استراتژی کسب وکاردر مقابل استراتژی تولید

تفکر طراحی در نوآوری‌های اجتماعی
۸ اسفند ۱۳۹۴
قدرت بدرفتاری مشتریان
۲۱ اسفند ۱۳۹۴

technology_inbound_marketing_strategy-resized-600

مترجم:‌عاطفه قاسمی

مارتین کاگان(Marty Cagan) یکی از اعضا تیم تولید سیلیکون‌ولی است. در طول ۳۰ سال گذشته مارتین کاگان به عنوان مدیر اجرایی مسئول تعریف و تولید محصول برای برخی از شرکت‌های موفق در جهان مثل Hewlett-Packard, Netscape Communications, America Onlineو eBayبوده است. مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید تجربیات او در استراتژی‌های کسب‌وکار و تولید است.

استراتژی کسب وکار در مقابل استراتژی تولید

در ادامه‌ی آخرین طرحی که در مورد برنامه‌ریزی تولید مطرح کردم تمایل دارم تا در این مقاله روی عوامل ناکامی که بسیاری از شرکت‌ها با آن مواجه هستند بپردازم.آن‌ها تفاوت‌هایی هستند که بین استراتژی‌های کسب‌وکار و استراتژی‌های تولید وجود دارد.

بسیاری از شرکت‌ها این دو را با هم اشتباه می‌گیرند، و نتیجه‌ی آن نیز به آسانی قابل تشخیص است. مدیرعامل خواستار تمرکز بر روی استراتژی کسب‌وکار می‌باشد، اما آن‌ها متوجه می‌شوند که مجبور هستند که در سطوح بسیار پایین‌تری تصمیم‌گیری کنند. جایی که تصمیم‌گیری برایشان آسان است. و معمولا علاقه‌مند هستند تصمیم‌گیری‌هایی را در رابطه با نوع محصولی که ارائه می‌دهند، پروژه و یا حتی ویژگی‌هایی که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند انجام دهند. حتی وابستگی‌هایی که بین خصوصیات مورد انتظار و طرح موجود وجود دارد می‌اندیشند.

از طرف دیگر مدیرانی که در بخش تولید فعالیت دارند احساس می‌کنند دلایلی که پشت تصمیم‌گیری‌هایی که از جانب مدیرعامل اتخاذشده است و مستقیما تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد را متوجه نمی‌شوند. آن‌ها احساس می‌کنند که استراتژی هر چند ماه مجموعه را از انحراف حفاظت می‌کند که این موضوع موجب می‌شود تا مدیران تولید احساس کنند که قدرتی در انجام کارهایشان ندارند.

بسیار پیش آمده است که جلساتی را در رابطه با برنامه‌ریزی تولید با مدیران عامل برگزار کرده‌ام. آن‌ها برنامه‌ریزی‌های تولید همراه با جزئیات بسیار را به من ارائه داده‌اند، اما در هیچ یک از آن‌ها مفهوم کسب‌وکار وجود نداشت. زمانی که از آنها سوال می‌کنم که استراتژی کسب‌وکار در کدام قسمت قرار دارد اغلب پاسخی برای آن وجود ندارد. گروه خواستار سودآوری بیشتر می‌باشد و در نتیجه این‌ها خصوصیاتی هستند که آن‌ها باید به کار بگیرند.

استراتژی کسب وکار در رابطه با تشخیص اهداف تجاری شما و مکان‌هایی که باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید به بهترین شکل به اهداف سازمان برسید، می‌باشد. به عنوان مثال تغییر از یک مدل فروش مستقیم به یک مدل فروش آنلاین یک استراتژی کسب‌وکار می‌باشد. تصمیم‌گیری در مورد هزینه‌هایی که در ازای خدمات موجود باید ارائه دهید و یا قیمت‌هایی که در معاملات در نظر می‌گیرید و همچنین مدل‌های تبلیغاتی که به کار می‌گیرید نمونه‌هایی از استراتژی‌های کسب وکار می‌باشد. و یا تصمیم‌گیری در رابطه با تغییر بازارهای مصرفی که در نزدیکی شما می‌باشد نیز استراتژی کسب‌وکار می‌باشد.

درهریک از این استراتژی‌های کسب‌وکار مفاهیم قابل توجهی در بخش‌های تولیدی وجود دارد اما این مفاهیم یکسان نیستند. راه‌های بسیاری برای فروش آنلاین وجود دارد. و هم چنین راه‌های بسیاری برای تشویق مردم برای خرید و ایجاد پول از طریق افرادی که وب سایت‌ها را می‌بینند وجود دارد. راه‌های بسیار زیادی نیز در جهت توسعه وجذب وجود دارد.

استراتژی تولید می‌گوید که چطور امید برای اجرای استراتژی کسب کار می‌توان ایجاد کرد. فرای این‌ها زمانی که تجارت معتقد است که یک روش می‌تواند یک فرصت تجاری بسیار مناسب قلمداد شود شما نمی‌دانید آیا این واقعا یک فرصت می‌باشد تا زمانی که متوجه شوید شرکتتان به واسطه انجام دادن آن فرصت موفق شده است. شاید برای ایجاد این روش و اجرای آن هزینه‌ی بسیاری را متحمل شوید. شاید مشتریان تمایل نداشته باشند تا برای این ایده‌ی جدید به میزان کافی پول پرداخت کنند. شاید استفاده از آن برای کاربران بسیار پیچیده به نظر آید. و این جا زمانی هست که استراتژی تولید وارد صحنه می‌شود.

نمونه آن آمازون می‌باشد. آن‌ها طرحی برای سرمایه‌گذاری دارند که در آن محصولات اصلی و یا خدماتی که از طریق اینترنت عرضه می‌شود را طبقه‌بندی کرده‌اند. آن‌ها سه بخش فروش را ایجاد کرده‌اند. تجارت تکنولوژی‌های زیربنایی و اصلی را به دست گرفته‌اند. من آمازون را یک نمونه مناسب می‌دانم چرا که بسیاری از نکته‌های خوب استراتژی کسب‌وکار را به تصویر کشیده است..

آمازون تجارت خود را در زمینه فروش کتاب‌های hardcopy  به کار گرفته است. و نوآوری‌های بسیار خوبی را نیز در این زمینه داشته است، اما به جای اینکه تمامی وقته خود را صرف حفاظت از تجارت خود بکند سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است که ممکن است روزی تمامی حوزه تجارت را دگرگون کند. آن‌ها متوجه شدند که اگر در فعالیت‌های خود دنبال‌کننده و پیرو کسی نباشند احتمالا موفق خواهند شد. به طور مشابه آن‌ها به سختی در تلاش هستند تا بتوانند تکنولوژی‌ای را ایجاد کنند تا این امکان را برایشان فراهم آورد که مشتریان تجربیات متفاوتی را در حوزه‌ی تجارت محصولات و یا ارائه‌ی خدمات به صورت آنلاین به دست آورند. به دلیل وجود وبسایت آمازون هم‌اکنون آن‌ها در این حوزه‌ی تکنولوژی از همه‌ی رقبا جلوتر می‌باشند.

این نمونه‌ای از استراتژی کسب وکار می‌باشد. و شما می‌توانید برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آن‌ها را ببینید . هم اکنون هر یک از حوزه‎های کسب وکار یک یا بیشتر از یکی استراتژی تولید دارند. به عنوان یکی از کاربران آمازون شما می‌توانید یکی از خدمات صورت گرفته در زمینه خرید و فروش کالاهای خرده فروشی به صورت آنلاین را مشاهده کنید.  شما هم چنین می‌توانید تحولات صورت گرفته در خط تولید سایت آمازون را مشاهده کنید. هر چند ماه یک بار یک قسمت دیگر پازل جور می‌شود. شما هم چنین می‌توانید تحولات صورت گرفته در زمینه‌ی تجهیزات الکترونیک که توانایی خواندن اطلاعات ذخیره شده و یا تجهیزاتی که نقش حفاظت از تجهیزات الکترونیک را دارند مشاهده کنید.

این طور به قضیه فکر کنید که استراتژی کسب‌وکار و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بودجه و مجموعه‌ای از معیارهای کسب‌وکار را به وجود می‌آورد. و سازمانی که مسئولیت تولید را بر عهده دارد از بودجه استفاده می‌کند و تا جایی که امکان پذیر است از بهترین روش‌ها بهره می‌گیرد تا به آن معیارهای کسب وکار دست پیدا کند.

تعدادی از استراتژی‌های کسب وکار موفق‌تر از بقیه بوده‌اند که  این موضوع برنامه‌ریزی‌های کسب وکار را تحت تاثیر قرار خواهد داد . باید توجه کنید که تمامی بخش‌های فعالیت‌های تجاری شما برای مشتریان مناسب نمی‌باشد. پس قسمت مهم این استراژی‌های کسب‌وکار این می‌باشد که بدانید کجاها به سرمایه‌گذاری ادامه دهید و بدانید که در زمان‌های مناسب ضررهای وارده را متوقف کرده و در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

در نتیجه صاحبان فعالیت‌های تجاری و مدیر عاملان در مورد استراتژی‌های کسب وکار و برنامه‌ریزی‌های تجاری صورت گرفته مسئول هستند. و سازمانی که در حوزه تولید فعالیت دارد در قبال استراتژی تولید و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه تولید مسئول است.

منبع: svpg.com

برای مطالعه مقاله به زبان اصلی اینجا را کلیک کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *