کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی(قسمت اول)

data-mining
۱۰ مزیت داده‌کاوی در رقابت(قسمت دوم)
۲۴ مهر ۱۳۹۵
AI in fintech
کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی(قسمت دوم)
۱۶ آبان ۱۳۹۵

هوش مصنوعی که به عنوان اصول نظری و روند توسعه سیستم‌های کامپیوتری توانایی اجرای وظایفی مانند درک بصری، تشخیص سخن، تصمیم‌گیری و ترجمه بین زبان‌ها را که معمولا به هوش انسان نیازمند می‌باشد تعریف میشود، در حدود ۶۰ سال عمر دارد. Alan Turing در مقاله‌اش در سال ۱۹۵۰ به نام “Computing Machinery and Intelligence”  با این سوال شروع می‌کند که آیا ماشین‌ها توانایی فکر کردن دارند؟ او آزمونی از توانایی ماشین‌ها را پیشنهاد داد تا رفتار هوشمندانه‌ای را نشان دهد که غیر قابل تشخیص و یا مساوی با انسان می‌باشد. که به ‌عنوان تست  Turing شناخته می‌شود. هوش مصنوعی به عنوان یک رشته آکادمیک در کنفرانس معروف Dartmouth در سال ۱۹۵۵ که توسط John McCarthy از دانشگاه استنفورد و Marvin Minsky  از دانشگاه MITسازماندهی شده‌بود شروع شد. این ژورنال دو پتانسیل هوش مصنوعی را برای تغییر صنعت خدمات مالی و به چالش کشیدن وضعیت موجود کشف می‌کند.

افزایش علاقه به هوش مصنوعی

از زمان پیدایش، هوش مصنوعی حداقل دو  سیکل اصلی را به همراه ناکامی های زمستانی تجربه کرده است. با برگشت به ابتدای دهه ۱۹۸۰ زمانی که من به بانک سرمایه گذاری Citibank  ملحق شدم تا در ساخت سیستم‌های متخصّص کمک کنم، شاخه‌ای از هوش مصنوعی توانایی تصمیم‌گیری انسان خبره را تقلید میکرد، بسیاری دیگر از شرکت‌های Wall Street  پروژه‌های مشابه‌ای را در طول آن دهه آغاز کردند. اگر چه من و دیگران یک تعدادی از نرم‌افزارهای موفق را پیاده سازی کردیم، در دهه۱۹۹۰ با تشخیص این که نصب‌کردن این نوع سیستم‌ها سخت‌تر و پر هزینه‌تر از ساخت و نگهداری مورد انتظار اولیه بوده است، هوش مصنوعی وارد دومین ناکامی زمستانی خود شد.۸ به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی با تغییرات شدید در علاقه نسبت به آن وارد فاز جدیدی شده است. یک مثال از این موضوع افزایش شدید استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات می‌باشد که یک مثال آن IBM’s Watson به عنوان ماشین‌های هوشمند نیز معروف می‌باشد.۹ به عنوان شاخصی دیگر، بخش اعظم پاسخ‌گویی به مطالعه‌ی اینترنت در سال۲۰۱۴ انتظار می‌رود که در آینده با نفوذ ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند در بخش وسیعی از زندگی روزمره و با کاربرد وسیع در گستره عظیمی از صنایع تا سال۲۰۲۵ صورت گیرد. آیا نوسانات شدید اخیر نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی دوباره با شکست مواجه می‌شود و یا این‌ دفعه به درستی صنایع سرویس‌های مالی را دگرگون خواهد کرد؟

چند چیز تغییر کرده است شامل هزینه‌های محاسبات که به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است و قدرت محاسبات، که به صورت نمایی بهبود پیدا کرده است. ایجاد نرم‌افزارهای هوش مصنوعی با قدرت محاسباتی بیشتر عملی‌تر است. شبکه‌های اجتماعی، موبایل‌ها و ظهور دستگاه‌های پوشیدنی برای مشتریان ایجاد شده است که موجب انفجار نیاز داده برای تغذیه‌ی موتورهای هوش مصنوعی که گرسنه‌ی داده می‌باشند شده است و در مقابل آن‌ها را توانمند می‌سازد که با حداکثر عملکرد عمل کنند. بیشتر از آن این انفجار داده بسیار وسیع و پر قدرت می‌باشد به طوری که بدون حمایت اتوماسیون شده و هوشمندانه فهم آن‌ها غیر ممکن است. با پیشرفت در آنالیزها مخصوصا پیشرفت در یادگیری ماشین (machine learning)به همراه نیازمندی به قدرت محاسباتی بالا که هم‌اکنون برای حمایت از آن‌ها در دسترس می‌باشد سیستم‌های هوش مصنوعی را سازگارتر، توسعه‌پذیرتر و اجرایی‌تر کرده‌است. سرانجام علی‌رغم وجود برخی رکودها تکنولوژی هوش مصنوعی به رشد نمایی خود ادامه داد. اگرچه هرپیشرفت مرتبط ایجادشده تاثیراتش هم‌اکنون نمایان می‌شود، ممکن است که تغییرات مهم و غیرمنتظره‌ای در آینده رخ دهد.

شرکت‌های تکنولوژی هم‌اکنون الگوریتم‌هایی را توسعه دادند که عادت‌های آنلاین کاربران را ردیابی می‌کند و تجربیات آنلاین شخصی منحصر به فردی را ایجاد می‌کند. برای مثال زمانی که اطلاعات جست و جو می‌شود چه برای تحقیقات، سرگرمی و یا موارد ضروری گوگل نتایج را بر اساس الگوریتم ارتباطیش نمایش می‌دهد، موتور جست و جو معمولا شرایطی را فراهم می‌آورد که کاربر تنها آن چه که می‌خواهد را مطالعه کند. کاربران به طور فزاینده‌ای اطلاعات مربوط به متن‌های مشاهده شده‌شان را در معرض دید قرار می‌دهند و توصیه‌هایی توسط سیستم‌هایی که اقدامات گذشته کاربران را جمع‌آوری می‌کنند صورت می‌گیرد این در حالی است که اغلب کاربران از این اتفاقات آگاه نیستند. اجرای این اقدامات برای بخش مالی با ردیابی عادت‌های کاربران، فعالیت‌ها و ویژگی‌های رفتاری، داده‌های مالی و محصولات می‌باشد که می‌توان آن‌ها را شخصی سازی کرد و نیازهای متغیر و منحصر به فرد کاربران را پیش‌بینی نمود. این موضوع مدیریت مالی شخصی و دیجیتالی را برای هر یک از کاربران عملی می‌کند.

لینک مقاله اصلی

ادامه دارد…

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *