گزارش استارتاپ تریگر هفت – روز دوم

تریگر
گزارش استارتاپ تریگر هفت – روز اول
۱۹ تیر ۱۳۹۶
کارگاه رابط کاربری ویژه شتابدهنده شریف و ستاک
گزارش کارگاه UI/UX
۲۰ تیر ۱۳۹۶

گزارش روز دوم هفتمین دوره رویداد استارتاپ تریگر-استارتاپ سبا ۱

روز یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶، دومین روز رویداد استارتاپ تیریگر -استارتاپ سبا ۱، در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف از ساعت ۱۳:۳۰ آغاز شد.

در بخش اول، کارگاه راه‌اندازی شرکت‌های خدمات انرژی با تدریس دکتر حامد حوری جعفری برگزار شد. در ابتدا مدرس کارگاه، شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO) را شرکت‌هایی معرفی کردند که اولاً سرمایه می‌آورند و سپس مجموعه اقدامات و خدماتی را ارائه می‌دهند که منجر به صرفه‌جویی در انرژی می‌شود و سپس می‌توانند سرمایه آورده شده را از محل صرفه‌جویی بازگردانند.

ایشان گام‌های زیر را برای شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند برشمردند:

  1. شرایط احراز صلاحیت شرکت‌ها
  2. حوزه‌ی بیمه انرژی
  3. قرارداد خدمات انرژی
  4. تأمین مالی یا سرمایه
  5. خدماتی که شرکت خدمات انرژی ارائه می‌دهد.

و همچنین گفتند که تمام طرح‌ها و برنامه‌های شرکت‌ها باید به تائید سازمان برنامه‌وبودجه برسد و این سازمان مسئولیت تائید صلاحیت انواع شرکت‌ها را دارد و شرکت‌ها باید توانمندی‌های مختلف را در داخل خود داشته باشند. ایشان در ادامه هر یک از موارد زیر را تعریف و تفاوت آن‌ها را بیان کردند.

  • برنامه‌ریزی انرژی: برنامه‌ریزی برای پیش‌بینی‌های آینده.
  • مدیریت انرژی: مجموعه اقداماتی که مصرف و شاخص‌های مرتبط با مصرف را در یک سیستم کنترل می‌کند.
  • مدل‌سازی انرژی: با مدل‌سازی می‌توان برنامه‌های انرژی را تدوین کرد.
  • ممیزی انرژی: به‌نوعی یک ابزار برای مدیریت انرژی است.
  • بهینه‌سازی انرژی: هر اقدامی که کارایی یک سیستم مهندسی را افزایش دهد.
  • صرفه‌جویی انرژی: جلوگیری از هدر رفتن انرژی درجاهایی که انرژی زیادی مصرف می‌شود.

در ادامه ایشان به تعاریف و تفاوت راندمان انرژی، کارایی انرژی و بهره‌وری انرژی پرداختند و تأکید نمودند که یک شرکت باید با هر یک از سطوح زیر آشنا باشد.

  • راندمان انرژی: خروجی مطلوب به ورودی موردنیاز.
  • کارایی انرژی: اختلاف راندمان عملیاتی تجهیزات یا فرایندها با راندمان طراحی یا نامی آن‌ها که ما در ممیزی انرژی عمدتاً دنبال پیدا کردن این اختلاف‌ها هستیم.
  • بهره‌وری انرژی: میزان انرژی مصرفی که به ازای ارزش‌افزوده تولیدشده در یک فرایند یا واحد صنعتی موردبررسی قرار می‌دهیم که در این قسمت ارزش‌افزوده برای ما حائز اهمیت می‌باشد.

در ادامه ایشان مطالبی را در مورد قانون اصلاح الگوی انرژی و سپس سیستم مرجع انرژی ارائه نمودند و شرایط اقلیمی و کاربری ساختمان را به‌عنوان دوعاملی اصلی و مؤثر درشدت مصرف ساختمان معرفی کردند؛ سپس ایشان انواع ممیزی انرژی را برشمردند که شامل ممیزی عبوری، ممیزی استاندار و ممیزی تفصیلی می‌باشد و همچنین انواع ریسک‌هایی را که به شرکت‌های خدمات انرژی محتمل می‌شود را بیان نمودند که شامل اتفاقات ناگهانی به‌خصوص شرایط آب و هوایی، تجهیزات که هم شامل تجهیزات نصب‌شده توسط شرکت خدمات انرژی و هم تجهیزاتی که مشتری دارد و ریسک سوم که از همه مهم‌تر می‌باشد ریسک سرمایه‌گذاری می‌باشد.

استارتاپ تریگر ۷ روز دوم

کارگاه دوم در ارتباط با بیزینس مدل با تدریس مهندس فرزین فردیس ارائه شد. در آغاز مدرس کارگاه در مورد مدل‌های کسب‌وکار و انواع آن‌ها صحبت نمودند و دراین‌باره به مثال‌هایی ازجمله دیجی کالا، آیس پک و … پرداختند و نیز افزودند کسانی موفق هستند که به سه سؤال زیر پاسخ مناسب دهند:

  1. چگونه برای مشتری ارزش بیافرینیم؟
  2. چگونه از ارزشی که برای مشتری آفریدیم ،پول به دست آوریم؟
  3. چگونه باید نسبت به رقبای خود متمایز و خاص باشم؟

در ادامه ایشان با اشاره به موضوع روندها بیان نمودند که نحوه‌ی تصمیم‌گیری‌ها به‌تدریج تغییر کرده و ما بایستی مواردی که به‌کندی تغییر می‌کنند را شناسایی کنیم و پیشنهاد ارزشی را برای شرکت‌کنندگان مطرح نمودند که مشتری خود باید در خلق اثر نظر بدهد حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان محصول (ارزش‌دار) را در اختیار مشتری قرارداد؟ در پاسخ گفتند می‌توان به‌جای هزینه برای تبلیغات و نصب بردهای تبلیغاتی از خود مشتریان برای تبلیغ استفاده کرد برای مثال نحوه تبلیغات شرکت‌های نوپای اسنپ و تپسی را بیان نمودند و افزودند سودآوری در تکرار فروش است.

استارتاپ تریگر ۷ روز دوم

با اتمام کارگاه دوم و بعد پذیرایی از شرکت‌کنندگان، کارگاه ایده پردازی توسط دکتر سجاد احمدی برگزار شد. ایشان مهم‌ترین رکن ایده پردازی را سطح دانستند نه عمق و تأکید نمودند که در ایده پردازی در سطح پیش بروید و هراندازه که تعداد ایده‌ها بیشتر باشد احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود. در ادامه ایشان با اشاره به موضوع کسب‌وکار گفتند که لازمه کسب‌وکار جدید یک ایده‌ی جدید است و قضاوت کردن و آنالیز کردن دشمن ایده پردازی است و در پاسخ به این‌که ایده‌ها از کجا پدید می‌آیند، بیان نمودند طبق روشی که در دانشگاه استنفورد آمریکا مطرح است ایده از همدردی پدید می‌آید و سپس کارگاه Design Thinking زیر نظر ایشان برگزار شد.

در بخش بعدی مهندس کمیل عزیزی شفا مواردی از مصوبات دولت را در پنل VIP مطرح کردند و برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی ششم را به‌عنوان ابزاری راهنما که می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد معرفی نمودند و در ادامه ایشان به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است اشاره نمودند و در آخر شرکت‌کنندگان ملاقات پرشتاب (fast meeting) را همانند روز اول تیریگر انجام دادند.

استارتاپ تریگر ۷ روز دوم

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *