تفکر طراحی
مانند یک طراح فکر کنید: یک استراتژی برای نوآوری
۱۲ آذر ۱۳۹۴
جادوی جست و جو در خرده فروشی
جادوی جست‌وجو در خرده فروشی
۲۸ آذر ۱۳۹۴

pest analysis (2)

مترجم: عاطفه قاسمی

 

نحوه استفاده از آنالیزPEST را بیاموزید،تا بتوانید خطرها و فرصت‌های خود را در محیط کارتان تشخیص دهید.

تغییر در محیط کارتان فرصت‌هاو چالش‌های بسیاری را برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند که به کمک تحلیل PEST می‌توانید ابعاد مختلف این چالش ها و فرصت ها را تشخیص دهید.

برای مثال، فرصت‌هایی را که به واسطه تکنولوژی‌های جدید به وجود می‌آید می‌تواند در رسیدن به مشتریان جدید به شما کمک کند و یا حتی می‌توانید به یک جریان مالی جدید دست یابید که در نهایت به کمک این دارایی برای به‌کارگیری تجهیزات بهتری سرمایه‌گذاری کنید و یا تغییر در سیاست‌های دولت نمونه دیگری از فرصت‌هایی می‌باشد که می‌توانید به کمک آن به بازارهای جدیدی دست یابید.

نمونه‌ای از تهدیدات می‌تواند تغییرات در قوانین و نظارت‌های دولتی بر فعالیت‌های کسب‌وکارها باشد که شما را در معرض رقابت‌های شدیدی قرار می‌دهد، کم شدن میزان تقاضا، و یا افزایش نرخ سود در صورتی‌که اگر شرکت شما وام‌های سنگینی گرفته باشد با مشکل مواجه خواهید شد.

آنالیز PEST یک وسیله ساده و پر کاربرد است که می‌تواند در بررسی و تحلیل سیاست،اقتصاد، فرهنگ جامعه و همچنین تغییرات تکنولوژی در محیط کارتان به شما کمک کند.این کمک‌ها دید وسیع و بزرگتری در مواجه با تغییراتی که در معرض آن هستید به شما می‌دهد و همچنین می‌توانیداز فرصت‌هایی که هم اکنون وجود دارد به نفع خود بهره  ببرید.

در این مقاله به این مسئله می‌پردازیم که چطور می‌توانید از آنالیز PEST در فهمیدن تغییرات تدریجی در محیط کاری خود برای رسیدن به موفقیت بهره ببرید.

در مورد ابزارها

Francis Aguilar  پروفسور دانشگاه هاروارد در اندیشه ایجاد آنالیزPEST  می باشد.او از ابزار کاوشی که ETPS نامیده می‌شود در کتاب۱۹۶۷  خود استفاده کرده است .در نام Scanning the Business Environment تغییراتی ایجاد شده است که واژه اختصاری موجود را به وجود آورده است:

به چهار دلیل مهم آنالیز  PESTمفید می‌باشد:

  1. کمک می‌کند تا فرصت‌های شخصی و شغلی خود را کشف کنید و همچنین هشدار جدیدی در مورد تهدیدات مهم به شما می‌دهد.
  2. مسیر و جهت دهی تغییراتی که در محیط کارتان رخ می‌دهد را برای شما آشکار می‌کند و شما را در طراحی شکل کلی کاری که در حال انجام آن هستید کمک می‌کند. در نتیجه شما با تغییرات موجود مشغول به کار هستید به جای اینکه از تغییر کردن اجتناب کنید.
  3. به شما کمک می‌کند تا از پروژه‌هایی که احتمال شکست در آن وجود دارد دوری کنید، به خاطر بروز مشکلاتی که از کنترل شما خارج است.
  4. به شما کمک می‌کند تا غرور ناخودآگاهی که در اثر وارد شدن به یک کشور، منطقه و یا بازار جدید برای شما به وجود می‌آید را از بین ببرید. چرا که شما را در داشتن یک دید هدفمند در محیط جدید یاری می کند.

یادداشت:

آنالیز PEST اغلب با آنالیز SWOT Analysis اشتراکاتی دارد.اگرچه هر دو ابزار روی موضوعات متفاوتی تمرکز دارند . آنالیزPEST  به دید کلی از عواملی توجه می‌کند که می‌توانند روی تصمیمات، بازار و یا فعالیت‌های بالقوه تاثیر بگذارند. آنالیز SWOT به دنبال کشف این عوامل در زمینه فعالیت‌های تجاری، خط تولید و یا سطح تولید است.

چگونه از این ابزار بهره ببریم؟

این مرحله را دنبال کنید تا با تحلیل محیط کاری شما، فرصت‌ها و تهدیداتی که هم اکنون وجود دارد بپردازیم.

  1. به کمک آنالیز PEST زمانی که تغییراتی در اطرافتان رخ می‌دهد به ایده‌های بکر و ناگهانی دست پیدا کنید. فعالیت‌های زیر را انجام دهید تا شما را درمورد سؤالات و تردیدهایی که دارید راهنمایی کند. و همچنین با نظم دادن به این سوالات یک نیاز مهم از شرکت‌تان را رفع کنید.
  2. فرصت‌هایی که به کمک این ایده‌های بکر برای شما حاصل می‌شود، به خاطر همین تغییراتی است که در اطراف شما ایجاد شده است.
  3. ایده‌هایی که به خاطر خطرات و مسائل مختلف به ذهن شما می‌رسد نیز می‌تواند به همین دلیل باشد.
  4. روش مناسبی را اتخاذ کنید.

Worksheetشما را از طریق این مراحل راهنمایی می کند.

قدم اول: عواملی که ایده‌های بکر را ایجاد می‌کند.

عوامل سیاسی را در نظر بگیرید.

زمان بعدی انتخابات محلی،ایالتی و یا ملی در کشورتان به چه ترتیب است؟ سیاست‌های دولتی و منطقه‌ای چطور می‌تواند تغییر کند؟

چه کسی با احتمال بیشتری برنده انتخابات خواهد بود؟ دیدگاهش درمورد سیاست‌های تجاری و یا دیگر سیاست‌هایی که موسسه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد چیست؟

در رابطه با کشورتان ، پیشرفت و توسعه قوانین و مقررات تا چه حد خوب است و تا چه حد فساد و رشوه همه جانبه و گسترش یافته است؟ چه قدر احتمال دارد تا این موقعیت تغییر کند،  و این تغییرات با چه احتمالی روی شرکت شما تاثیر خواهد گذاشت؟

آیا قوانین و آیین نامه‌هایی که به‌زودی تصویب می‌شود و یا تغییرات در قوانین مالیاتی،  روی فعالیت‌های شما تاثیر خواهد گذاشت، این تاثیرات مثبت هستند و یا منفی؟

ضوابط و نظارت‌هایی که با هر برنامه‌ای تصویب می‌شوند چطور می‌توانند روی تجارت شما تاثیر بگذارند؟ و آیا هیچ گونه تمایلی برای برداشتن این نظارت‌ها و یا تصویب نظارت‌های جدید وجود دارد؟

چطور دولت به سیاست‌های مربوط به دولت‌ها، مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها، مسائل محیطی و قوانین مشتری مداری دست پیدا می‌کند؟ این نوع از سیاست‌ها چه تاثیراتی دارند و آیا احتمال تغییر وجود دارد؟

دوره زمانی که احتمالا پیشنهاداتی که مربوط به این قوانین وجود دارد تایید شوند و تغییر کنند چه قدر است؟

آیا عوامل سیاسی دیگری وجود دارد که احتمال تغییر داشته باشند؟

عوامل اقتصادی را در نظر بگیرید.

اقتصاد کنونی تا چه میزان پایدار است؟ آیا در حال رشد، رکود و یا رشد منفی دارد؟ آیا نرخ بورس پایدار است و یا نوسانات قابل توجهی دارد؟

سطح درآمد قابل تصرف مشتریان در حال کاهش و یا افزایش است ؟ در سال‌های آتی تا چه میزان احتمال تغییر آن وجود دارد؟

نرخ بیکاری چه‌قدر است؟ آیا ایجاد نیروی کار ماهر آسان است؟ و یا استخدام کارگر ماهر پرهزینه می‌باشد؟

آیا دسترسی مشتریان و تاجران به اعتبارات مالی آسان است؟ اگر نه،  چنین مسئله‌ای تا چه حد روی موسسه شما تاثیر خواهد گذاشت؟

زمانی که شرکت شما فعالیت‌های جهانی دارد و در چندین کشور مشغول به کار است تاثیر اقتصاد جهانی تا چه حد خواهد بود؟

آیا عوامل اقتصادی دیگری وجود دارد که باید آن را در نظر بگیرید؟

نکته:

از Porter ʹs Diamond استفاده کنید تا استراتژی‌های خود را با شرایط تجاری کشورتان تطبیق دهید.

عوامل اجتماعی-فرهنگی را در نظر بگیرید.

نرخ رشد جمعیت و نمودار جمعیت به چه شکلی است، چقدر احتمال دارد تا تغییر کند؟

آیا تغییر در نگرش نسل‌های مختلف می‌تواند روی کاری که شما انجام می‌دهید تاثیر بگذارد؟

سطح سلامت، تحصیلات و پویایی جامعه شما تا چه حد است؟ چطور تغییر خواهد کرد؟ و تاثیر این تغییرات به چه شکل است. وضعیت شغلی، گرایشات بازار کار چگونه است؟ آیا این موضوعات در مورد گروه‌های سنی مختلف متفاوت می‌باشد؟ چه نوع تمایلات اجتماعی و یا عقاید مذهبی می‌تواند روی فعالیت تجاری شما تاثیر بگذارد؟  آیا اخیرا تغییرات اجتماعی-فرهنگی وجود داشته است که امکان تاثیرش روی فعالیت شما را داشته باشد؟

چگونه عقاید مذهبی و انتخاب سبک زندگی روی جمعیت تاثیر می گذارد؟

آیا عوامل فرهنگی-اجتماعی دیگری را احتمالا می‌شناسید که می‌تواند روی فعالیت تجاری شما تاثیر بگذارد؟

نکته:

ارزش‌ها نقش تعیین کننده‌ای در هر جامعه دارند. ازCompeting Values Framework استفاده کنید تا ارزش‌های تاثیرگذار روی مؤسسه خود را تشخیص دهید. و با Hofstede’s cultural dimensions ٬ارزش‌هایی که مشتریان به آنها پایبند هستند را کشف کنید.

عوامل تکنولوژیک را در نظر بگیرید.

آیا تکنولوژی‌های جدیدی وجود دارد که شما بتوانید از آن‌ها بهره ببرید؟

آیا تکنولوژی‌های جدیدی که احتمال ایجاد آن‌ها در آینده باشد وجود دارند که اساسا کار و یا صنعت شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

آیا تکنولوژی‌های جدیدی در دسترس رقبای شما وجود دارد که بتوانند به کمک آن محصولات خود را ارتقا دهند؟

دولت‌ها و مؤسسات آموزشی تمرکز خود را روی تحقیق در چه حوزه‌ای قرار داده‌اند؟ آیا کاری وجود دارد که شما با انجام دادن آن بتوانید از آن سود ببرید؟

چطور تغییرات زیر بنایی روی الگوهای کاری تاثیر می‌گذارد؟

آیا مراکزی در ارتباط با تکنولوژی وجود دارد که بتوانید با آن کار کنید یا تکنولوژی‌های موجود را از آن‌ها بیاموزید؟

آیا عوامل دیگری وجود دارد که شما باید آن‌ها را در نظر بگیرید؟

یادداشت:

انواع متغیری از آنالیزPEST وجود دارد که دیگر عوامل را در نظر می‌گیرد. بهترین ورژنی که مناسب موقعیت شما است را انتخاب کنید.

قدم دوم: فرصت‌هایی که در اثر فکرهای بکر و ناگهانی به دست می‌آورید را از دست ندهید.

یک مرتبه متوجه تغییراتی می‌شوید که در محیط کاریتان رخ داده است ،  هم اکنون زمان آن است که در مورد هر یک از تغییرات مطالعه و فکر کنید مخصوصا در این جهت که با بروز این تغییرات چه تصمیماتی را باید اتخاذ کنید . و فکرهای بکر و ناگهانی که در اثر این تغییرات به ذهن شما می‌رسد فرصتی است که به نحو احسنت باید از آن استفاده کنید،  می‌تواند در راستای توسعه‌ی محصولات جدید به شما کمک کند، یا بازارهای جدیدی برای شما به وجود بیاید و یا در افزایش بهره‌وری به شما کمک کند.

قدم سوم : فکرهای بکر و ناگهانی که در اثر خطرها و ترس‌هایتان برای شما ایجاد می‌شود.

هم چنین بسیار مهم است در مورد این موضوع فکر کنید که چطور این تغییرات ممکن است میزان تاثیر گذاری و یا قدرت ونفوذ شما را کاهش دهد . اگر در زمان کوتاهی به آن پی ببرید شما ممکن است بتوانید از مشکلاتی که در اثر چنین تغییراتی به وجود می‌آید پرهیز کنید و یا تاثیرات آن را به حداقل برسانید.

برای مثال اگر مهم‌ترین منطقه بازار محصولات شما در حال کاهش جمعیت است ، آیا توانایی این را دارید که مناطق دیگری را برای عرضه محصولات خود بیابید و یا اگر تکنولوژی یک ابزار تهدیدآمیز برای محصولات مهم و کلیدی شما است ، آیا می‌توانید در این تکنولوژی مهارت یابید و محصولات خود را ارتقا دهید؟تحلیل ریسک می‌تواند شما را در راستای تشخیص چنین تهدیداتی و ارزیابی آن‌ها کمک کند و یا برنامه‌ریزی و یا ابداع یک استراتژی جدید شما را در مدیریت کردن چنین شرایطی هدایت می‌کند.

قدم چهارم : همه این موارد را به مرحله عمل برسانید.

جایی‌که  این فرصت‌های مهم را شناسایی کردید، اقدامی را انجام دهید تا بتوانید در طرح کسب‌وکار  خود از این فرصت استفاده کنید . جایی‌که تهدیدات مهم خود را شناسایی کردید، اقدام مناسبی انجام دهید تا بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید و یا این تهدیدات را به حداقل برسانید.

نکته کلیدی:

آنالیز PEST   شما را در دانستن سیاست، اقتصاد، جامعه و هم چنین تغییرات تکنولوژی که شکل محیط کاری شما را تغییر می‌دهد راهنمایی می‌کند.

شما می‌توانید از این عنوان استفاده کنید تا به ایده‌هایی با ابعاد بزرگتر نسبت به ویژگی‌های محیط کاری خود دست پیدا کنید (می‌تواند ایده‌هایتان به بزرگی یک کشور، منطقه ویا بازارهای جدید باشد ) و به کمک آن در مورد عوامل مهمی  که از طریق آن باعث تغییر در عملکرد می‌شود نتیجه گیری کنید .

و امکان برنامه ریزی بیشتر در جزئیات فراهم می‌شود، که در نهایت می‌توانید احتمال ریسک را حداقل و از فرصت‌های موجود حداکثر استفاده را ببرید.

منبع: mindtools.com

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *