PR
۶ نکته ارتباطی برای فعالیتهای کوچک
۲۰ آذر ۱۳۹۵
مشارکت
چرا مشارکت جذاب است؟
۲۹ دی ۱۳۹۵

یکی از سخت‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار مدیریت کردن افراد است. در حال حاضر در شرکت من، در Newsletter Pro، ما ۳۸ کارمند داریم و متأسفانه در طول ۵ سال پیش من برخی از آن‌ها را اخراج کردم. اخراج کردن فرد هرگز مطلوب نبوده است، اما ما با برخی از مطالعات و کمی محاکمه و خطا کردن بسیار راهی را یافتیم تا این فرایند را برای کسانی که در آن درگیر هستند، راحت‌تر کنیم. در زیر، راهکار ما برای اخراج یک نفر آمده است؛ اما قبل از پرداختن به آن می‌خواهم درس‌هایی را که به سختی آموخته‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.

زمانی که شما فردی را اخراج کنید، باید اطمینان حاصل کنید که مکالمه با عبارتی شروع می‌شود که آن‌ها متوجه شوند خبر بدی برایشان دارید درنتیجه احساسات خودشان را کنترل می‌کنند. در هر مکالمه سختی، ما می‌گوییم: «من نیاز دارم کمربندم را محکم کنم، زیرا مکالمه‌ای سخت خواهم داشت». ما به‌سادگی دقایقی صبر کردیم تا به آن‌ها اجازه دهیم بر احساسات خود مسلط شوند و درنهایت سناریو را اجرایی کردیم.

«جیم، ما با تو کار داریم؛ فوری و تأثیرگذار. من از تو می‌خواهم بدانی من بسیار در این باره فکر کردم و این تصمیم نهایی من است.»

در اینجا تعدادی از نکات آمده که لازم است در ذهنتان باشد تا در ابتدای گفته‌هایتان بیاید: در ابتدا بسیار مهم است که گفته‌ها خلاصه باشد. اعلام کنید که من دلایلی برای این تصمیم دارم. همچنین واضح است که من مذاکره نمی‌کنم زیرا فکرهایم را کرده‌ام و تصمیم نهایی را اتخاذ نموده‌ام. اگر کسی تلاش برای مذاکره کند، من به آن‌ها این نکات را یادآوری می‌کنم. فراموش نکنید که آن‌ها تا الان ترسیده‌اند، زیرا با بسیاری ناشناخته‌ها در زندگی خود مواجه شده‌اند و ما باید سعی کنیم تا برخی نگرانی‌های آن‌ها را کم‌تر کنیم.

«جیم، کار ما تمام شد، جو با تو تا میزت می‌آید تا وسایلت را جمع کنی و تو را تا بیرون همراهی می‌کند. من کلید دفتر تو را می‌خواهم. چک حقوق آخر بعلاوه دو هفته جدایی به‌طور مستقیم به حسابت واریز می‌شود. آیا سؤالی داری؟»

در زمان سؤالات، نباید خود را زیاد مشغول کنید. در بسیاری اوقات، یکی از سؤالات این است که «چرا من اخراج شدم؟» و شما باید پاسخ کوتاهی به آن بدهید. برای مثال «همان‌طور که قبلاً گفتم، جیم، مشکلاتی بین تو و برخی مشتریان وجود داشت و به خاطر همین، این بهترین راه برای ما بود.»

شما توجه کردید که پاسخ من در بخش سؤال و جواب بسیار کوتاه بود. فراموش نکنید شما نباید خیلی درگیر آن شوید. لازم نیست به آن‌ها بگویید که چقدر بد هستند، یا اینکه باید چه مقدار پول به شرکت بپردازند. اول اینکه آن‌ها به این امر اهمیتی نمی‌دهند و دوم اینکه آن‌ها اخراج شده‌اند. لازم نیست در زمانی که به پایین کشیده شده‌اند، به آن‌ها لگد بزنید.

یک سناریو کوتاه و شیرین لازم است. لطفاً از این خط خارج نشوید. خود را درگیر تغییر تصمیم یا بیان کردن مشکلاتی که موجب اخراج فرد شد، نکنید. در این مورد باید محکم باشید و در موضع خود بایستید یا اینکه این روند برای همه بیش‌ازپیش نامطلوب خواهد بود.

این مسئله ‌یکی از سخت‌ترین کارهایی است که ما صاحبان کسب‌وکار با آن مواجه هستیم. تمرین و استفاده از مطالب بالا به شما و کارمندتان این فرصت را می‌دهد که امور به‌گونه‌ای انجام شوند که با احترام و رنج کمتر صورت گیرند که این راه درست برای اخراج فرد است.

می‌خواهم دلیل آخر را که چرا مهم است که این روند با احترام انجام شود بگویم. دوست من در Infusionsoft گفت «همه مشکلات، مشکلات رهبری است». این بدان معنا است که اگر شما می‌خواهید شخصی را به خاطر مشکل عملکردی اخراج کنید، احتمال دارد فردی در این فرایند، شما یا یکی از مدیرانتان، مدیریت لازم یا آموزش‌ها کافی را به کار نبرده باشد و این حداقل بخشی از دلیل اخراج کارمند شما از کار است. این را از یاد نبرید که در هر زمانی که شما فردی را بیرون می‌کنید، باید برای راحت‌تر کنار آمدن با موضوع، نسبت به او با مهربانی و احترام برخورد کنید.

لینک مقاله اصلی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *