نقش تجزیه و تحلیل
نقش تجزیه و تحلیل
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
مسیر شغلی
یافتن مسیرهای شغلی
۱۵ خرداد ۱۳۹۵

decision-making

مترجم: شیوا بناساز نوری

یکی از بزرگ‌ترین مهارت‌هایی که یک رهبر می‌تواند داشته باشد، توانایی ساختن تصمیمات کاری مؤثر است. هر رهبر در طول روز تصمیمات بسیاری می‌گیرد که بر موفقیت شرکت، کارکنان، مشتری‌ها و بازار تأثیرگذار است. پرورش دادن چنین مهارتی نیازمند آموزش، تجربه و درک می‌باشد.

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر تصمیم فرد تأثیر می‌گذارند. که شامل احساسات، درک شخصی و حرفه‌ای از خطرات و موقعیت‌ها، آماده بودن از لحاظ اطلاعاتی و تجربی، مهلت انجام، اضطراب و عوامل بسیار دیگری می‌باشد. در این میان، پیش‌گیری از عوامل غیرمنطقی و پذیرفتن مسائل منطقی بسیار اهمیت دارد.

چه چیزی در تصمیمات کاری ایفای نقش می‌کند؟

چه تصمیم‌گیرنده‌ها متوجه باشند یا نه، عامل‌های بسیاری باید در نظر گرفته شوند تا به نتیجه ‌برسد. خواه تصمیم گرفتن برای شما یک امر غریزی باشد، خواه یک توانایی که در طی چندین سال کسب کرده‌ باشید، مهم‌ترین نکته این است که یک تصمیم‌گیرنده‌ی خوب نیاز به تمرین دارد. گیل ابوت، رئیس منابع انسانی شرکت مشاوره‌ای Strategic Alignment Partners، استراتژی‌ای در ۴ گام برای به کار بردن در زمان نیاز معرفی می‌کند:

  • مسئله را شناسایی کنید
  • راه حل‌های ممکن را تجزیه و تحلیل کنید
  • احتمالاتی که بیشتر ممکن است شما را به هدف برساند ارزیابی کنید
  • تصمیم بگیرید

ابوت اشاره کرد که دنبال کردن این فرایند تصمیم‌گیری بطور طبیعی روی نمی‌دهد. کسانی که به این دستیافت رسیده‌اند معمولا دارای سال‌های بسیاری تجربه هستند.

ابوت همچنین گفت که: “زمانی که شما یک فرد موفق را می‌بینید، نمی‌دانید چه چیزی در پس پرده رخ داده است، همه‌ی آن‌ها آزمون و خطاهای بسیاری کرده‌اند تا به آنجا برسند. آن‌ها با شکست‌هایشان-تصمیمات اشتباهشان- دست و پنجه نرم کرده‌اند تا راه حل را پیدا کنند.”

او همچنین ذکر کرد که گوش دادن و توجه کردن به بینشتان بسیار مهم است. بهترین رهبران این کار را می‌کنند، سپس تمامی حقایق و اطلاعات را گرد هم می‌آورند تا حس ابتدایی و بینش خود را قبول و یا رد کنند.

گرفتن تصمیم

همانطور که رئیس جمهور رزولت گفته‌اند: “در هر لحظه از تصمیم، بهترین تصمیم، تصمیم درست است و تصمیم خوب بعدی، تصمیم غلط است، بدترین کار این است که هیچ تصمیمی نگیرید.” وقتی به این نقطه می‌رسید، جواب ممکن است بدیهی نباشد، حتی زمانی که از روند رابطه‌ای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنید. اما تنها راه جلو رفتن این است که یک نفس عمیق بکشید، جرأت کنید و تصمیم بگیرید.

ابوت اشاره کرد که: “بعضی وقت‌ها لازم است بگویید، من تمام اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کرده‌ام و اکنون زمان عمل کردن است. موفق‌ترین مردم نیاز ندارند که تمامی اطلاعات را در اختیار داشته باشند. آن‎ها تمایل به ریسک کردن دارند. بزرگ‌ترین قسمت این قضیه این است که چه زمانی قاطع باشید.”

در کل مسیر تمرکزتان بر دست‌یافتن به نتیجه‌ای مثبت باشد.

او گفت: “هدف نهایی خود را مشخص کنید. زمانی که با گزینه‌ها روبه‌رو می‌شوید باید موردی را انتخاب کنید که به سریع‌ترین طریق شما را به هدف‌تان برساند. نقاط قوت و ضعف خود را بدانید تا از دردسر به دور بمانید.”

تصمیم‌تان را مرور کنید

یک تصمیم مؤثر با تصمیم خوب و یا بد تفاوت دارد. مرزی وجود دارد که اجازه می‌دهد تصمیمی که گرفته شده است تأثیرگذار باشد، گرچه ممکن است آن قدری که انتظار می‌رفت مؤثر نباشد. لازم است رهبران این تفاوت را تشخیص دهند و هر تصمیمی را تنها در دو دسته‌بندی جای ندهند.

بعضی اوقات تشخیص تصمیم درست بسیار راحت است، مثل زمانی که فروش بالا می‌رود و یا کارمندی در کارش پیشرفت می‌کند. تصمیمات دیگر ممکن است تأمل بیشتری نیاز داشته باشند تا تشخیص دهیم که آیا تصمیم درستی است یا گزینه‌ی بهتر دیگری نیز وجود دارد. آیا تصمیم‌تان مسئله را حل کرد و یا باعث رشد کارتان شد؟

این فرایند ارزیابی در کسب تجربه برای تصمیم‌گیری و ارتقای توانایی یک رهبر در گرفتن تصمیمات مؤثر بسیار نقش مهمی دارد. با اعمال درس‌های گرفته شده، یک رهبر می‌تواند موقعیت‌های مشابه را تشخیص دهد و اعتماد به نفس بیشتری درباره‌ی دیگر تصمیمات گرفته شده و اعمال انجام شده داشته باشد. نکته‌ی اساسی این است که تصمیم مؤثر باشد، نه الزاماً درست یا غلط.

منبع: Business News Daily

برای مشاهده مقاله اصلی می‌توانید این‌جا را مطالعه کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *