ََAirbnb: از شکست تا موفقیت
۱۱ شهریور ۱۳۹۶

تکنولوژی  اوبر، با رشد انفجاری و جدال همیشگی بر سر آن، آن را به یکی از برترین شرکت های دهه گذشته تبدیل کرده است. شرکت ۸ ساله ی اوبر یکی از باارزشترین استارتاپ های خصوصی جهان بوده است. سرمایه گذاران ارزش سهام آن را ۶۹ میلیارد دلار اعلام کرده اند که از غول های بازار شرکت هایی مثل جنرال موتورز(GM)، فورد موتور(F) و تسلا(TESLA) هم بالاتر است، هر چند در سالهای اخیر میلیاردها دلار از دست داده است.

 

شایعه ای میگوید که اندیشه کلی ایده ی اوبر در یک شب زمستانی در طول کنفرانس در حالی که هیچ یک از آن دو نتوانسته بودند تاکسی بگیرند، اتفاق افتاد.

 

ملاقات بنیانگذاران در پاریس

داستان اوبر در سال ۲۰۰۸ میلادی در پاریس آغاز شد. دو دوست به نام های تراویس کلانیک و گرت کمپ، در یک کنفرانس تکنولوژی سالیانه به نام LeWeb  شرکت کردند که اقتصاددانی آن را “جایی که انقلابیون را برای رسیدن  جمع می کند” نامید.

در سال ۲۰۰۷،  هردو نفر استارتاپی که موسس آن بودند را به مبلغ هنگفتی فروختند. کلانیک استارتاپ Red Swoosh را به Akamai Technologies  با مبلغ ۱۹ میلیون دلار فروخت و کمپ استارتاپ StumbleUpon را به eBay با مبلغ ۷۵ میلیون فروخت.

شایعه ای میگوید که اندیشه کلی ایده ی اوبر در یک شب زمستانی در طول کنفرانس در حالی که هیچ یک از آن دو نتوانسته بودند تاکسی بگیرند، اتفاق افتاد.

در ابتدا یک ایده ی اشتراکی به وجود آمد که یک سرویس لیموزین بود که از طریق یک اپلیکیشن سفارش داده می شد. بعد از کنفرانس این دو از هم جدا شدند اما وقتی کمپ به سان فرانسیسکو برگشت، بر روی این ایده تمرکز کرد و دامنه UberCab.com را خرید.

 

 

UberCab شکل می گیرد

در سال ۲۰۰۹، کمپ هنوز مدیرعامل StumbleUpon بود اما او کار بر روی نمونه اولیه ی UberCap را به عنوان یک پروژه جانبی شروع کرده بود. در تابستان آن سال، کمپ کلانیک را متقاعد کرد که به عنوان مدیر  UberCap به او بپیوندد. اپلیکیشین اوبر در اوایل سال ۲۰۱۰ در نیویورک با سه خودرو آزمایش شد، و انتشار رسمی  آن در ماه مه همان سال در سان فرانسیسکو اتفاق افتاد.

رایان گریوز، مدیر کل شرکت اوبر و شخص مهمی در فرآیند شکل گیری شرکت، در آگوست ۲۰۱۰  مدیرعامل اوبر شد. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ کلاینیک دوباره مدیرعامل اوبر شد و گریوز به هیئت مدیره شرکت پیوست.

سادگی و آسانی سفارش تاکسی باعث افزایش محبوبیت این برنامه شد. با فشار یک دکمه می توان مقصد را مشخص نمود، با مسیریاب میتوان مسیر را شناسایی کرد و هزینه سفر را به صورت خودکار از طریق شارژ کردن حساب کاربری خود پرداخت کرد. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰، این شرکت اولین درآمد اصلی خود را به ارزش ۱.۲۵ میلیون دلار دریافت کرد.

 

درخواست لغو و توقف

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰، این شرکت از دفتر آژانس حمل و نقل شهری سان فرانسیسکو دستور توقف و محرومیت دریافت کرد. یکی از دلایل اصلی آن وجود کلمه  cab  به معنای تاکسی در “UberCab” بود. شرکت به سرعت با تغییر نام UberCab به Uber و خرید دامنه Uber.com از یک گروه موسیقی جهانی، به این مشکلات پاسخ داد.

 

اوبر اوج گرفت، اما به زودی با شکست مواجه شد

۲۰۱۱ سالی حیاتی برای رشد اوبر بود. در اوایل این سال، شرکت ۱۱ میلیون دلار اوراق قرضه را سرمایه گذاری کرد و به نیویورک، سیاتل، بوستون، شیکاگو، واشنگتن دی سی و نیز خارج از کشور در پاریس گسترش یافت. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ در کنفرانس LeWeb ، کلاینیک اعلام کرد ۳۷ میلیون دلار در بودجه سری B از Menlo Ventures، Jeff Bezos  و Goldman Sachs دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۲، شرکت خود را با ارائه راه اندازی  UberX گسترش داد، که خودروهای هیبریدی ارزانتر را به عنوان جایگزینی برای خدمات حمل و نقل ارائه می داد. آخرین سرمایه گذاری در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ بود که اوبر ۳.۵ میلیارد دلار از صندوق ثروت عربستان سعودی به دست آورد.

اوبر یک شرکت خصوصی بود و نیازی به انتشار گزارش مالی خود به صورت عمومی نداشت، اما در آوریل ۲۰۱۷، اوبر از گردش مالی خود برای اولین بار به بلومبرگ گزارش داد و ۳.۸ میلیارد دلار ضرر کلی در سال ۲۰۱۶ را گزارش داد. این ضرر شامل ضرر تجارت اش با چین بود که در تابستان ۲۰۱۶ اتفاق افتاد. به غیر از آن، اوبر ۲.۸ میلیارد دلار دیگر نیز از دست داد.

 

اوبر با مخالفت رو به رو می شود

در میان توسعه اوبر، این شرکت با مخالفت خشم آلود از طرف صنعت تاکسیرانی و دولت مواجه شد. یکی از استراتژی های آنها برای فرونشاندن مخالفت ها، استخدام دیوید پلوفه، یک شخصیت برجسته سیاسی که در کمپین ریاست جمهوری اوباما در سال ۲۰۰۸ حضور داشت، بود.

در سال ۲۰۱۴، رانندگان تاکسی در لندن، برلین، پاریس و مادرید در یک اعتراض گسترده علیه اوبر در صحنه ظاهر شدند. آنها شکایت کرده بودند که اوبر یک رقابت ناعادلانه را ایجاد کرده است. و این مورد در دسامبر ۲۰۱۶ به گوش دادگاه عالی اروپا رسید.

اخیرا در نیویورک، مشخص شد که اوبر به اشتباه مالیات های راننده ها را بر اساس درآمدشان پیش پرداخت کرده است. این شرکت اعلام کرد که این یک خطای حسابداری است و متعهد شده است تا حقوق رانندگان خود را در اسرع وقت پرداخت کند.

گروه های حامی راننده ها برای مدتی استدلال کرده اند که اوبر از پرداخت مالیات رانندگان اجتناب می کند، موضوعی که نیویورک تایمز با شواهدی آن را ثابت کرد. این مقاله برآورد کرد که هزینه های راننده های اوبر به صدها میلیون دلار می رسد.

تغییر قیمت هر سفر اوبر از یک الگوریتم خودکار بر اساس عرضه و تقاضا در بازار استفاده می کند. در شب سال نوی ۲۰۱۱،  قیمت ها به میزان هفت برابر نرخ های استاندارد افزایش یافت و باعث افزایش بازخورد منفی از کاربران شد. قیمت های بالای سربار در توفان برف ماه دسامبر ۲۰۱۳ در نیویورک مجددا خشم مردم را برانگیخت.

 

رقابت با Lyft

رقابت بین اوبر و نزدیکترین رقیبش Lyft بسیار تنگاتنگ است. در سال ۲۰۱۴، هر دوشرکت Uber  و Lyft ادعا کردند که رانندگان و کارکنان شرکت رقیب، مرتبا در حال سوار شدن و لغو سوار شدن به خدمات یکدیگر هستند. کلانیک همچنین آشکارا پذیرفته است که تلاش کرده تا تلاش Lyft برای افزایش سرمایه را تضعیف کند.

 

خدمات اضافی

Uber دارای برنامه های تحویل تجاری مانند خدمات تحویل مواد غذایی، UberEATS و یک سرویس پیک روزانه به نام UberRUSH است. اوبر همچنین UberPool را ارائه می دهد که به رانندگان اجازه می دهد تا چند سوار در یک مسیر را سوار کنند، که این گزینه را در مقایسه با UberX و UberBlack ارزان تر می کند.

 

مطلب پایانی
همانند گوگل، اپل و تسلا موتور، اوبر نیز برای آینده خودروهای بدون راننده آماده می شود. این شرکت در حال برنامه ریزی برای دریافت مجوز برای خودروهای خودران در کالیفرنیا است. با این حال، این راهِ آمده تاکنون راحت نبوده است، به ویژه از آنجا که Alphabet Inc (GOOG) Waymo از Uber برای سرقت از تکنولوژی خودروهای خودران شکایت کرده است.

 

 

برای دیدن منبع این مقاله، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *