راهنمای گام به گام راه اندازی یک کسب و کار

روش هایی برای یافتن منابع مالی برای استارتاپ
۸ دی ۱۳۹۶
stock_shariifacc
پذیرفته‌شدگان کارگاه «چگونگی ارائه به سرمایه‌گذار»
۲۳ دی ۱۳۹۶

می‌خواهید کسب و کار خودتان را شروع کنید؟ اگر فکر می‌کنید کار آسانی است بهتر است بیشتر فکر کنید. کارآفرینی راهی است که نیاز به زمان، تلاش و سخت‌کوشی دارد و جای تعجب نیست که بسیاری از افراد در آن با شکست مواجه می‌شوند. اما اگر با شکست مواجه نشدید، کارآفرینی هدایایی برایتان دارد که ارزش رویارویی با موانع رسیدن به موفقیت را دارد.

 

اگر تصور می‌کنید برای شروع یک کسب و کار آماده هستید، بهتر است مروری بر کارهایی که لازم است انجام دهید، داشته باشید.

 

 

  1. ایده‌های طوفان فکری

هر کسب و کار تازه‌ای با یک ایده آغاز می‌شود. ممکن است چیزی باشد که واقعاً در موردش آگاهی و اشتیاق دارید، شاید هم فکر کنید راهی پیدا کرده‌اید که می‌تواند شکافی را در بازار پر کند. می‌توان تضمین کرد که تقریباً هر کاری که به آن تمایل داشته باشید قابل تبدیل به یک کسب و کار است.

 

وقتی فهرست ایده‌هایتان به یک یا دو ایده محدود شد، یک جستجوی سریع در رابطه با شرکت‌های موجود در حیطه‌ی انتخابی خود داشته باشید تا بدانید آن‌ها چه می‌کنند و شما چگونه می‌تونید بهتر باشید. اگر فکر می‌کنید شرکت شما می‌تواند محصول برتری نسبت به شرکت‌های دیگر تولید کند، یا همان محصول را سریع‌تر یا ارزا‌نتر تولید نماید، ایده‌ی خوبی پیدا کرده‌اید و آماده‌ی مرحله‌ی بعدی هستید.

 

یک گزینه‌ی دیگر گرفتن حق امتیاز از یکی از شرکت‌های تأسیس شده است. روش، نام تجاری و طرح کسب و کار آماده است و تنها باید مکان مناسب و تجهیزات برای سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرید.

 

 

  1. بنای طرح کسب و کار

اکنون که به یک ایده دست یافتید، باید تعدادی سؤال مهم از خود بپرسید. هدف کسب و کارتان چیست؟ خدمات خود را به چه قشری ارائه خواهید داد؟ اهداف نهایی شما چیست؟ هزینه‌ها به چه طریق تأمین می‌شوند؟ تمام این سؤالات در یک طرح مناسب از کسب و کار پاسخ داده می‌شود.

 

طرح کسب و کار کمک می‌کند بدانید شرکت شما به کدام سو در حرکت است، با مشکلات احتمالی چگونه کنار می‌آید و چگونه ثبات خود را به دست می‌آورد.

 

 

  1. ارزیابی امور مالی

شروع به هر کسب و کاری هزینه‌ای دارد، بنابراین باید چگونگی تأمین هزینه‌ها را ارزیابی کنید. آیا سرمایه‌ای دارید یا باید پول قرض کنید؟ اگر برنامه‌تان این است که کسب و کارتان شغل تمام وقت شما باشد، عاقلانه است صبر کنید تا ابتدا مقداری پول برای هزینه‌های استارتاپ و محکم کردن پایه‌های آن، پس‌انداز کنید.

 

از آنجایی که بیشتر کارآفرینان از دارایی خودشان برای احداث شرکت استفاده می‌کنند بدیهی است که با نیاز مالی روبه‌رو می‌شوند. اخذ وام‌های تجاری از بانک گزینه‌ی خوبی است، البته معمولاً پیدا کردن ضامن دشوار است. اگر قادر به دریافت وام از بانک نشدید می‌توانید از وام‌های کوچک کسب و کار یا به اختصار SBA )Small Business Administration) استفاده کنید.

 

استارتاپ‌ها معمولاً بسیار بیشتر از آن مقداری که یک سرمایه‌گذار در نظر می‌گیرد هزینه‌بر هستند. وقتی سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار یا بیشتر برای یک شرکت نوپا فراهم می‌کنند، نقش حیاتی در راه‌اندازی کسب و کار دارد. البته با ایجاد سهام سرمایه‌گذاری می‌توانید در آن واحد، مبلغ کمتری را از چند منبع دریافت کنید.

 

 

  1. ارزیابی ساختار قانونی کسب و کار

قبل از آنکه بتوانید شرکت خود را ثبت کنید، باید راجع به ساختار آن تصمیم بگیرید. ساختار کسب و کار شما از نظر قانونی بر تمام مسائل تأثیرگذار است، از جمله اینکه اگر اشتباهی رخ دهد چگونه مسئولیت پرداخت مالیات را شخصاً بر عهده می‌گیرید.

 

اگر صاحب کسب و کاری هستید که تمام آن از آن شما است و نسبت به تمام بدهی‌ها و تعهدات مسئولیت دارید، می‌توانید به عنوان شرکت خصوصی ثبت نام کنید. از طرفی، در مشارکت همانطور که از نامش مشخص است یعنی دو یا تعداد بیشتری از افراد مسئولیت امور کسب و کار را بر عهده دارند. اگر می‌خواهید مسئولیت خود را از سایر افراد مجزا سازید احتمالاً باید یکی از چندین نوع شرکت سهامی را انتخاب کنید. اینگونه کسب و کاری می‌سازید که در آن ماهیتی مستقل از صاحبان خود دارد و اینگونه سهامداران می‌توانند مانند به صورت مستقل مسئولیت دریافت کنند، مالیات بپردازند، وارد معاملات شوند، شکایت کنند و مورد شکایت واقع شوند. یکی از معمول‌ترین ساختارها برای کسب و کارهای کوچک، شرکت سهامی محدود است. این ساختار ترکیبی، در ضمن حمایت قانونی از شرکت، مزایای مالیاتی نیز برای شرکاء به ارمغان می‌آورد.

 

در نهایت این شما هستید که باید بررسی کنید کدام نوع از ساختار بهترین انتخاب برای نیازهای کنونی و اهداف آینده شرکت خواهد بود.

 

 

  1. ثبت دولتی

ساختار کسب و کارتان تعیین می‌کند که چه فرم‌هایی نیاز دارید. برای تبدیل شدن به یک سازمان تجاری شناخته شده باید توسط دولت ثبت شوید و به یک سند مقررات مشارکت نیاز دارید که شامل نام، هدف، ساختار، جزئیات سهام و سایر اطلاعاتی که به شرکت مربوط می‌شود، است. ممکن است تنها به ثبت یک نام تجاری به اسم خودتان، اگر تنها مالک هستید، یا نامی که با مشورت با دیگر مالکان انتخاب کرده‌اید، نیاز داشته باشید. همچنین می‌توانید مراحل تجاری سازی نام تجاری خود را برای حمایت قانونی بیشتر طی نمائید.

 

بعد از ثبت شرکت، قدم بعدی دریافت کد شناسایی کارمندان از Internal Revenue Service یا به اختصار IRS است. هرچند این مرحله برای مالکان خصوصی که کارمندی ندارند اجباری نیست، اما ممکن است بعدها که تصمیم به استخدام افرادی گرفتید به درد بخورد.

 

در ضمن لازم است فرم‌های خاصی را برای ثبت تعهدات مالیات بر درآمد بایگانی کنید.

 

 

  1. انتخاب فناوری

امروزه هر کسب و کاری نیاز به مجموعه‌ای جامع از ابزار برای انجام کارها دارد. بسته به نوع صنعت، بعضی نیاز به فناوری بالاتری دارند. اما در کمترین حالت، به یک لپتاپ قدرتمند یا یک دستگاه هوشمند نیاز است تا به شما در سازماندهی امور کمک کند.

 

از آنجایی که امروزه بسیاری از عملگرهای کلیدی کسب و کار مانند حسابداری، نگارش صورت حساب، نرم افزار فروش و غیره توسط نرم‌افزارهای گوشی همراه مدیریت می‌شوند، می‌توانید تنها با یک گوشی هوشمند یا تبلت از پس امور برآیید. برای عملگرهای کسب وکاری پیچیده‌تر باید یک کامپیوتر با ویژگی‌های قابل توجه در امنیت، فضای ذخیره و سرعت عمل در نظر داشته باشید.

 

اگر برای امور کاری از دستگاه هوشمند استفاده می‌کنید، ببینید که آیا لازم است گوشی یا تبلت جداگانه‌ای برای اطلاعات و برنامه‌های حرفه‌ای خود داشته باشید یا خیر. برای مثال تماس‌هایتان را از طریق یک نرم‌افزار شخص ثالث روی تلفن همراهتان انجام دهید، در نتیجه نیازی به دادن شماره‌ی شخصیتان به دیگران نخواهد بود. در هر حال، اگر از یک نرم‌افزار برای هر دو هدف شخصی و کاری استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را جدا کنید تا سهواً اطلاعات نامربوطی را با افراد در میان نگذارید.

 

 

  1. خرید بیمه

ممکن است به نظرتان آید که این آخرین چیزی است که باید سمتش بروید. اما خرید یک بیمه‌ی مناسب مرحله‌ی بسیار مهمی است که باید قبل از آنکه کسب و کارتان را به طور رسمی راه‌اندازی کنید، انجام شود. برخورد با حوادثی چون آسیب اموال، سرقت یا شکایت مشتری می‌توانند گران تمام شوند، پس باید مطمئن باشید که یک ضمانت مناسب وجود دارد.

 

گیاو ماهاما، مدیر رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی از بیمه‌ی کسب و کارهای کوچک Hiscox، می‌گوید بیمه‌ای انتخاب کنید که برای کارهای ویژه‌ی کسب و کار شما طراحی شده باشد تا مطمئن باشید که بیش از نیازتان خرج نمی‌کنید.

 

به عنوان دارنده‌ی یک کسب و کار کوچک، به برنامه‌ی بیمه‌ای همه جانبه نیاز ندارید. بیمه نباید خیلی هزینه ببرد. بیمه‌ی پوشش مسئولیت عمومی و حرفه‌ای مالکیت شخصی با سالی چند صد دلار هزینه، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

اگر کسب و کارتان به تعدادی کارمند نیز نیاز دارد، دست کم باید بیمه‌ی جبران خسارت و بیکاری کارگران را نیز تهیه کنید. همچنین ممکن است بسته به موقعیت مکانی و صنعت مربوطه، به برخی بیمه‌های دیگر نیز نیاز باشد. اما به اغلب کسب و کارهای کوچک توصیه می‌شود بیمه‌ی مسئولیت عمومی(GL) یا بیمه‌ی صاحبان کسب و کار را تهیه کنند. طبق گفته‌ی ماهاما GL سه دسته‌ی ابتدایی خسارت مالی، خسارت جانی و خسارت شخصی به شما و شخص ثالث را پوشش می‌دهد.

 

ماهاما افزود، اگر کسب و کار شما خدماتی ارائه می‌دهد احتمالاً باید بیمه‌ی مسئولیت حرفه‌ای را در نظر بگیرید. این بیمه مواقعی را پوشش می‌دهد که در طول مراحل کار چیزی فراموش شود یا به اشتباه انجام شود.

 

ماهاما همچنین توصیه می‌کند در طول سال با ارائه کننده‌ بیمه در تماس باشید تا او را از هر تغییری مطلع سازید.

 

 

  1. انتخاب مشارکت کننده

راه‌اندازی یک کسب و کار می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و شما احتمالاً نمی‌خواهید تمام کارها را به تنهایی انجام دهید. بنابراین فروشندگان سوم شخص به میان می‌آیند. شرکت‌هایی وجود دارند تا به شما در راه‌اندازی بهتر کسب و کارتان، از منابع انسانی گرفته تا سیستم پاسخ‌گویی به تماس‌ها، کمک نمایند.

 

وقتی در Business to business یا به اختصار B2B به دنبال شرکت‌های کمکی هستید، باید خیلی با دقت انتخاب کنید. زیرا این شرکت‌ها به اطلاعات حیاتی و حساسی دسترسی خواهند یافت. بنابراین بسیار مهم است که فرد قابل اعتمادی پیدا کنید. یکی از منابع آگاه پیشنهاد می‌کند از فروشندگان درباره‌ی تجاربشان در صنعت سؤال بپرسید. اینکه ارتباطشان با مشتریان موجود چگونه بوده و در نتیجه‌ی کمک آن‌ها به دیگر مشتریان، چه پیشرفتی حاصل شده است.

 

 

  1. ساخت یک تیم

در صورتی که نمی‌خواهید تنها کارمند خودتان باشید، پس نیاز به استخدام یک گروه خوب برای سر پا نگه داشتن شرکت خود دارید. جو زاوادزکی، مدیر عامل و بنیان‌گذار MediaMath می‌گوید کارآفرینان باید به افرادی که برایشان کار می‌کنند به اندازه‌ی محصولاتشان، توجه داشته باشند.

 

به گفته‌ی او، محصولات شما توسط افراد ساخته می‌شود. شناسایی گروه، آگاهی از نقاط ضعف موجود و بررسی اینکه چگونه و چه زمانی به آن اشاره کنید، باید در اولویت‌های اول باشد. تشخیص اینکه افراد چگونه با هم کار کنند نیز به همان میزان مهم است. تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد، نظارت بر کارگران، تعیین نحوه‌ی بازخوردگیری و کار گروهی وقتی که همه‌ی افراد در یک محل نیستند، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

 

 

  1. نام تجاری و تبلیغات

قبل از آنکه شروع به ارائه‌ی محصول یا خدمات خود بکنید، باید نام تجاری مربوط به خود را بسازید و طرفدارانی پیدا کنید که پس از افتتاح از محصولتان استقبال کنند. لوگویی طراحی کنید که برندتان به راحتی توسط آن قابل شناسایی باشد و به طور ثابت در تمام برنامه‌ها و وبسایت‌های شرکت استفاده شود. از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزار تبلیغاتی برای معرفی کسب و کارتان استفاده کنید و با ارائه‌ی کوپن و تخفیف طرفدارانتان را افزایش دهید. سعی کنید محیط مجازی را به روز نگه داشته و مطالب مرتبط و جذاب در آن قرار دهید.

 

 

  1. رشد کسب و کار

راه‌اندازی و اولین فروش شما تنها ابتدای کار شما به عنوان یک کارآفرین است. به منظور سودآوری و  ماندن در آن وضعیت، باید همواره در حال رشد کسب و کارتان باشید. البته این کار به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، اما یقین داشته باشید که هرچه بکارید برداشت خواهید کرد.

 

همکاری با برندهای ثبت شده در صنایع مرتبط راه بسیار خوبی برای رشد کردن است. به شرکت‌ها و حتی وبلاگ نویسان بانفوذ دسترسی پیدا کنید و به آن‌ها در مقابل راهنمایی ‌هایشان، محصولات یا خدمات رایگان بدهید. بخشی از زمان یا محصولات خود را داوطلبانه در اختیار سازمان‌های خیریه قرار دهید، تا نام خود را سر زبان‌ها بیاندازید! (مورد آخر اخلاقاً توصیه نمی شود)

 

شروع یک کسب و کار می‌تواند پر ریسک و چالش برانگیز باشد، اما اگر ابزار و اطلاعات مناسب همراه آن باشد، می‌توانید خود را در مسیر کارآفرینی قرار دهید.

 

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *