بررسی ۵ نمونه از انواع کارمندان تنبل و روش‌های کنترل آن‌ها

۷ تمرین مدیریتی برای افزایش بازدهی کارمندان
۲۷ آبان ۱۳۹۶
۷ گناه مدیران در ارتباطات
۱۸ آذر ۱۳۹۶

         به عنوان یک کارآفرینی که کسب‌وکارش در حال رشد است، شما بلاخره به استخدام کارمندانی نیاز دارید. در حالت ایده آل، کارمندان بخشی از سنگینی کار را تقبل کرده و این به شما این فرصت را می دهد تا برای ملاقات با مشتریان و توسعه ی دیگر ابعاد شرکت، زمان بیشتری داشته باشید. ولی متاسفانه، گاهی اوقات برنامه ها آن گونه که انتظار است، پیش نمی رود. ممکن است یک کارمندی که در مصاحبه ی شغلی اش یا دوره آموزشی کارمندی همچین تعهدی داده باشد، در واقع کاملاً متفاوت عمل کند.

 

          کسی که تنبل باشد به گونه ای فاجعه آمیز، کارمند بدی خواهد بود. تحریک کسی که نمی خواهد کار کند، تقریباً غیر ممکن است. بنابراین مدیر گزینه ی دیگری ندارد مگر تنبیه و برکناری آن کارمند.

 

          در ادامه برخی گونه های تنبلی کارمندان که می تواند به کسب و کار شما آسیب بزند، آمده است.

 

 

  1. کارمندی که غیبش می زند.

این نوع کارمند در برخی زمان های غیر معمول، بدون هیچ عذری ناپدید می شود. می تواند یک ناهار ۲ ساعته باشد یا یک استراحت طولانی مدت. احتمالاً  این کارمند، در روز پروژه، خود را مریض جلوه می دهد. یا برای یک قرار کاری مهم دیر به سرکار می رسد. بنابراین جدای هرگونه رفتاری که ممکن است داشته باشد همیشه باعث زحمت دیگران می شود، چرا که کارمندانِ دیگر باید کارهای انجام نشده ی او را به دوش کشند.

 

راه های کنار آمدن با آن ها:   قانونمند کردن این گونه کارمندان، کار بسیار دشواری است. بنابراین یک جدول زمانی ای را تدوین کنید و کارمند را به صورت مدام مجبور به حضور در زمان های مقرر کنید.

 

 

  1. کارمندی که بهانه های غیرموجه می آورد.

نظیر این نوع کارمند همان دانش آموزی است که در مدرسه ادعا می کند:” سگم تکالیف مرا خورده است!” صدها نوع بهانه برای دیر انجام دادن کارها وجود دارد و این کارمندان همه ی آن ها را می دانند. مانند پنچر شدن ماشین در میانه ی راه، بیماری فرزند یا حیوان خانگی. در هر صورت او از هیچ گونه عذر و بهانه ای برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت پرهیز نمی کند. حتی ممکن است فقط برای آن که حقوق ماهیانه اش را دریافت کند، به اندازه ای که نیاز است سر کار حضور پیدا کند.

 

راه های کنار آمدن با آن ها: در صورت مشاهده ی همچین رفتاری، بلافاصله آن را مستند کنید. اولین یا دومین بهانه مانند خرابی ماشین یا بیماری، متقاعد کننده است، اما آن را هم نیز مستند کنید در هر صورت. زمانی که پنجمین یا هفتمین بهانه نیز آورده شود، خیالتان راحت است که از همان ابتدا بهانه ها ثبت شده است و برای اقدام کردن، تصمیم گیری راحت تر است.

 

 

  1. به تعویق انداز

این گونه افراد وقتی پروژه ی پر اهمیتی دارید، تا لحظه ی پایانی، آن را به تعویق می اندازند و باعث می شوند افراد دیگر گروه در استرس و اضطراب به سر ببرند. در امور روزانه نیز، این گونه افراد، کارهایشان به روز های دیگر محول می کنند، در حالی که زمان آن کارها را صرف وظایف کم اهمیت کرده است. این افراد استرس را به سایر اعضای گروه وارد می کنند. و هر موعد تحویلی که فرا می رسد، پروژه را به خطر می اندازند.

 

راه های کنار آمدن با آن ها: به گونه ای با جدول برنامه ریزی شده جدی برخورد کنید که شخص به تاخیر انداز، در گیر شود. موعدهای تحویل مشخص و ملاقات های کوتاهی را زود به زود برای آن ها هماهنگ کنید، به طوری که آن ها را مجبور به پیشرفت کنید و هم چنین تا بدانند که در برابر وظایفشان باید پاسخگو باشند. حتی حضوری زدن روزانه برای این کارمندان برای اطلاع از آخرین وضعیت پروژه می تواند مناسب باشد.

 

  1. کارمندی که وظیفه اش را به کس دیگری می سپارد.

این شخص، نوع جالبی از تنبلی در کار را دارا می باشد، چرا که همه ی تلاشش را در جهت انجام ندادن مسئولیتی که به او داده شده است می کند. حتی اگر او در مقام سرپرست هم نباشد، کارهایش را به هر کس دیگری محول می کند. این نوع کارمند می تواند آبروی شرکت را به خطر اندازد؛ به ویژه در صورتی که کارها را بر عهده ی مشتریان گذارد.

 

راه های کنار آمدن با آن ها: حواستان به حضور کارمند باشد و متناسب با شدت کارش او را تحت نظر داشته باشید. به آن ها کارهایی را محول کنید و به آن ها بگویید “من این پروژه را فقط به شما محول کرده ام و فقط هم از شما نتیجه را می خواهم.”  در صورت مشاهده تخلف، آن ها را احضار کرده و مجازاتی را برایشان در نظر بگیرید.

 

 

  1. مشکل ساز

شاید خطرناک ترین نوع کارمند تنبل این نوع باشد؛ کسی که نه تنها وظایفش را انجام نمی دهد بلکه وقتش را صرف شوراندن اعضای گروه به خاطر موضوعی بی اهمیت می کند. این کارمند مشکل ساز ممکن است سرگردان دیده شود که میز به میز در مورد همکارانش شایعه پراکنی می کند. حتی اگر اعتماد به نفس آن را نداشته باشند که در مقابل همکاران صحبت کند، از طریق ایمیل یا شبکه های مجازی همچین شایعه پراکنی ها را انجام می دهد. او فعالیت و پویایی دیگر کارمندان را نابود می کند و حتی باعث به خطر انداختن کسب وکار شما نیز می شود.

 

راه های کنار آمدن با آن ها: این اشخاص از جمله کسانی هستند که کنار آمدن با آن ها کار دشواری است، به این علت که آن ها به نظر هیچ کدام از قوانین را زیر پا نمی گذارند، اما باعث اختلال در محیط کار می شوند. درنظر داشته باشید که با آن ها نزدیکی بیشتری داشته باشید و با آن ها رفتار خوبی نشان دهید. این یک راه کار قدیمی است که می گوید:” دوستانت را به خودت نزدیک نگاه دار و دشمنانت را از دوستانت هم نزدیک تر.” با این کارمندان گفتگو کنید تا متوجه شوید مشکل کارشان کجاست. نزدیک آن ها بمانید تا آن ها را راضی کنید. اگر این تلاش ها نتیجه ای در بر نداشت یا خیلی خسته کننده شدند، کاری کنید که بتوانید بی خیال آن ها شوید.

 

کارآفرینان معمولاً وقت زیادی برای گذراندن در اداره را ندارند. وقتی یکی از اعضای تیم رفتارهای مشکل ساز دارد و کوتاهی های در راستای انجام وظایف از او سر می زند، کارآفرین باید آن را به عنوان یک مسئله در نظر بگیرید و راه کارهایی را برای حل این مسئله در نظر بگیرد. در بعضی موارد، صحبت کردن با خود کارمند می تواند سودمند باشد. ولی در بیشتر موارد تنها راه کار جایگزینی کارمند تنبل با یک کارمند فعال تر است.

 

 

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *