چرا دانشگاه سکوی ایده آلی برای شروع استارتاپ است؟

چرا استارتاپ side car ناموفق بود؟
۱۵ مهر ۱۳۹۶
۷ مورد ضروری در مورد استارتاپ ها که کارآفرینان باید بدانند
۱۳ آبان ۱۳۹۶

کارآفرینی در سطح دانشگاه نشاط خاصی دارد. با توجه به شورای کارآفرینان جوان حدود ۹۰ درصد از جوانان معتقدند آموزش کارآفرینی حائز اهمیت است. با ظهور اینترنت و دسترسی رایگان به منابع و کاهش موانع ورود، دانشجویان می‌توانند شرکت‌هایی از طریق برنامه‌های آموزشی کارآفرینی تأسیس نمایند. طی فعالیت با ۵۰۰۰ دانشجو در ۴۵ دانشگاه در سطح جهان، متوجه شدیم که دانشگاه بهترین سکوی آغاز است.

 

 

افراد باهوش و ذکاوت

دانشگاه یک پیش‌فرض برای تأسیس یک شرکت موفق نیست اما به دلایلی باعث توسعه‌ی استارتاپ می‌شود. اولین دلیل این است که به طور متوسط مؤسسات آموزش عالی تمایل به جذب نیروی کار باهوش و بلندپرواز دارند. هنگامی که مجله‌ی Forbes، جوانان نوآور و کارآفرینان را در فهرست سالانه‌ی ۳۰ فرد زیر ۳۰ سال خود قرار داد، ۱۴ نفر از ۱۵ نفر اول هر دسته‌بندی یا در دانشگاه حضور داشتند و یا فارغ‌التحصیل شده بودند. در حقیقت، بسیاری از زنان و مردان داخل فهرست، عضو انجمن آیوی(Ivy) بودند. (فهرست مربوطه ۱۵ مورد از صنایع از بخش آموزش تا بخش فناوری را در بر می‌گیرد و هر شخص داخل یک دسته قرار می‌گیرد.)

 

سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا تجربه‌ی تحصیلات دانشگاهی از ملزومات کارآفرینی آن‌ها بود؟

یک توضیح ساده این است که افراد باهوش در تلاش برای حضور در بهترین مؤسسات آموزشی با هم در رقابت هستند و باید انضباط و اخلاق کاری خود را که برای چنین سطحی از موفقیت، وقتی در مراحل ابتدایی استارتاپ هستند، نشان دهند.

 

مراکز چند رشته‌ای

دانشگاه‌ها دانشجویان از رشته‌های متفاوت را جمع‌آوری کرده و زمینه را برای ارتباط آسان این افراد با یکدیگر فراهم می‌سازند. استارتاپ‌های موفقی که اخیراً شکل گرفته‌اند توسط گروهی از افراد با زمینه‌های علمی متفاوت به وجود آمده‌اند. به گفته‌ی کریستین سای(Christine Tsai) که در ۵۰۰ استارتاپ مشارکت داشته، اغلب شتاب‌دهنده‌ها به دنبال گروه‌های باانگیزه و سخت‌کوشی که دانش و تجربه‌ی متنوعی دارند، هستند.

 

موقعیت‌های زیادی به غیر از دانشگاه وجود ندارد که امکان فراهم آوردن افراد از رشته‌های مختلف را در کنار هم داشته باشد تا بتوانند به طور منظم با هم در ارتباط باشند. شانس ارتباط با دانشجوی علوم کامپیوتر که ساختمانش درست کنار ساختمان دانشکده‌ی شما است، اسباب نوآوری و ارتباط بیشتری نسبت به زمانی که در زیرزمینی تاریک مشغول به کار باشید، فراهم می‌سازد.

 

به گفته‌ی کارشناسان در انجمن هدایت نوآوری(Innovation Leadership Forum)، نوآوری و به خصوص نوآوری‌های رادیکال هنگامی رخ می‌دهد که افرادی که قبلاً ارتباط علمی نداشته‌اند را به هم ارتباط دهید. این حقیقت شناخته شده توسط استیو جابز در مشارکت در طراحی دفاتر Pixar تکرار شده است. جابز تأکید دارد که یک تالار بزرگ برای ملاقات‌ها وجود داشته باشد تا کارکنان همکاری بهتری داشته باشند.

 

نوآوری و به خصوص نوآوری‌های رادیکال هنگامی رخ می‌دهد که افرادی که قبلاً ارتباط علمی نداشته‌اند را به هم ارتباط دهید.

 

فضای بیشتر برای ریسک

دانشجویان قدرت ریسک‌پذیری بالاتری دارند. بخش اعظمی از کارآفرینان حال حاضر، کارآفرینان جوان هستند. بر اساس گزارش مانیتورینگ جهانی کارافرینی، ۱۶۵ میلیون کارآفرین تازه کار در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال وجود دارد. زیرا اغلب کارآفرینان در سنین دانشجویی، کودک، همسر، وام مسکن و سایر وظایف اقتصادی را به عهده ندارند که نگرانش باشند.

 

دانشجویان فضای بیشتری برای تجربه دارند و در مراحل اولیه‌ی کسب و کار موفقیت و شکست را توأمان مشاهده می‌کنند. برخی از بزرگترین تغییرات در صنعت نیز توسط کارآفرینان دانشجو ایجاد شده است. مارک زاکربرگ، فیسبوک را وقتی در هاروارد مشغول تحصیل بود و مایکل دِل کامپیوترهای Dell را در خوابگاهش وقتی در دانشگاه تگزاس در آستین اقامت داشت، ابداع کرد.

 

اطلاعات موجود گواه آن است که بیشتر کارآفرینان در سن دانشجویی به ایجاد یک استارتاپ می‌پردازند. بر اساس داده‌های انجمن دانشکده‌های کسب و کار(Association of Business Schools) در سال ۲۰۱۱، ۱۶ درصد از افراد پس از فارغ‌التحصیلی اقدام به پایه‌گذاری یک شرکت کردند در حالی که این میزان در ابتدای ۱۹۹۰ تنها ۵ درصد بوده است. در واقع شاهد تمایل تعداد بیشتری از دانشجویان به ورود در حوزه‌ی کارآفرینی بوده‌ایم، اما همچنان جای پیشرفت و افزایش این تعداد وجود دارد.

 

 

طبق آمار شورای کارآفرینان جوان سه چهارم دانشجویان می‌گویند که هنوز هیچ دسترسی به منابع کارآفرینی در محیط دانشگاهی ندارند. حمایت زیادی برای دانشگاه‌ها جهت سرمایه‌گذاری برای کمک به دانشجویان کارآفرین و ساخت شرایطی که محیط ایده‌آلی را برای کارآفرینی ترویج دهد، نیاز است.

 

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *