نحوه‌ پرکردن صحیح فرم ثبت استارتاپ

تمرین کلاس
۳۱ مرداد ۱۳۹۵
صفحه پرداخت
۷ تیر ۱۳۹۶

۱. اطلاعات اولیه

در این بخش، فردی که در حال پرکردن ثبت استارتاپ است اطلاعات تماس خود را وارد می‌کند. شتاب‌دهنده‌ی شریف برای اعلام نتایج هر مرحله از فرآیند بررسی استارتاپ ( پذیرش/ رد اولیه. دعوت به مصاحبه و …) براساس اطلاعات تماس ثبت شده در این بخش اقدام می‌کند.

۲. هم‌بنیان گذاران:

هم‌بنیان‌ گذاران یک استارتاپ از دیدگاه شتاب‌دهنده شریف افرادی هستند که در پایه‌گذاری یک استارتاپ نقش اساسی دارند و به صورت مشارکت در کار و بدون دریافت حقوق فعالیت می‌نمایند، هم‌چنین درصدی از سهام استارتاپ ( حداقل ۱۰% ) بابت فعالیت‌هایشان در پایه‌گذاری استارتاپ به هر یک از آن‌ها تعلق می‌گیرد.

برای وارد کردن نام هم‌بنیان گذاران، ابتدا فایل اکسل را دانلود کنید.

راهنمای فرم ثبت استارتاپ-همبنیان‌گذاران۱

فایل اکسل دانلود شده به شکل زیر است:

راهنمای فرم ثبت استارتاپ - هم‌بنیان‌گذاران۲

در این فایل‌، اطلاعات تمام هم‌بنیان‌ گذاران استارتاپ بایستی نوشته شود.

در ادامه به توضیح بخش‌های مهم این فایل پرداخته می‌شود:

  • نقش در تیم:

فعالیت یا فعالیت‌هایی که فرد در تیم برعهده دارد چیست؟به طور دقیق و کامل مشخص نمایید. برای مثال بازاریابی، مدیریت تیم، امور حقوقی ، توسعه فنی(شامل کدنویسی، طراحی فنی و …)

توجه: در تیم‌های استارتاپی اغلب هر فرد بیشتر از یک فعالیت مشخص را بر عهده دارد یا چند نفر به طور همزمان یک فعالیت را انجام می‌دهند، از این رو ممکن است برای یک نفر چندین فعالیت نوشته شود که این امری رایج است.

  • تحصیلات:

مواردی که باید در این بخش نوشته شوند: مقطع تحصیلی. رشته تحصیلی. دانشگاه محل تحصیل

در این بخش تحصیلات فرد از مقطع کارشناسی به بعد مدنظر است.

توجه: نوشتن نام دانشگاه محل تحصیل الزامی است.

  • تجربیات کاری:

مواردی که در این بخش نوشته می‌شوند: نام شغل. مدت زمان فعالیت. نام شرکت (یا فعالیت آزاد)

در این بخش سوابق و تجربیات کاری هر یک از اعضای تیم نوشته می‌شود. توصیه می‌شود جهت ارزیابی دقیق‌تر و افزایش شانس پذیرش، اطلاعات این بخش تا حد امکان کامل و دقیق نوشته شوند.

  • سابقه‌ آشنایی قبلی / همکاری با اعضای تیم:

در این‌ بخش به طور جداگانه برای هر فرد ذکر شود که چگونه و چه مدت است با دیگر اعضای هم‌تیمی خود آشنا هستید؟  آیا تاکنون پروژه‌ یا کار مشترکی با یکدیگر انجام داده‌اید؟

۳. فعالیت اعضای استارتاپ

  • چه کسی(کسانی) در تیم شما بخش توسعه فنی محصول نظیر برنامه‌نویسی، طراحی محصول و … را برعهده دارد؟(نام آن‌ها و مهارت مورد تسلط)

در پاسخ به این سوال، به طور جداگانه برای هر عضو تیم که مسئولیت توسعه‌ی فنی را بر عهده دارد بیان گردد که در چه زمینه‌هایی(مثلا چه زبان‌های برنامه‌ نویسی، نرم‌افزارهای فنی‌مهندسی و ….) تسلط دارد.

  • چنانچه استارتاپ شما در شتاب‌دهنده پذیرش شود، آیا تمامی هم‌بنیان‌گذاران امکان حضور تمام وقت در محل استقرار کمپ را دارند؟ در صورتی که محدودیتی جهت حضور اعضا وجود دارد بیان کنید؟

در پاسخ به این سوال، چنانچه یک یا چند نفر از هم‌بنیان‌ گذاران تیم امکان حضور تمام وقت در محل شتاب‌دهنده را ندارند بایستی اعلام شود. برای مثال ممکن است یک یا دو نفر از هم‌بنیان گذاران برای تامین هزینه‌های گذران زندگی نیاز به کار آزاد یا پاره‌وقت در جایی دیگر داشته باشند، این موارد حتما بایستی پیشاپیش ذکر شود.

توجه: شتاب‌دهنده‌ی شریف شرط حضور تمام‌ وقت ندارد و اعلام محدودیت‌های حضور اعضا منجر به رد تیم‌ نمی‌شود، بلکه هدف از این سوال رسیدن به شناخت کافی از ویژگی‌های اعضای تیم است.

  • در زمینه‌ی توسعه‌ی فنی آیا از افراد دیگری خارج از تیم استارتاپ استفاده نموده اید؟

چنانچه در زمینه‌ی توسعه‌ی فنی از افرادی که جزء هم‌بنیان گذاران تیم‌تان نیستند استفاده نموده اید در این قسمت بیان کنید. برای مثال استفاده از برنامه‌نویسی که به ازای دریافت پول یا به طور داوطلبانه در استارتاپ شما فعال است.

۴. استارتاپ:

  • کدام یک از شاخه‌های زیر متناسب با حوزه‌ی فعالیت استارتاپ شماست؟

دامنه‌ی فعالیت برخی استارتاپ‌ها ممکن است گسترده‌تر از دو مورد باشد، ولی در این‌ بخش سعی کنید دو‌ حوزه‌ای که بیش از همه به زمینه‌ی فعالیت‌ شما مرتبط است را بیان نمایید.

  • استارتاپ خود را در یک پاراگراف توضیح دهید

در این بخش سعی کنید به طور آزاد ولی مختصر و مفید استارتاپ خود را توصیف کنید.

  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟

در این بخش به طور دقیق مشتریان احتمالی خود را به صورت دسته‌بندی شده بیان کنید، ملاک دسته‌بندی نیازهای متفاوت مشتریان است. برای مثال در مدل استارتاپ‌های پلتفرمی چند گروه مختلف از مشتریان نظیر کارفرمایان و مجریان پروژه یا تامین‌کنندگان و مشتریان تحت یک پلتفرم واحد به یکدیگر متصل می‌شوند.

توصیه می‌‌شود تا حد امکان به طور دقیق مشتریان خود را مشخص نمایید.

  • محصول شما چه نیازی از آن‌ها را برطرف می‌کند؟

در ادامه‌ی پاسخ به سوال قبلی، حال ذکر کنید که محصول یا خدمتی که قرار است شما ارائه نمایید، به طور جداگانه چه نیازی از هر یک از گروه‌های مشتریان ذکر شده را برطرف می‌کند.

مثال:

گروه اول مشتریان: کسب‌ و کارهایی که وبسایت دارند   نیاز: پشتیبانی فنی سایت

گروه دوم مشتریان: برنامه نویس                              نیاز: کسب درآمد

مثال: نرم‌افزار دستیار امور اداری

گروه اول مشتریان: مدیران                    نیاز: تسهیل در فرآیند تصمیم‌گیری

گروه دوم مشتریان: حسابدارها                نیاز: تهیه‌ی سریعتر گزارش‌های مالی

  • آیا در بین اعضای تیم، تجربه‌ی قبلی در زمینه‌ی فعالیت استارتاپ‌تان دارید؟

چنانچه در زمینه‌ی کاری استارتاپ، یک یا چند نفر از اعضای هم‌بنیان‌ گذار تجربه‌ی قبلی دارند در این بخش ذکر شود.

۵. روش درآمدی:

  • از چه راه‌هایی از مشتریان خود درآمد کسب می‌کنید؟

به ازای برطرف کردن نیاز مشتریانی که بیان کردید، از چه‌ راه‌هایی از آن‌ها کسب درآمد می‌کنید.

مثال:

به ازای هر بار معرفی مشتریان به یکدیگر از آن‌ها پول دریافت می‌شود

به ازای هر تراکنش بر روی نرم‌افزار پول دریافت می‌شود

درآمد ما از طریق نمایش تبلیغات به کاربرانمان است

  • تخمین شما برای زمان و سرمایه‌ی مورد نیاز استارتاپ‌تان چقدر است؟

پیش‌بینی شما برای اینکه بتوانید محصول خود را به بازار ارائه کنید و کسب درآمد کنید به چه مدت زمان نیاز دارید؟ چه قدر در طی این مدت نیاز به جذب سرمایه دارید؟

۶. نمونه‌های مشابه:

  • دو نمونه کسب‌وکار یا محصول مشابه استارتاپ خود را بیان کنید( داخلی یا خارجی).

برخی مواقع ممکن است افراد تصورشان این باشد که استارتاپ آن‌ها هیچ‌گونه نمونه‌ی مشابه داخلی یا خارجی ندارد. در این‌جا توصیه می‌شود تا با تحقیقات کامل‌تری سعی شود حداقل نمونه‌هایی که بخشی از فعالیت‌ یا خدمتی که ارائه می‌کنند مشابه ایده‌‌شان است را پیدا کنند. ممکن است نمونه‌های مشابه دقیقا مشابه خدمات مدنظر شما را ارائه نکند، ولی بخشی از خدمات ارائه شده مشابه باشد، ذکر نام آنها در این بخش لازم است.

توجه: حداقل اشاره به یک نمونه‌ی مشابه الزامی است.

  • ابداع و خلاقیت استارتاپ شما در چه زمینه‌ای است؟ تفاوت اصلی شما با نمونه‌های مشابه که بیان نمودید چیست؟

حال چنانچه استارتاپ شما با هر یک از نمونه‌های مشابهی که در بخش قبلی ذکر کردید تفاوت دارد، این تفاوت‌ها را در این بخش اعلام نمایید. نوآوری شما ممکن است طیفی از سطح ارائه‌ی یک خدمت کاملا متمایز تا سطح ارائه‌ی محصولی موجود به بخش جدیدی از مشتریان که قبلا از دریافت این خدمات محروم بوده‌اند را شامل شود.

۷. پیشروی استارتاپ:

  • استارتاپ شما در چه مرحله ای است؟

در این بخش یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب نمایید:

ایده ی اولیه: صرفا در سطح ایده‌ی اولیه‌ که به ذهنتان رسیده است هستید و هنوز فعالیت دیگری انجام نداده اید.

تحقیقات فنی و بازار تکمیل شده است: در این سطح افراد کابردی و مناسب بودن ایده‌ی اولیه‌ی خود را با پرس‌ و جو از دیگران تایید کرده اند.

نمونه اولیه ساخته شده است: منظور ساخت کمینه محصول قابل ارائه( MVP ) است. محصولی که حداقل امکانات بیان شده را در حد نمایش دادن به دیگران داشته باشد ولی هنوز قابلیت استفاده را ندارد.

تست‌های اولیه‌ی عملکرد محصول گرفته شده است: در این سطح محصول یا خدمت مدنظر تا حد مناسبی تکمیل شده است و براساس تست‌های اولیه‌ که گرفته‌اید، قابلیت کارکردن حداقلی را دارد.

محصول به بازار ارائه شده است و مشتریان اولیه داریم: در این سطح، محصولی تکمیل‌شده به بازار مشتریان عمومی ارائه گردیده است و مشتریانی جذب شده اند.

  • در صورتی که نمونه محصول اولیه‌ای دارید، لینک آن‌را قرار دهید(نمونه اولیه‌ی محصول می‌تواند یک ویدئوی کوتاه مدت یک دقیقه‌ای از عملکرد برنامه یا محصول شما باشد)

توصیه می‌شود تا حدامکان نمونه اولیه‌ای از محصول خود طراحی کنید تا بتوانید ویژگی‌های آن محصول را بهتر بیان نمایید.

توجه: الزامی ندارد نمونه اولیه یک آدرس اینترنتی یا اپلیکیشن باشد، بلکه چند تصویر واضح یا یک کلیپ کوتاه که از عملکرد محصول خود تهیه نمایید نیز کافی است. برای به اشتراک گذاشتن لینک URL محصول خود می‌توانید از سرورهای ابری رایگان نظیر Dropbox یا Google drive استفاده نمایید.

  • چه مدت است که مشغول فعالیت بر روی ایده یا استارتاپ کنونی‌تان هستید؟

در این بخش منظور از فعالیت، فعالیت جدی و اختصاص زمان به ایده یا استارتاپ خود است.

۹. درباره‌ی شتاب‌دهنده:

  • دلایل اصلی مراجعه شما به شتاب دهنده شریف چیست؟

به چه دلیلی به شتاب‌دهنده‌ی شریف مراجعه نموده اید؟ کدام یک از خدمات بیان شده در قسمت سوالات متداول مدنظر شماست؟ آیا دلایل دیگری نیز دارید؟

  • از چه طریقی با ما آشنا شدید؟

سعی کنید تا حد امکان دقیق به این سوال پاسخ دهید. پاسخ شما می‌تواند شامل معرفی دوستان، جست و جوی اینترنتی، معرفی اعضای استارتاپ‌های قبلا پذیرفته شده یا … باشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *