stock-acc
کارگاه آموزشی تسهیم سهام
۲۴ آبان ۱۳۹۶
راهنمای گام به گام راه اندازی یک کسب و کار
۱۶ دی ۱۳۹۶

با ارزش‌ترین استارتاپ دنیا درحال ایجاد تحول در سیستم حمل‌و‌نقل آینده است.

 

تعدادی از شرکت‌ها خدماتی را ارائه داده‌اند که نامشان به فعل تبدیل شده ‌است. اما این تنها یکی از دستاوردهای uber است که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و در حال حاضر باارزش‌ترین استارتاپ دنیاست، و حدود ۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد. نرم‌افزار uber این قابلیت را دارد که بتوان در لحظه، در بیشتر از ۴۲۵ شهر دنیا ماشین درخواست کرد. اما جاه‌طلبی برای افزایش ارزش، این شرکت را به جلو پیش می‌برد: استفاده از وسایل نقلیه بدون راننده و سفرکردن افراد هم‌مسیر با یکدیگر نمونه‌ای از این پیشرفت‌هاست. این فعالیت‌ها نه تنها موجب افزایش ارزش کسب‌وکار تاکسی‌رانی بالغ بر ۱۰۰ بیلیون دلار در سال می‌شود، بلکه آن‌ها نگاهی نیز بر بازارهای بزرگ حمل‌ونقل شخصی دارند که ارزش نزدیک بر ۱۰ تریلیون در سال را به طور جهانی دارد.

 

 

Uber در این جاه‌طلبی تنها نیست. شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری پتانسیل‌هایی را در صنعت حمل‌ونقل علی‌الخصوص ماشین‌های برقی و بدون راننده مشاهده کرده‌اند. شرکت‌های تکنولوژی شامل Apple، Google و Tesla سرمایه‌های سنگینی را بر روی وسایل حمل‌ونقل خودکار به کار بسته‌اند. ازFord  تا Volvo ماشین‌سازان بسیاری در حال رقابت هستند. نتیجه‌ی این فعالیت‌ها می‌تواند عمیقا زندگی روزانه‌ی انسان را تحت تاثیر قرار دهد، دقیقا به همان میزان که اختراع ماشین در قرن ۲۰م زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داد. اختراعات جدید در صنعت حمل‌ونقل و تغییر شکل شهرها به طور چشم‌گیری میزان مرگ‌ومیر جاده‌ها و آلودگی را کاهش خواهد داد.

 

به روز رسانی‌های اخیر

به طور خلاصه، uber به دلیل غلبه بر حوزه سهیم‌کردن ماشین، برای افراد هم‌مسیر نقش مرکزی را در جهت ایجاد انقلاب ایفا می‌کند. امروزه این حوزه تنها ۴ درصد رانندگی‌های جاده‌ای در دنیا را شامل می‌شود. اما این صنعت حمل‌ونقل بیشترین میزان رشد را خواهد دید چرا که براساس گزارش‌های Morgan Stanley تا سال    ۲۰۳۰بیش از ۲۵ درصد رشد خواهدکرد. توانایی درخواست ماشین توسط گوشی‌های هوشمند تنها رزرو تاکسی برای اشخاص را آسان و ارزان نکرده‌است بلکه سرویس‌های سهیم‌کردن ماشین مانند Uberpool را ارائه داده‌است که اصلی‌ترین وظیفه آن هم مسیرکردن افراد و قراردادن آن‌ها در یک ماشین است و محدودیت‌های موجود بین حمل‌ونقل عمومی و شخصی را از بین برده ‌است. Helsinki و شهرهای دیگر سرویس‌های اتوبوس و نرم‌افزارهایی را درخواست کرده‌اند که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد تا پروازها و سفرهایی را رزرو کنند که قطارها و اتوبوس‌ها را با پیاده‌روی و سرویس‌های سهیم‌کردن ماشین ترکیب می‌کند. شبکه حمل‌ونقل عمومی گسترش پیدا خواهد کرد تا افراد را تا در خانه‌هایشان همراهی کند. این فعالیت‌ها بازار سهیم‌کردن ماشین را فراتر از شهرهای ثروتمند که مشتریان اصلی آن در آنجا هستند پیش خواهد برد.

 

 

اما به طور دقیق‌تر وسایل حمل‌ونقل خودکار اختراعات صنعت حمل‌ونقل را پیش خواهند برد. اولین نمونه از این وسایل هم‌اکنون در جاده‌ها آزمایش شده‌است. Google ماشین خودکار خود را در نزدیکی بخش مرکزی خود در Mountain View آزمایش کرده‌است. یک استارتاپ به نام nutonomy اخیرا یک تاکسی بدون راننده را در سنگاپور راه‌اندازی کرده‌است. ماشین‌های برقی Tesla یک پک کامل از تکنولوژی کمک راننده را تهیه کرده‌اند. و در طی چند هفته آینده Uber به تنهایی به رانندگان در Pittsburg این شانس را داده است تا ماشین‌های خودکار را استفاده کنند.

 

 

ماشین‌های بدون راننده ایده‌ی سهیم‌کردن ماشین را تقویت خواهند کرد، زیرا آن را ارزان‌تر و در دسترس‌تر خواهد کرد. افراد معلول، پیر و جوان رفتن به سمت مقصد خود را راحت‌تر خواهند دید. بسیاری از افراد که صاحب ماشین می‌باشند تصمیم می‌گیرند تا با یکدیگر در یک ماشین قرار بگیرند. مطالعات OECD که استفاده از ماشین‌های بدون راننده را در Lisbon مدل کرده‌است، اطلاعاتی را کسب کرده‌است مبنی بر این که استفاده از ماشین‌های خودکار و سهیم‌کردن آن‌ها با یکدیگر نیاز برای تعداد ماشین را تا ۸۰ الی ۹۰ درصد کاهش خواهد داد. همان‌طور که تعداد صاحبان ماشین کاهش یابد، بخش عظیمی از فضا که به پارکینگ اختصاص یافته است، برای ایجاد پارک و ساختن خانه در دسترس خواهد بود. شفاف نیست که کدام شرکت‌ها بر دنیا غلبه خواهند کرد و یا اینکه چگونه سودآوری خواهند کرد.  Uber در شکل کنونی خود برنده نخواهد بود: کسب‌وکار سهیم کردن ماشین که به رانندگان بستگی دارد نمی‌تواند در جاده‌هایی که پر از ماشین‌های خودکار است به رقابت بپردازد اما این تهدیدات خلاقیت شرکت را افزایش خواهد داد. با برند قوی و مشتریان وسیع، Uber  هدف‌گذاری کرده‌است تا خود را به عنوان پیش‌رو در فراهم‌کردن سرویس‌های حمل‌ونقل بدون راننده در جهان تثبیت کند. این موضوع هم‌چنین به چندین شاخه تقسیم‌بندی می‌شود: مانند ارسال غذا و ماشین‌های حمل بار در مسافت طولانی که از کامیون‌های خودکار استفاده می‌کنند. در این جاه‌طلبی منطق وجود دارد. سازندگان ماشین، تجربیاتUber  در حوزه فراهم‌کردن این خدمات و یا دانش عمیق در حوزه الگوها و رفتارهای مشتریان را در اختیار ندارند.

 

اما شرکت‌هایی که در روندهای تکنولوژی جدید پیشتاز هستند همواره نمی‌توانند در جهت بهترین بودن در این حوزه‌ها مدیریت‌های لازم را انجام دهند. برای اثبات این مدعا می‌توان به Nokia، BlackBerry در گوشی‌های هوشمند، Kodak در دوربین‌های هوشمند و یا به MySpace در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. این برتری بیشتر به این بستگی دارد که  قوانین موجود به چه شکلی اجرایی شوند. شرکت‌های تکنولوژی سابقه عظیمی در تلاش برای چیزهای جدید و درخواست برای مجوز برای فعالیت‌های جدید دارند. Uber در حوزه‌ی سهیم‌کردن ماشین‌ها به دلیل پیروی کردن از این دستورالعمل موفق بوده است، اما وقتی موضوع در رابطه با وسایل حمل‌ونقل خودکار مطرح می‌شود، ترکیبی از قوانین مهم و تکنولوژی‌های ناقص می‌تواند نتایج مرگباری را به دنبال داشته باشد.

 

حتی برای برندگان، شفاف نیست که میزان پاداش چقدر خواهد بود. همان‌طور که بسیاری از شرکت‌ها به حوزه‌ی سهیم‌کردن ماشین و وسایل حمل‌ونقل خودکار وارد می‌شوند، همه چیز پیچیده می‌شود. شاید تا آن میزان که انتظار می‌رفت این حوزه سودآور و پر منفعت نباشد. اما با یکی‌کردن رانندگان، Uber می‌تواند خدماتی را ارائه دهد بدون آن که حتی یک وسیله‌ی نقلیه از خود ارائه دهد و اجازه دهد که بیشترین سود را ببرد. اما اگر این سرویس به بخشی از ساختار حمل و نقل شهری شود که همان‌طور نیز انتظار می‌رود، uber  می‌تواند بین قوانین محدودکننده و یا زیر مالیات‌های سنگین ورشکست شود. تاکنون uber شرکتی بوده که در تحول حمل‌ونقل شخصی آینده پیروز بوده است. بر خلاف apple  و یا  google، آن‌ها تنها بر صنعت حمل‌ونقل تمرکز داشته‌اند، بر خلاف ماشین سازان، آن‌ها صاحب کسب وکار ساخت ماشین نیستند که بخواهند از آن محافظت کنند. طی روابط حسنه ایجاد شده اخیر با Didi، رقیب اصلی آن‌ها در چین، یکی از اصلی‌ترین مزاحمت‌های موجود خود را حل کرده‌است. چرا که به جای اینکه ۹ بیلیون دلار صرف رقابت شود اجازه داد تا این پول در جهت توسعه تکنولوژی‌های جدید استفاده شود. دیدگاه‌های Uber در مورد آینده قابل تقدیر و مطمئن است. آن‌ها هنوز می‌توانند اثبات کنند که شرکتی مانند Moses هیچگاه به برنامه‌های تعیین شده خود نرسد- و یا سرانجامی مانند Hoover داشته‌باشد که تنها نام خود را به عنوان یک محصول طبقه بندی شده جدید ارائه داد بدون اینکه تسلطی بر آن محصول داشته باشد. اما جدای اینکه Uber برنده باشد و یا بازنده، همه‌ی ما بر روی جاده‌ای قرار داریم که به سمت جهان Uber می‌رویم.

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *