استراتژی های پیشگامانه برای پیشرفت استارتاپتان

ترافیک سایت
پنج راه برای ربودن ترافیک وب سایت رقیبان
۲۹ آبان ۱۳۹۵
منابع موردنیاز استارتاپها
منابع موردنیاز استارتاپها
۱۶ آذر ۱۳۹۵

بسیاری از شرکت ها، سرمایه گذاری زیادی را برای بهتر کردن روند پیشرفت تولیداتشان صرف می کنند و امیدوارند نتیجه آن، جلب کردن مشتریان برای خرید باشد. اما اغلب کارآفرینان از بازاری که گرایش به آن می تواند مشتریان بیشتر را جلب نماید و فروش را حفظ کند، چشم پوشی می کنند.

زمانی که این مسئله وارد کسب و کار می شود، همه چیز براساس تصمیم گیری مبتنی بر داده و اجرای استراتژی مناسب برای افزایش نرخ رشد شکل می گیرد. اول شما باید ایده و فرض پیرامون نتایج تحقیقات بازار را اعتبار ببخشید.

بسیاری از کارآفرینان چیزهای معمولی که اشتباه فهیمده اند را به اشتراک می گذارند: آن ها اعتقاد دارند محصولات اختراع شده می توانند بازار را بگیرند. متاسفانه اختراع به تنهایی نمی تواند ضمانتی برای موفقیت استارتاپ باشد. به جز این، موارد غیر قابل پیش بینی روی نرخ رشد شما تاثیر می گذارند.

انجام تحقیقات بازار مانند دسترسی داشتن به تکنولوژی هدایت ماهواره است. اگر شما بتوانید با دقت زیاد اطلاعات را تفسیر کنید، می توانید استراتژی های رقیب را مشاهده نمایید، تغییرات بازار را ببینید و رفتار مشتری را بسنجید.

تحقیقات بازار در بسیاری از مراحل کسب و کار اهمیت دارد. اگرچه مراحل خیال اندیشی در بیشتر اوقات برای آغاز تلاش ضروری است. تحقیقات پیرامون نیازهای مشتری بهترین روش برای عمل کردن به این نکته است. محصولات شما باید به مشتریان کمک کنند که به اهدافشان دست یابند؛ بنابراین این یک نکته اساسی است که یاد گرفت چگونه می توان با بازار انطباق یافت.

اینجا چهار مرحله برای اداره کردن مدل های تحقیقات بازار که می تواند به شما کمک کند تا با آگاهی تصمیم بگیرید و استارتاپتان را با سرعت بیشتری رشد دهید، آمده است.

  1. اطلاعات دست اول از کاربران را جمع آوری کنید.

پتانسیل دعوت از مشتریان به دفترتان برای مصاحبه عمیق یا تمرکز بر روی گروه ها می تواند بسیار مفید باشد. اگر برای شما داشتن جلسه رو در رو با مشتریان دشوار است، استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند بررسی میمون (Survey Monkey)،  کوارلو (Qualaroo) و بررسی فوق العاده ساده(Super Simple Survey) می تواند اطلاعات اولیه برای هدایت شدن مستقیم به سمت کاربران را فراهم آورد.

به سادگی یک پرسشنامه تهیه کنید و آن را با استفاده از ایمیل یا شبکه اجتماعی ارسال نمایید. زمانی که کاربر نظر سنجی را کامل کرد، نرم افزار شما را به صورت خودکار آگاه می کند. فرم های دیجیتال به سادگی قابل تهیه و توزیع شدن هستند اما آن ها یک نقطه ضعف نیز دارند که آن نرخ کم پاسخ دهی است.

چرا تحقیقات بازار اهمیت دارد؟

اطلاعات نظر سنجی برای حفظ موقعیت شما در میان استارتاپ های موفق کافی نیست. شما همچنین به روش های نفوذ نوآورانه نیاز دارید تا اعلام، ترویج و ارزیابی اطلاعات را انجام دهید:

  • ۵ تا ۱۰ پرسش شرطی را طرح نمایید و آن ها را با کارشناس تحقیقات بازار بسنجید.
  • صفحه ی فرود (landing page) را به وجود آورید و مشتریان را به سمت آن هدایت کنید.
  • رقابت یا پیشنهادی را ایجاد کنید که در عین سادگی منحصر به فرد برای کسانی که در تحقیقات شما شرکت کرده اند، باشد.
  • بیننده هایی را آماده کنید که به عنوان گزینه ای برای شرکت در رقابت باشند.
  • هربار که کاربران به سوالات شما پاسخ دادند، نتایج را بررسی کنید تا سه مسئله بالاتر که مشکل اصلی مشتریان است، انتخاب شود.

خیلی مهم است که به انتخاب های مشتریان گوش دهید. اگر بازخورد نشان داد که شما نیاز به ایجاد تغییر قابل توجه در مسیرتان دارید، باید نگاهی دوباره به استراتژی کسب و کارتان بیندازید. در مقابل، اگر نتایج نشان دهند که تنها چند تغییر کوچک می تواند مشتریان بیشتری را جذب کند شما باید اطلاعاتتان را در اختیار تیم خود قرار دهید. شما نیاز به خرید کردن آن ها و حمایت از ترکیب کردن ایده های این مشتریان با چرخه توسعه محصولتان دارید.

  1. استراتژی حرکت رقبا را بررسی کنید.

این کلیدی برای تحیل مستقیم و غیر مستقیم رقیبان است. دانستن نقاط قوت و ضعف آن ها شما را قادر می سازد که از کسب و کارتان در موقعیت های دشوار حمایت کنید و فرصت های جدید با منفعت را به دست آورید. برنامه هایی مانند «تغییر مسیر» به شما اجازه می دهد تا تغییرات وب سایت های رقیبانتان را به طور منظم پیگیری کنید.

 

  1. مشتریان مختلف را شناسایی کنید.

شناخت کارکاکتر مشتری ها به تحقیقات با رویکرد متفاوتی نیاز دارد. قدرت نفوذ نقشه انتقال فکر می تواند راه خوبی برای دست یابی به دیدی مناسب نسبت به نگرانی، نگرش، دردها و خواسته های مشتریان باشد. شما باید چند حیطه را مورد بررسی قرار دهید:

  1. مشتریان شما با چه ترس، سرخوردگی یا موانعی مواجه هستند؟
  2. چه زمانی آن ها حس می کنند موفق شده اند؟
  3. آن ها درباره تکرر چه فکری می کنند؟
  4. آن ها چه می گویند و در اجتماع چگونه عمل می کنند؟
  5. بلند پروازی آن ها چیست؟
  6. چه کسی به آن ها الهام می بخشد و روی آن ها تاثیر می گذارد؟
  7. چه کسانی اطراف آن ها هستند؟
  8. در چه جور محیطی زندگی می کنند؟
  9. چگونه رفتار آن ها تغییر می کند؟

اطلاعات را از روی تمرین نقشه انتقال فکر (empathy map) استخراج کنید و آن چه به دست آمده را با تیم توسعه خود به اشتراک بگذارید. شما باید هر چیزی را که برای پیشرفت محصول حداقلی مناسب نیاز دارید، بر اساس اطلاعات تحقیقات بازار و نتایج نقشه انتقال فکر داشته باشید.

۱۰ را برای ورود به ذهن مشتریان فراتر از ایجاد کردن افراد خریدار 

قبل از این که استراتژی استارتاپ خود را نهایی کنید و تولید انبوه را راه اندازی نمایید یا روی تبلیغات سرمایه گذاری کنید، نتایجتان را برای آخرین بار اعتبار سنجی کنید. به محض اینکه محصول شما آماده شد، آن را با بخشی از مشتریان به اشتراک بگذارید. اگر شما بازخورد مثبتی گرفتید، روی مسیر درستی هستید، اگر نتیجه شما را غافل گیر کرد، عاقلانه است که قبل از پخش محصول، اندکی بیشتر روند کامل کردن را تکرار نمایید.

  1. اجرا کنید و پیشرفت را مشاهده نمایید

مقدار اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید می توانند به شما کمک کنمد تا درباره جهت حرکت استارتاپتان تصمیم گیری کنید. شما باید به رصد کردن اولویت های مشتری در طول دوره زندگی محصول ادامه دهید، پس می توانید کانال های فروش را برای دیدن نیازهای آنان تنظیم نمایید.

میزان تغییر شما، بهترین مقداری از آن ویژگی است که مورد درخواست مشتری باشد. در شرایط اولیه، میزان تغییرات شما وابسته به تعداد بینندگانی است که محصول را انتخاب یا آن را خریدی می کنند و آن را برای همه بینندگان می سنجند.

با این حال در هر صنعتی میزان تغییرات تفاوت هایی دارند، اصول کلی در قالب مشخصی قرار دارند: بالاتر بودن نرخ تغییر، بهتر است. ابزارهای رایگان مانند گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا سرویس هایی مانند Unbounce.com به شما کمک می کنند تا تست های تقسیم کننده کارآمد (efficient split tests) را انجام دهید، صفحات فرود خود را بهینه کنید و درآمد خود را بالا ببرید.

لینک اصلی مقاله

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *