داده های عظیم در زنجیره غذایی (قسمت اول)

داده کاوی
ایجاد ارزش به کمک داده های بزرگ
۲۸ آذر ۱۳۹۵
big data
داده های عظیم در زنجیره غذایی (قسمت دوم)
۱۷ دی ۱۳۹۵

آنالیزهای پیشرفته پتانسیل‌های بالقوه‌ای را برای کشاورزان، سرمایه‌گذاران و اقتصادهای نوظهور جهت کاهش هزینه‌های فروش کالاها ایجاد کرده‌اند.

درباره تکنولوژی‌های دیجیتال که در حال تغییر رابطه‌ی بین مشتریان و برندها در چند سال گذشته بوده‌اند، به‌طورجدی بحث شده‌است. این بحث‌ها بیشتر در رابطه با فرایند تغییر و پردازش تصمیمات مشتریان، ورود کانال‌های بازاریابی و فروش، تأثیرات گوشی‌های هوشمند و اینترنت موبایل بر روی رفتار مشتریان بوده است. حتی هنوز فرصت‌های بزرگ‌تر به‌شدت مورد غفلت واقع‌شده‌اند. شرکت‌های غذایی می‌توانند با استفاده از مزیت‌های داده‌های عظیم و آنالیزهای پیشرفته در قسمتی از زنجیره‌ی ارزش از تولید تا مصرف، پتانسیل‌های دیجیتالی عظیمی را برای ایجاد ارزش پایدار فراهم آورند. دیجیتال می‌تواند در استفاده از منابع در بیشتر شیوه‌های پاسخگویی زیست‌محیطی، بهبود منابع تصمیم‌گیری و اجرای راه‌حل‌های اقتصادی در زنجیره‌ی غذایی کمک کند.

پتانسیل‌های بالقوه‌ی عظیم

تاکنون بیشتر هیجانات مربوط به صنایعی بوده است که بر روی پتانسیل‌های بازاریابی و فروش دیجیتالی که در سبد کالای مشتریان قرارگرفته‌اند، متمرکز بوده‌اند؛ اما در مورد تولیدکنندگان غذا این فرصت‌ها موجب شروع تحقیقات و استخراج مواد اولیه‌ی بیشتر و پایان فعالیت‌های تولید و فروش کمتر شده است. این‌گونه فعالیت‌های تحقیقاتی و استخراج مواد اولیه توسط تولیدکنندگان لبنیات، تولیدکنندگان قهوه و کاکائو، تولیدکنندگان گندم و جو و دامداران صورت می‌گیرد که در ادامه بر روی نوسانات عظیم هزینه‌های محصولات در صنایعی که مواد خام ۶۰ درصد هزینه فروش کالا را در اختیار دارند، تأثیر می‌گذارند.

داده‌های عظیم و آنالیزهای پیشرفته فرصتی هستند تا چالش‌های متعددی که فعالیت‌های تحقیق و استخراج مواد اولیه در زنجیره‌ی ارزش با آن‌ها مواجه‌اند را حل نمایند.

فرصت‌ها چالش‌های صنعت داده‌های عظیم و آنالیزهای پیشرفته چطور کمک می‌کنند
در بازی خلاقیت برنده شوید ·       نیاز بسیار به ابتکار، مخصوصاً در حیطه داده‌ها و افزایش سرعت ·       ساخت یک «موتور ایجاد ابتکار در داده‌ها» از طریق استفاده از میلیون‌ها آزمایش برای پیدا کردن «سود و زیان به ازای هر محصول»

·       بهینه‌سازی ورودی‌ها به‌صورت کلی

·       استفاده از دانشمندانی که بر روی سازمان‌دهی، ماهیت، بومی شناسی و طبقه‌بندی خاک کار می‌کنند.

عملیات‌ کشاورزی را بهینه‌سازی کنید ·       ۵۰ درصد غذای بهتر و بیشتر برای ۳۰-۲۰ سال بعد موردنیاز می‌باشد.

 

·       «دقت در کشاورزی» بر اساس اندازه‌گیری و بهینه‌سازی عملیات

 

شفافیت زنجیره‌ی تأمین را افزایش دهید ·       در حال حاضر پیش‌بینی و دوراندیشی کمی در رابطه با حجم محصولات صورت می‌گیرد.

·       نوسانات قیمت بسیار بالا می‌باشد.

·       با جمع‌آوری داده‌های واقعی و به روز و آنالیز آن‌ها پیش‌بینی‌های دقیق را افزایش دهید.

·       برنامه‌ریزی‌های یکپارچه‌ای را در زنجیره‌ی ارزش خود در جهت کاهش زمان پاسخ‌گویی و کاهش ارزش ریسک ایجاد کنید.

 

در مورد عملیات تولید و فروش اگر نیاز و فرصتی برای ‌آن وجود دارد، اقداماتی را صورت دهید ·       فرایند کشاورزی، یک کسب‌وکار با حجم بالا، عظیم و بازدهی عملیات پایین می‌باشد.

 

·       جعبه ابزار عملیات داده‌های عظیم – بهینه‌سازی تولید، کل‌نگری، بهینه‌سازی کاشت در مبنای شبیه‌سازی و پیش‌بینی تعمیر و نگهداری می‌باشد.
با چالش‌های زیربنایی مواجه شوید ·       زیرساخت ضعیف در بازارهای نوظهور مخصوصاً در آفریقا ·       آنالیزهای پیشرفته در جهت تشخیص مشکلات زیر بنایی که موجب تأخیر در پیشرفت می‌شود.

·       بهینه‌سازی شبکه ارتباطی سازمان و مکان انبارداری بر اساس داده‌ها و مدل‌هایی که در رابطه با ویژگی‌های مخصوصی که بر روی سطح زمین وجود دارد

اتلاف‌های موجود را پیش‌بینی کنید ·       مقدار عظیمی از غذا به هدر می‌رود. (بالای ۳۰ درصد بسیاری از محصولات) ·       جمع‌آوری داده‌های جزئی در رابطه با اسراف‌های خانوار

–       تغییر در پیشنهادهای خرده‌فروشی

–       قوانین و خدمات عمومی

تولید و بسته‌بندی نیز سهم اساسی را در هزینه فروش کالاها به‌اندازه‌ی همکاری و کمک به شرکت‌ها، تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی و ریسک امنیت غذایی داشته است. در قسمت دیگر زنجیره‌ی غذایی، داده‌های عظیم و آنالیزهای پیشرفته می‌توانند در فعالیت‌های تولید و فروش مانند مدیریت اتلاف مورداستفاده قرار بگیرند.

هدر رفتن غذا موجب زیان اقتصادی، خسارت در منابع طبیعی، تشدید و بدتر شدن مشکل امنیت غذایی می‌شود. حدود یک‌سوم محصولات غذایی برای مصارف انسانی در هر سال مفقودشده و یا از بین می‌روند. در جهانی که ۷۹۵ میلیون -یک‌نهم جمعیت- گرسنه هستند.

در اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه ۳۲ درصد از کل زیان در تولید و در کشورهای توسعه‌یافته ۳۸ درصد زیان در طول مصرف اتفاق می‌افتد.

اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) تعریف‌شده است و شامل نوسانات بازار سهام نیز می‌شود.

نصف کردن زیان‌های وارده در قسمتی از مرحله تولید مانند سردسازی، مرتب کردن و بسته‌بندی غذای کافی را برای تغذیه‌ی یک‌میلیون انسان بیشتر فراهم می‌آورد. هزینه‌ی زیان و هدر رفت غذا هرساله ۹۴۵ میلیون دلار در جهان می‌شود؛ که مساوی با تغییرات کربنی ۴٫۴ میلیون تن (بیشتر از ۸ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان) و تأثیرات آن بر روی ۲۵۰ کیلومتر مکعب از آب‌های آزاد (۳٫۶ برابر مصرف سالانه آمریکا) می‌باشد. در سال ۲۰۰۷ مقدار هدر رفت غذا به‌صورت جهانی برابر با ۱٫۴ میلیون هکتار -مساحتی بزرگ‌تر از کشور کانادا- از محصولات کشاورزی بوده است.

استفاده از تکنولوژی در قسمت‌هایی مانند پیش‌بینی آب‌وهوا، برنامه‌ریزی‌های موردنیاز، مدیریت محصولاتی که فروشندگان تمایلی برای فروش آن‌ها ندارند و طول عمر آن‌ها به پایان رسیده است، می‌تواند مورداستفاده قرارگرفته و سود زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی عظیمی را ایجاد کند. برای مثال استارتاپ فرانسوی به نام Phenix بازاریابی تحت وب را ایجاد کرده است که سوپرمارکت‌ها را به انبارهای غذایی که طول عمر آن‌ها به پایان رسیده است، مرتبط می‌کند و از این طریق این محصولات را در اختیار مشتریان و سازمان‌های غیردولتی قرار می‌دهد. این خطی مشی صرفه‌جویی کردن در هزینه‌های مصرفی، ارائه‌ی زندگی دوباره به محصولات مصرف شدنی و کاهش بار زیان‌های زیست‌محیطی و اجتماعی را برای سوپرمارکت‌ها فراهم می‌آورد.

فرصت‌ها برای ابتکارات دیجیتالی در زنجیره‌ی غذایی با ورود بازارهای نوظهور و تعدادی بازارهای مناسب دیگر در اقتصادهای بالغ، بسیار عظیم و متنوع می‌باشد.

ادامه دارد…

لینک مقاله اصلی

عاطفه قاسمی

[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1483190085846{margin-top: 0px !important;margin-bottom: 10px !important;}”]linkedin-logo--innovativa[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″ el_class=”Author-boxone”][vc_single_image image=”7440″ img_size=”100×100″ alignment=”center” el_class=”Author-pic”][/vc_column][/vc_row]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *