داده های عظیم در زنجیره غذایی (قسمت دوم)

big data
داده های عظیم در زنجیره غذایی (قسمت اول)
۱۱ دی ۱۳۹۵
اینترنت اشیا
شکوفایی اینترنت اشیا
۱۶ فروردین ۱۳۹۶

فرصت‌های کارآمد در اقتصادهای نوظهور

بازارهای نوظهور می‌توانند از طریق ابتکار در قسمت‌هایی مانند کشاورزی دقیق، زنجیره‌ی تأمین کارآمد و سیستم پرداخت متمرکز بر کشاورزی از پتانسیل‌های دیجیتالی در زنجیره‌های غذایی بهره‌برداری کنند.

کشاورزی دقیق (Precision agriculture) تکنولوژی است که دستیابی به مدیریت کشاورزی را با آنالیز، اندازه‌گیری و نظارت بر نیازمندی‌های محصولات و زمین به‌طور منحصربه‌فرد فراهم می‌آورد. به کار بردن مراقبت‌های مناسب و مدیریت آب به‌طور بهینه‌تر موجب افزایش تولید، بهبود کارایی اقتصادی و حداقل کردن اتلاف و تأثیرات زیست‌محیطی می‌شود. چنین توسعه‌هایی توسط دو روند تکنولوژی شکل داده‌شده‌اند: داده‌های عظیم و آنالیزهای پیشرفته در یک‌طرف و ربات‌ها، عکاسی هوایی، سنسورها و پیش‌بینی هوای محلی به‌طور پیچیده در طرف دیگر. بر اساس پیش‌بینی‌های ۲۰۱۴، بازار جهانی برای ربات‌های کشاورزی پیش‌بینی می‌شود که از مقدار کنونی یک‌میلیون دلار به ۱۴ الی ۱۸ میلیون دلار در ۲۰۲۰ رشد پیدا کند.

داوطلبان جدید و شرکت‌های بزرگ همانند هم درحال‌توسعه‌ی محصولات و خدمات برای کشاورزی دقیق می‌باشند. استارتاپ CropX سنسورهایی را پیشنهاد می‌کند که به کشاورزان کمک می‌کند تا آبیاری را متناسب با احتیاجات خاک تنظیم کنند، درحالی‌که Blue River از کامپیوترها و ربات‌ها برای تشخیص نیازهای کشت و زرع به‌طور منحصر به فرد استفاده می‌کند. در طرف مقابل، IBM (شرکت ماشین‌سازی تجاری بین‌المللی) تکنولوژی را جهت پیش‌بینی بسیار دقیق هوا، رعدوبرق عمیق و تکنولوژی تولید ابر به‌طور ویژه در کشاورزی ایجاد کرده است.

فرضیات می‌توانند مطابق با زمان واقعی تنظیم‌شده و شرایط تغییرات جوی را انعکاس دهند. سنسورهای خاک و عکاسی هوایی به کشاورزان در مدیریت رشد محصولات به‌طور مرکزی، توسط سیستم‌های بازرسی اتوماتیک از طریق اعلام هشدارهای سریع، انحرافاتی که از نرخ رشد مورد انتظار یا کیفیت ایجادشده است را اطلاع می‌دهند.

سیستم‌های اتوماتیک در نشان دادن وضعیت، عملکرد و مشکلات بالقوه تجهیزات حساس در زمان واقعی می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند تا مدیریت سریع را بهبود بخشند. بدین گونه که قابلیت اطمینان ارسال کالا افزایش‌یافته و از فاسدشدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. زمان حمل‌ونقل می‌تواند به کمک معیارهای هوشمندانه بهبود انتخاب مسیر به نصف کاهش پیدا کند. به هم پیوستن سیستم‌های مدیریت حمل‌ونقل با سنسورهای کشاورزی می‌توانند جابه‌جایی‌های موجود در داخل مرز را یکی کرده و به‌طور میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصد صرفه‌جویی شود.

 سرویس‌های مالی و سیستم‌های پرداختی که مختص کشاورزی هستند، این امکان را برای کشاورزان فراهم می‌آورند تا مدل اقتصادی خودشان را راحت‌تر ایجاد کنند. تعدادی از کشاورزان از قراردادهای بیمه جهت خنثی کردن خطرهای موجود در تغییرات جوی استفاده می‌کنند. برای مثال بیمه‌کنندگان حق بیمه را بر اساس احتمال رخ دادن حوادث جوی مانند یخ‌بندان و تأثیراتی که ممکن است بر روی محصولات در مرحله خاصی از دوره رشدشان داشته باشد، محاسبه می‌کنند. حق بیمه زمانی پرداخت می‌شود که تعداد حوادث از میزان از پیش تعریف‌شده‌ای بیشتر شود.

پرداخت نیز از دیگر حوزه‌هایی می‌باشد که راه‌حل‌های دیجیتالی می‌تواند زنجیره غذایی را کارآمدتر کند. در کنیا Sokopepe یک خط‌مشی تجاری را برای محصولات کشاورزی ارائه داده است که از طریق پیام‌های تلفنی تولیدکنندگان با مقیاس کوچک را با خرده‌فروشان و خریداران عمده ارتباط می‌دهد. یک شرکت مبتکر کنیایی دیگر به نام MFarm می‌باشد که قیمت‌های به روز بازار را از طریق نرم‌افزار و یا SMS ارائه می‌دهد؛ و بین کشاورزان و خریداران ارتباط برقرار می‌کند. همچنین ابزارهای فروش گروهی را برای کشاورزان کوچک ارائه می‌دهد تا خودشان محصولاتشان را در معرض فروش خریداران بزرگ قرار دهند.

راه‌حل چالش‌های سیستماتیک برای اقتصادهای رشدکرده

کشورهای توسعه‌یافته می‌توانند از ابزارها و روش‌های دیجیتالی استفاده کنند تا چالش‌هایی مانند امنیت غذایی، منابع تصمیم‌گیری پایدار و تأثیرات زیست‌محیطی شرکت‌ها را بر عهده گیرند و آن‌ها را بهبود بخشند.

امنیت غذایی می‌تواند از طریق پذیرش تکنولوژی‌های مبتکر مانند اسکنرهای غذای مشتریان، طیف غذای مورداستفاده را آنالیز کرده و به کاربران اطلاعات فوری را درباره ترکیبات سازنده غذا ارائه بدهد (شکل ۳). کمسیون‌های اروپایی اخیراً رقابتی را برای توسعه‌ی اسکنرهای غذایی بادوام، ارزان و بدون ایجاد بریدگی در بدن ایجاد کرده‌اند و جایزه‌ی موردنظر را برای تیم برنده ۸۰۰۰۰۰ دلار در نظر گرفته‌اند.

شکل ۳- اسکن کردن غذاها، بازیگران اولیه

چه طور داده‌های عظیم و آنالیزهای پیشرفته می‌توانند کمک کنند (مثال) تولید GoBe توسط Healbe تولید SCiO توسط Consumer Physics
·       در سال ۲۰۰۹ Philips Design مفهوم “diagnostic Kitchen را که درواقع به‌جای اتکا بر اطلاعات کلی داده‌شده در مورد غذایی‌های که روزانه مصرف می‌شود امکان آنالیز و اسکن‌ آن‌ها را برای انطباق آن‌ها متناسب با متابولیک و نیازهای بدن افراد فراهم می‌آورد را به کمک پروژه‌ی تحقیقاتی “Food Probe” توسعه داده است.

·       در این مورد این تکنولوژی از دو طریق به دست آمده است:

·       سنسوری که افراد می‌توانند آن را ببلعند و در بدن خود نگهداری کنند تا از نیازها و وضعیت کنونی بدن اطلاعات جمع‌آوری کنند.

·       اسکنری که به‌طور پیشرفته تأثیرات وعده‌غذایی تازه صرف‌شده در بدن را نشان می‌دهد.

·       این تکنولوژی به‌صورت کاملی به سمت ایجاد شفافیت‌های بیشتر برای مشتریان پیش می‌رود.

 

 

 

 

 

 

 

·       در سال ۲۰۱۴ شرکت Healbe دستگاه مچی GoBe را با آرزوی ردیابی کالری مستقیم از طریق آنالیز پوست با خواندن گلوکز موجود در سلول‌ها طراحی کرد.

 

·       دقت و قابل‌اعتماد بودن دستگاه هنوز مورد بحث است اما این پتانسیل را دارد تا با فعالیت‌هایی که در ردیابی کالری با شکست مواجه شده‌اند و قابلیت دید ناقصی دارند جایگزین بشود.

 

·       Healbe5 میلیون دلار را از طریق VC funds به دست اورده است.

·       در سال ۲۰۱۴ استارتاپ اسرائیلی Consumer Physics یک اسکنر کوچک غذا بر روی تکنولوژی‌های طیف‌نما ایجاد کرد. این ابزار می‌توانست غذا را اسکن کند و تمامی اطلاعات مرتبط را به گوشی هوشمند ارسال کند.

·       این تکنولوژی احتمالاً در آینده‌ای نزدیک بر روی گوشی‌های هوشمند کار گذاشته خواهدشد.

·       مدل‌های کسب‌وکار مختلفی مانند زیر می‌توانند به‌کاربرده شوند:

·       پرداخت قیمت بالا برای دستگاه و دسترسی رایگان به پایگاه داده

·       پرداخت قیمت پایین برای دستگاه و دادن تعهد پرداخت جهت دسترسی به پایگاه داده

·       Consumer Physics از طریق Crowdfunding و VC funds نزدیک به ۵ میلیون دلار به دست اورده است.

۲ گروه از افراد بهره‌مندی ویژه‌ای از این تجهیزات خواهند داشت: افرادی که بیماری‌های مرتبط با غذا مانند چاقی و آلرژی دارند، کسانی که در هضم کردن غذا مشکل‌دارند و افرادی که در مورد سلامت رژیم غذایی و سبک زندگی خود نگران هستند هریک به‌طور منحصربه‌فرد تمایل دارند تا از اسکنرهای غذایی به‌عنوان کامل‌کننده فعالیت‌های ردیابی استفاده کنند. در نگاهی جهانی نسبت به همه‌گیر بودن چاقی و دیابت نوع ۲ تخمین‌ها نشان می‌دهد که بازار برای اسکنرهای شخصی می‌تواند به ۱ بیلیون دلار در ۲۰۲۰ برسد.

منابع تصمیم‌گیری با اضافه کردن پیش‌بینی‌‌هایی مانند میزان تولید محصولات و ابزارهای ارزیابی ریسک، در جهت ایجاد روش‌های مدل کردن کشاورزی برای ارزیابی تأثیر و پیش‌بینی آب‌وهوای محلی بر روی شرایط خاک و کشت‌و‌زرع محصولات می‌توانند بسیار پایدارتر عمل کنند. این منابع به تولیدکنندگان غذایی جهان اجازه خواهد داد که نه تنها بهترین منطقه و کشور را برای تولیدات خود انتخاب کنند بلکه هم‌چنین منابع مسیریابی را نیز مطابق با چالش‌های آب و هوایی تطبیق دهند. این ابزارها هم‌چنین می‌توانند در جهت تشخیص ایده‌ال‌ترین ترکیب محصولات در کشاورزی کشورها مورداستفاده قرار ‌گیرند. تا در هر یک از مناطق به بالاترین سطح از بهره‌وری دست پیدا کنند.

با در نظر گرفتن نوسانات و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن هزینه مواد اولیه، شرکت‌های غذایی جهان می‌توانند سودهای بسیاری را از طریق کاهش این‌گونه ریسک‌ها به دست آورند، همان‌طور که با حفظ استراتژی‌های تحت کنترل و منابع مشخص می‌توانند به سمت رشد حرکت کنند.

مدیریت تأثیرات زیست‌محیطی چالش دیگری است که به کمک دیجیتالی کردن می‌توان این مشکل را برطرف کرد. برای مثال CiSCo تکنولوژی به نام اینترنت همه‌چیز (با جمع‌آوری اطلاعات پردازش‌ها، افراد و هر چیزی که شبکه اینترنت را مرتبط‌تر و باارزش‌تر می‌کند، توانایی‌ها، تجربیات، فرصت‌های اقتصادی برای کسب‌وکار و کشورها را فراهم می‌آورد) طراحی کرده است که این امکان را برای مشتریان فراهم آورده است تا با روش‌های دنبال کردن محصولات غذایی در طول کل مسیر زنجیره تولیدشان از زمین کشاورزی تا قفسه‌های سوپرمارکت را دنبال کنند. یک کد قابل اسکن بر روی بسته‌بندی‌ها قرارداد که کاربران به کمک وب‌سایت آنالیزهای جزئی در هر سطح و پردازش تغییرات را به‌وسیله‌ی بسته‌بندی خاص محصولات انجام می‌دهند.

تکنولوژی می‌تواند درجهت بهبود ضمانت‌دهی اعتبارات زیست‌محیطی محصولات برای مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. یکی از چالش‌های اقدامات زیست‌محیطی توسعه‌یافته دشوار بودن توضیح واقعیت‌هایی است که در پشت ادعاهای بازاریابی و جلوگیری از بدبینی‌های مشتریان وجود دارد، مخصوصاً زمانی که قیمت‌های نامتعارف نگرانی ایجاد کرده است. روش‌های قوی در جهت دنبال کردن منابع از زمان پیدایش می‌تواند از این اقدامات حمایت کرده و میزان اقتصادی بودن آن را برای تولیدکنندگان بیشتر کند.

روش‌ها و ابزارهای دیجیتالی فرصت‌هایی را برای هدایت شرکت‌های غذا درجهت بهبود مدیریتشان نه‌تنها در قسمت بازاریابی و فروش بلکه کل مسیرشان از تولید تا فروش را فراهم کرده‌است.

مشاهده قسمت اول

لینک مقاله اصلی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *