استراتژی کسب وکاردر مقابل استراتژی تولید
۱۸ اسفند ۱۳۹۴
نیرو‌های پورتر
نیروهای پنج‌گانه Porter
۲۹ اسفند ۱۳۹۴

ideas-3

مترجم: عاطفه قاسمی

راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که درآن ایده‌های مهمی برای محصولات جدید ارائه می‌شود. از نظر تاریخی دو راه اصلی برای رسیدن به این هدف وجود دارد: راه اول تلاش برای دستیابی به فرصت‌هایی که در بازار به وجود می‌آید. و انتخاب بازارهایی که از نظر اقتصادی سودمندتر است. راه دوم: نگاه به این موضوع که چه تکنولوژی و یا اطلاعات در حال حاضر این امکان را می‌دهد که به کمک آن یک مشکل بسیار مهم موجود را حل کرد و در ازای آن سود بسیاری به دست آورد. میتوانید اولی را به عنوان پیروی از بازار و دومی را پیروی از تکنولوژی در نظر بگیرید.

اگرچه در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های موفق روش سومی را به کار گرفته‌اند. در حالی که این روش برای همه ی شرکت‌ها مناسب نمی‌باشد. من تمایل دارم که این تکنیک بسیار قدرتمند را به شما پیشنهاد کنم که در صنعت بسیار مناسب و قابل استفاده می‌باشد. راه حل سوم بسیار قابل قبول است. چرا که مشتریان ما را تشویق می‌کند تا محصولات ما رادر جهت حل مشکلاتشان استفاده کنندکه حتی این تصور برایشان به وجود آید که بیشتر از آن چیزی که ما برای آن محصول طراحی کردیم توانایی حل مشکل مورد نظر را دارد.

یک کتاب بسیار مرتبط با موضوع ما وجود دارد که توسط تعدادی از دوستان من نوشته شده است که نام آن The power of customer Misbehavior  می‌باشد. این کتاب در مورد سایت eBay  که در واقع یک سایت فروش محصولات  به صورت حراج و مزایده می‌باشد صحبت می‌کند. و از چشم انداز یک ایده ای که بسیار قابل رشد می‌باشد به آن نگاه کرده است. اما نمونه‌های بسیار زیادی همانند این نیز وجود دارد. مسلما چون این کتاب به عنوان تحقیق یکی از دانشجویان دکترا می‌باشد خواندن آن دشوار است اما مطلب اصلی که خواهان بیان آن بوده است بسیار سرراست بیان شده است.

ما خیلی زود متوجه شدیم که موقعیتی که eBay در آن قرار دارد یکی از بهترین نوآوری‌هایی بوده است که تا به حال ایجاد شده است. و ما تمام توانایی‌های خود را به کار گرفتیم تا مشتریان خود را تشویق کنیم تا از بازار eBay استفاده کنند، تا تقریبا هرچیزی که می‌خواهند را  دادوستد کنند. زمانی که چنین بازاری طراحی شد تا در آن وسایل الکترونیک و هر چیزی که قابل جمع‌آوری باشد دادوستد شود. مردم خیلی زود شروع به خرید و فروش بلیت‌ کنسرت‌ها کردند ویا حتی به خریدوفروش ماشین پرداختند. البته ممکن است شما خیلی زود تصور کنید که بین خرید و فروش امن یک ماشین و خرید یک بلیت کنسرت که تنها برای یک شب می‌باشد و دیگر ارزشی ندارد تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

چیزی که من در اینجا بر روی ضرورت آن صحبت می‌کنم در مورد خط مشی استراتژی می‌باشد. اما معمولا ما خطی مشی‌های خود را با مجموعه‌ای از API ها مرتبط می‌کنیم چرا که این امکان را به بخش‌های دوم و یا سوم می‌دهد تا راه‌حل‌ها و خدمات بیشتری را برای سازمان ایجاد کنند. برای مثال Facebook  نمونه‌ی خوبی می باشد. اما خطی مشی استراتژی می‌تواند با هدف استفاده مستقیم توسط مشتریان نیز طراحی شود. Excel نمونه ای از یک خطی مشی کلی می‌باشد که با هدف توسعه‌ی راه حل‌های جدید توسط مشتریان طراحی شده است.

تعدادی از افرادی که در ارائه محصولات فعالیت دارند ممکن است ناراحت شوند زمانی که متوجه شوند مشتریان در موارد پیش بینی نشده از محصولاتشان استفاده می‌کنند. زمانی که شما متوجه شوید مشتریان شما محصولاتتان را در جهتی که پیش‌بینی نکرده‌اید استفاده می‌کنند، می‌تواند اطلاعات بسیار با ارزشی بدهد. تحقیق کنید و ببینید چه مشکلاتی وجود دارد که مشتریان در تلاش برای حل آن هستند و چرا فکر می‌کنند که محصولات شما می‌تواند شرایط آن‌ها را بهبود ببخشد. به میزان کافی تحقیق کنید و  خیلی زود الگوها و پتانسیل‌های جدیدی را برای محصولات خود خواهید یافت.

منبع:svpg.com

برای مشاهده متن اصلی مقاله اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *