مانند یک طراح فکر کنید: یک استراتژی برای نوآوری

ارائه ایده به سرمایه گذار
چگونه ایده های خود را به سرمایه‌گذار ارائه دهیم؟
۱۲ آذر ۱۳۹۴
آنالیز PEST
آنالیز PEST
۲۷ آذر ۱۳۹۴

مترجم: تارا امامی

“بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند طراحی، صرفا ظاهر یک وسیله است. آن‌ها فکر می‌کنند طراحی پوشش ظاهری است- که به طراحان یک جعبه می‌دهند و می‌گویند: «کاری کن خوب جلوه کند!». این طراحی نیست. طراحی فقط این نیست که وسیله چه ظاهری دارد و چه حسی به ما می‌دهد، طراحی این است که این وسیله چگونه کار می‌کند.”(استیو جابز)

وقتی اصول طراحی را در استراتژی‌ها و نوآوری‌ها به کار بگیرید، سرعت به ثمر رسیدن نوآوری‌های‌تان به شدت افزایش می‌یابد.

 

طراحی چیست؟

طراحی روشی است که طراحان برای حل مسائل پیچیده، و پیدا کردن راه حل مناسب برای مشتری‌هایشان استفاده می‌کنند.

طراحی یعنی استفاده از منطق، تخیل، بصیرت، و تفکر سیستماتیک، برای کشف فرصت‌ها، و ایجاد نتیجه‌های مطلوب برای مشتری. بینش طراحی مشکل محور نیست، بلکه راه حل محور، و عمل گراست. طراحی هم شامل تحلیل و بررسی است، هم تخیل.

“طراحی یعنی چیز جدید و مطلوبی را خلق کردن- یک موضع فعال که شرایط مشکل ساز را برطرف می‌کند. طراحی یعنی کنار هم گذاشتن تخصص، مسائل عادی و معمول، و تطبیق دادن آن ها به طوری که وضعیت‌های پیچیده و پویا را بهتر کند.” (هارولد نلسون)

 

خصوصیات متمایز کننده طراحان کدامند؟

-پیدا کردن سادگی در پیچیدگی‌ها

– اهمیت دادن به عملکرد و زیبایی همزمان

– بالا بردن کیفیت تجربیات خود

– خلق کردن راه‌حل‌های موزون و برازنده

– بر طرف کردن نیاز های مردم

طراحی: یک استراتژی برای نوآوری

وقتی اصول طراحی را در استراتژی‌ها و نوآوری‌ها به کار بگیرید، سرعت به ثمر رسیدن نوآوری‌های‌تان به شدت افزایش می‌یابد. طراحی هسته‌ی اصلی استراتژی‌های موثر پیشرفت و تغییر سازمانی ست. طراحی می‌تواند در محصولات، خدمات، فرآیندها، مکان‌های فیزیکی و هر چیزی که نیاز به بهتر شدن دارد به کار گرفته شود. شما می‌توانید روش رهبری، مدیریت، خلاقیت و نوآوری خود را طراحی کنید.

 

 

CreativityatWork-framework-naiman-2013

این مدل روش‌های حل مسئله‌ی کلاسیک را با اصول و شیوه‌های طراحی و هنر ترکیب می‌کند.

چارچوبی برای خلاقیت و نوآوری:

۱- فرصت را تعریف کنید.

۲- اطلاعات جمع آوری کنید.

۳- فرضیات را زیر سوال ببرید و دوباره چارچوب بندی کنید.

۴- فرضیات و اطلاعات را پرورش دهید.

۵- ایده بدهید.

۶- ایده‌ها را ارزش گذاری و اصلاح کنید.

۷- ایده‌های خود را آزمایش کنید.

۸- نتیجه‌ها را بررسی کنید و دوباره ایده‌ها را اصلاح کنید.

۹- ایده‌ها را پیاده‌سازی کنید.

۱۰- چرخه را تکرار کنید.

نوآوری یک نظام است که می‌تواند مدیریت شود

شما می‌توانید نوآوری را با یک سری روش‌های عملی و دقیق، ابزارها و چارچوب ها تمرین کنید.

مهارت‌های طراحی را در سازمان خود گسترش دهید

خوب طراحی کردن، مهارتی است که یادگرفتن آن سال‌ها طول می‌کشد، اما می‌توان یاد گرفت چگونه مثل طراحان فکر کرد و این مهارت‌ها را در رهبری و نوآوری به کار گرفت:

  • ۵ مهارت اصلی‌ای که هر نوآوری دارد را کشف و در خود پرورش دهید.
  • ۴ نیروی اصلی که نوآوری را شکل می‌دهد پیدا کنید و ۱۰ نوع متفاوت نوآوری را شناسایی کنید.
  • ارتباط عمیق تری با مشتریان برقرار کنید تا فرصت‌های بیشتری برای نوآوری پیدا کنید.
  • اطلاعات و بینش های درون‌تان را به ایده‌های عملی تبدیل کنید.
  • ابزارها و مهارت‌های طراحان را بفهمید: خود را جای مشتری گذاشتن، چگونه ایده دادن، تفکر انتقادی، راه‌های زیبای فهمیدن یک موضوع، مهارت حل مسئله، نمونه‌سازی سریع از ایده‌ها، کار تیمی.
  • طیف گسترده‌ای از مفاهیم را برای محصولات، خدمات، تجربیات، پیام‌ها، کانال‌ها، مدل‌های تجاری، و استراتژی‌ها پرورش دهید. (از زاویه‌های مختلف یک مسئله را بررسی کنید و بفهمید)
  • راه‌حل‌های زیبا و برازنده و با ارزش به مشتری ارائه کنید، سریع‌تر و موثرتر.

منبع: Creativityatwork.com

 

 

 

 

2 دیدگاه ها

  1. سلام. با تشکر از ترجمه مقاله، به عنوان کسی که در این حوزه در خارج از ایران فعال هستم، طراحی فکر بدون طراحی حول محور فاکتورهای انسانی رو بسیار ضعیف و ناقص میدونم. البته خوشحالم تعداد افرادی که نام این سیستم رو برای طراحی تجاری شنیده اند در ایران رو به افزایش است ولی امیدوارم این دسته از مقالات ناقص باعث برداشت ناکافی نشود. با امید به روزی که کارآفرینان ایرانی هم از این سیستم به صورت کامل استفاده بکنند. متاسفانه علم ناقص و یا بی تجربه در این حوزه بسیار خطرناک است. تا جایی که حتی شرکت های چند ملیتی با وجود داشتن ورتیکالی برای طراحی تجاری باز هم تعدادی زیادی از این خلاقیت ها رو به شرکت های تخصصی در این زمینه وا میگذرند.

    • ستاک گفت:

      با سلام و با تشکر از دیدگاه شما، تمامی سعی ما بر این است که با دسته بندی موضوعی مقالات تا حد امکان از دادن اطلاعات ناقص و کافی به خوانندگان علاقمند به یک حوزه خاص جلوگیری کنیم. تمام مقالات این حوزه را میتوانید در دسته بندی تفکر طراحی مشاهده فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *