کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی(قسمت دوم)

AI in fintech
کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی(قسمت اول)
۹ آبان ۱۳۹۵
AI in fintech
کاربرد هوش مصنوعی در خدمات مالی(قسمت آخر)
۲۳ آبان ۱۳۹۵

پتانسیل‌های استفاده‌ی موردی از هوش مصنوعی

در ادامه نمونه‌ای از امکان گسترش استفاده از هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی آورده می‌شود:

سرویس‌های مالی شخصی‌سازی شده

به دلیل افزایش اتوماسیون‌های مناسب موسسات مالی می‌توانند خدمات شخصی بیشتری را در زمان واقعی و با هزینه کمتر پیشنهاد دهند. هم‌اکنون ما شروع به مشاهده تعدادی از نرم‌افزارهای موفق و جدید کرده‌ایم که اشاراتی را در مورد این که صنایع در چه جاهایی ممکن است جلودار و پیشرو باشند را فراهم کرده است. نمونه‌ای از ابزارهایی که در ادامه آورده می‌شود و در حال توسعه و گسترش می‌باشند را در نظر بگیرید:

برنامه‌ریزی و مشاوره‌های مالی اتوماسیون شده در گرفتن تصمیمات مالی به کاربران کمک می کند و این‌ها شامل نظارت بر رویدادها، موجودی‌ها، روند قیمت سهام در مقابل اهداف و سبد مالی کاربران و ارائه توصیه‌هایی برای خرید و فروش سهام می‌باشد. این نوع از سیستم ها اغلب“robo advisors” نامیده می‌شوند  و به طور فزاینده‌ای توسط استارتاپ‌ها و فراهم‌کننده‌های سرویس‌های مالی تثبیت شده پیشنهاد می‌شوند.

سرویس‌های مشاوره‌ای مدیریت ثروت و دیجیتال، بخش‌هایی از بازار با ثروت خالص کمتر و در نتیجه با کمسیون پرداختی کمتر را پیشنهاد می‌دهند.

کیف پول‌های هوشمند که بر روی عادت‌ها و احتیاجات کاربران نظارت‌کرده و آن ها را فرا می‌گیرند، از سیستم هشدار و هدایت کاربران برخوردار می‌باشند که زمانی که مناسب باشد هشدارهایی را برای ممانعت از خرج‌کردن پول شخصیشان و رفتار صرفه‌جویانه را نمایش می‌دهند.

سیستم هوش مصنوعی بیمه که فرایندهای پرداخت‌های مالی در اثر وجود آسیب را از طرف شرکت‌های بیمه به صورت اتوماسیون شده انجام می‌دهد و اطلاعات جزئی بیشتری را مورد استفاده قرار می‌دهد تا تصمیمات بیشتری را اتخاذ کند.

نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بر اساس داده که اطلاعات بهتری را در رابطه با تصمیمات وام‌ دهی فراهم می‌کنند.

نرم‌افزارهای قرار داده شده در دستگاه‌هایی مانند کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند ویا دستگاه‌هایی با قابلیت جابه‌جایی حافظه مانند فلش‌ها، کارت‌های حافظه، ربات‌های شخصی و سرورهای موسسات مالی که قابلیت آنالیز حجم بالایی از داده‌ها را دارند و مشاوره‌های مالی، محاسبات و پیش‌بینی‌های مناسب تری را فراهم می‌آورند. این نرم‌افزارها هم‌چنین می‌توانند استراتژی‌ها و برنامه‌های مالی را توسعه دهند و پیشرفتشان را ردیابی کنند و هم‌چنین تحقیقاتی را شامل می‌شود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع، وام دهی، نرخ‌های سود و پرداخت حقوق را فراهم می‌آورد.

موسسات اتوماسیون شده‌ای که از طریق اینترنت در جهت تشخیص بیمه‌های مورد نیاز کمک می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی مالی مورد اعتماد که به کاربران اجازه می‌دهد تا کاربران دیگری را پیدا کنند که مشتاق هستند تا پول‌هایشان را به افراد دیگر وام دهند و در سرمایه‌گذاری سهیم شوند.

مدیریت تصمیم‌گیری جدید

مدیریت تصمیم‌گیری بر اساس داده با هزینه کم‌تر می‌تواند به سمت سبک مدیریتی جدید راهنمایی کند. جاییکه رهبران بیمه‌ها و بانکداری‌ها در آینده سوال‌های درستی را از ماشین‌ها خواهند پرسید به جای این که از متخصصان سوال کنند.

ماشین‌ها داده‌ها را آنالیز خواهندکرد تا تصمیمات توسعه‌ای را مطرح کنند که رهبران و زیر مجموعه‌های آن‌ها از این‌ها استفاده کرده و نیروی کارشان را برای اجرا کردن کارها انگیزه دهند.

کاهش کلاه‌برداری و جرایم جنایی

ابزارهای هوش تجاری بر الگوهای رفتاری کاربران نظارت کرده و آن‌ها را فرا می‌گیرند تا موارد غیر متعارف را تشخیص دهند و درباره‌ی کلاهبرداری‌های احتمالی اخطار دهند. جمع‌آوری مدارک ضروری برای متقاعدکردن نیز هم‌چنین در جرائم جنایی معمول شده است.

مشکلات کسب و کار

زمانی که کسب و کارها شروع به اعتماد بیشتر به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بر مبنای داده کرده‌اند این نرم‌افزارهای جدید نگرانی‌های جدیدی را در مشکلات کسب و کار نوین، امنیت و حریم شخصی را ایجاد کرده‌اند که شامل موارد زیر می‌باشد:

چطور خودشان را تمییز خواهند داد؟

چطور یک کاربر می‌تواند یک نرم‌افزار بانکی اتوماسیون شده را از دیگری تشخیص دهد؟

چطور یکی از این نرم‌افزارها می‌تواند به عنوان یک معیار باشد و کیفیت توصیه‌های صورت گرفته را رتبه‌بندی کند؟

کدام یک از موسسات و نرم‌افزارهای مالی وجود دارند که کاربران به آن‌ها اعتماد خواهند کرد تا جزئیات مالیشان از طریق موسسات مالی در اختیارشان قرار گیرد؟

آیا دسترسی جامع و بیشتر به اطلاعات در موسسات نتیجه‌اش مشاوره‌های بهتر خواهد بود؟

این موضوع چطور می‌تواند نمایش داده شود؟

آیا سرعت اجرایی کردن، توانایی عمل‌کردن و فراهم‌کردن اطلاعات در زمان واقعی و یا نزدیک به زمان واقعی اهمیّتش بیشتر و یا برابر با اهمیّت توصیه‌هایی که صورت می‌گیرد می‌باشد؟

ارائه‌ی سیستم‌های هوش مصنوعی هم‌چنین می‌تواند توصیه‌های صورت گرفته را توضیح دهد.

توانایی توضیح‌دادن توصیه‌های صورت‌گرفته به شکل قابل فهم و متقاعد کننده تا چه میزان مهم می‌باشد؟

سیستم تا چه میزان برای استفاده راحت خواهد بود؟

بسیار محتمل است که تمامی موارد بالا کیفیت‌هایی خواهند بود که از طریق محصولات و خدمات موسسات مالی که بر بازار غلبه خواهند کرد تشخیص داده خواهند شد.

ادامه دارد…

لینک مقاله اصلی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *