تا به تبع آن هزینه‌های آغاز کار پایین‌تر آمده٬ مشکلات عرضه‌ی اوراق بهادار و تمایل شرکت‌های بزرگ برای گرفتن تیم‌های کوچک‌تر که کارهای نوآورانه می کنند، کاهش یابد و اگر شما در نیل به اهدافتان موفق باشید، احتمال دارد این مشکلات تمام شوند. کسب‌وکار بسیار راحت‌تر است اگر کوچک نگه داشته شود. کسب‌وکارهای کوچک می توانند در عرصه حضور داشته باشند اگر از ابتدا ارزش گذاری ها و اهداف را پایین نگه دارند. پایین نگه داشتن ارزش گذاری این مزیت را دارد که برای انجام دادن آن‌ها ریسک و هزینه بسیار پایین است مخصوصاً اگر شما هدف را محدود نگه دارید.

۹- چابک باشید

در استارتاپ‌ها، اهداف ممکن است تغییر کنند. نکته‌ی مهم این است که استارتاپ‌های موفق با تغییرات کنار می‌آیند. خیلی از شرکت‌های بزرگ به این شکل شروع کردند. مثلاً Pyra شروع به ساخت یک برنامه‌‌ی مدیریتی کرده بود نه یک Blogger. شرکت Flicker قصد ساخت بازی داشت. یا Ebay می خواست نرم‌افزار مناقصه بفروشد. تصورات اولیه معمولاً غلط هستند. همچنین برای شروع به ساختن یک شرکت نیز باید تفکرات مشابهی داشت. ( تفکرات مشابه باید کنار هم جمع شوند تا بتوان یک شرکت ساخت.)

۱۰- متعادل باشید

چرا راه‌اندازی یک استارتاپ با چشم‌های پف کرده، فست‌فودها، بی‌خوابی‌ها، مقدار زیاد کافئین، شب‌های پراسترس همراهند؟ پاسخ؟ محل کار را به محیطی لذت‌بخش‌تر تبدیل کنید. بله، سطح بالایی از تعهدات لازم است. و بله، بحران می‌آید و گاهی اوقات نیاز به تخصیص زمان بسیار زیاد به کارها هستید. ولی همیشه شرایط اینگونه نیست. طبیعت برای سالم زیستن به تعادل نیاز دارد. همینطور بدن و فکر کارمندان شما. و بدون آن‌ها شرکت شما بی‌ارزش خواهد بود. یکی از راه‌های حفظ آرامش و کاهش استرس، فرایند ‌GTD دیوید آلن است. با حفظ آرامش و کاهش استرس می توانید زندگی کنید و شرکت را جزوی از آن بدانید. در این صورت شما یک سلاح مخفی خواهید داشت.

۱۱- (جایزه!)

قوانین دسته‌بندی شده‌ی کسب‌وکار را نباید عینی و غیرقابل تغییر برداشت کرد. همه‌جا استثنا وجود دارد.

منبع: evhead.com

4 دیدگاه ها

  1. علی گفت:

    بسیار مفید بود، کلی انگیزه گرفتم، ممنون

  2. پروانه گفت:

    سلام
    بنده بخش – پایین نگه داشتن ارزش گذاری- را متوجه نشدم.
    اگر امکانش هست بیشتر توضیح دهید یا اگر منبعی هست که در این رابطه شفاف تر صحبت کنه ممنون میشم معرفی بفرمایید

    • Setak گفت:

      با سلام
      عطف به جمله قبل در مورد پایین نگه داشتن اهداف و ارزش‌گذاری‌ها٬ منظور از پایین نگه داشتن ارزش‌گذاری این است که یک استارتاپ باید در ابتدای فعالیت خود اهداف خود را در کوتاه مدت و میان مدت بسیار کوچک در نظر گرفته زیرا با توجه به سرمایه‌ی کم استارتاپ و ریسک بسیار بالای این نوع کسب و کارها اهداف یا به بیانی دیگر ارزش گذاریها قابل دست‌یابی باشند.

  3. Amir گفت:

    خیلی با آرامش خوندم. لغت به لغت. با تامل بسیار. و در تمام طول مدت فقط داشتم به مورد شماره ١١ فکر میکردم. وقتی به آخر رسیدم دیدم این مورد رو خییییلی خوشحالتر شدم. تو هر قصه ای ، داستانی ،موضوعی، این مورد ١١ هست. اگه نباشه، به نظر من چیز جدید و نوعی بوجود نمیاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *