روش هایی برای یافتن منابع مالی برای استارتاپ

استخدام اعضای تیم استارتاپ: چگونه یک تیم فوق العاده تشکیل دهید
۲ دی ۱۳۹۶
راهنمای گام به گام راه اندازی یک کسب و کار
۱۶ دی ۱۳۹۶

یکی از سخت ترین وظایف کارآفرینی که به دنبال سرمایه گذاری است، تصمیم گیری در مورد قیمت شرکت است.

 

           وقتی از Aunt Nellie پرسیده شد، در جواب گفت معاملات در کسب وکار به میزان اهمیت دادن شما به هر دوی آن ها بستگی دارد. اگر درک مناسبی از سرمایه گذاری در مراحل اولیه استارتاپ داشته باشید، می توانید نگرانی های اولیه در رابطه با رسیدن به یک قیمت مناسب را به خوبی کاهش دهید.

 

          بر اساس تجربیات خودم در استارتاپ SC، آموخته ام که هدف اصلی سرمایه گذاری در مراحل اولیه، به عقب انداختن قیمت گذاری واقعی تا موقع افزایش سرمایه است؛ زیرا آن زمان ارزش گذاری دقیق تری را می توان انجام داد. با این حال در مراحل اولیه، شما باید با یک قیمت توافقی با سرمایه گذاران کنار بیایید. مهم تر از این، ارزش گذاری شرکت در همان ابتدا، برای رسیدن به موفقیت بلند مدت ضروری است. پس  این امر نباید کم اهمیت تلقی شود.

 

 

          در ادامه چند نکته برای کارآفرین های تازه کار استارتاپ ها آمده است که قابل توجه است.

 

مسیر ۱۸ ماهه خود را بشناسید.

          چه میزان باید تلاش کنید تا ایده ی خود را پرورش دهید و بتوانید آن را طی مدت ۱۸ ماه عملی کنید.  این شامل ارزش توسعه دادن، جذب و استخدام افراد مستعد و بازاریابی است. پیموده شدن این مسیر ممکن است از ۱۲ تا ۱۸ ماه متغیر باشد. هر چند بیشتر سرمایه گذاران ۱۸ ماه را پذیرفته اند. هم چنین قانون شماره۱ سرمایه گذاران را به یاد داشته باشید: با کمترین ها، بیشترین کار ممکن را انجام دهید. هرگز فریب تخمین های خود را نخورید؛ ممکن است همه چیز آن گونه که پیش بینی می کنید، پیش نرود.

 

آستانه ۲۰ درصدی را به یاد داشته باشید.

        در مراحل افزایش منابع مالی استارتاپ، خیلی به فکر تساوی و برابری نباشید. این مقدار بر اساس منابع از ۱۵ درصد تا ۲۵ درصد متغیر است، ولی به صورت عمومی در مراحل بعدی افزایش بودجه، سرمایه گذاران جدید، ممکن است این تساوی تقسیم را بهم بزنند. بنابراین  اگر در ماه های اولیه سرمایه زیادی را به استارتاپ اختصاص داده باشید، در ماه های پایانی قسمت خیلی کم برای استفاده باقی می ماند.

 

نرخ ها را محاسبه کنید.

فرض کنید شما مشخص کرده اید ۲۰۰،۰۰۰ دلار برای برقراری شرکت تا ۱۸ ماه آینده نیاز دارید. اگر شما حداکثر ۲۰ درصد از معاملات کسب و کارتان را هدف گذاری کرده باشید، این به معنی آن است که شرکت را تا ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار ارزش گذاری کرده اید.

 

          درک این موضوع برای بسیاری از کارآفرینان نوپا ممکن است دشوار باشد. چگونه می توانید سرمایه گذاری را پیدا کنید که بتواند برای شرکتی که ۱ میلیون دلار تخمین زده شده است، سرمایه گذاری کند؟ تصور کنید شما ایده استارتاپی خود را  معتبر کرده اید. بسیاری از مالکین و سرمایه گذاران حرفه ای، که روش شما و دلایلی که پشت آن است برای این گونه ارزش گذاری را متوجه می شوند. موافقت یا عدم موافقت آن ها برای سرمایه گذاری، داستان متفاوتی است.

 

            برای سایر سرمایه گذاران مانند Aunt Nellie که ممکن است علت این نرخ گذاری را درک نکنند، باید توضیح داده شود که هدف به تاخیر انداختن ارزش گذاری تا مراحل پایانی یافتن حامی مالی است. زمانی که شرکت شما موفقیت هایی را کسب کرده باشد.

 

 سناریوی زیر را در نظر بگیرید:

  • پس از گذراندن برنامه های مسیر ۱۸ ماهه، ممکن است به دنبال یک سرمایه گذار باتجربه برای رشد و توسعه مراحل بعدی باشید. در آن موقع، تخمین و ارزش گذاری شرکت آسان تر و دقیق تر می باشد.
  • اگر سرمایه گذاران استارتاپ خود را با یک توافق دوطرفه حفظ کنید (با دادن وام) یا یک مزایده ی تجاری (بیشینه مقدار ارزش گذاری شرکت که مورد توافق همه ی سرمایه گذاران می باشد، در این مثال ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار است.)، در این صورت آن ۲۰ درصد سرمایه گذاری امن است.
  • اگر سرمایه گذار اصلی استارتاپ تصمیم گرفت تا در مقابل ۲۰ درصد سهام تجاری شرکت در همان زمان، ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کند، آن ها کسب و کار شما را در حدود ۵،۰۰۰،۰۰۰ ارزش گذاری کرده اند. در واقع سرمایه گذاران استارتاپ شما ثروت خود را ۵ برابر نموده اند.

 

          بزرگترین نگرانی برای همه ی سرمایه گذاران و خیلی از کارآفرینان، رقیق سازی عادلانه است. اگر شما زود هنگام تساوی حقوق را رقیق سازی کنید، باعث می شود در آینده، سرمایه گذاران انگیزه ای برای سرمایه گذاری نداشته باشند. سرمایه گذاران مراحل آغازین باید بدانند که سرمایه گذاران مراحل بعدی کلیدی برای توسعه ی اشتغال، افزایش نرخ شرکت و بنابراین ارزش سرمایه گذاری های اولیه است.

 

 

          البته، همه ی این ها ساده سازی هایی است از فرآیند ارزش گذاری یک استارتاپ، ولی می تواند به عنوان یک راهنما برای کارآفرینان کم تجربه باشد. به علاوه، کارآفرینان استارتاپ باید:

 

  • مراکز کارآفرینی را قوی تر سازند.

برای کارآفرینان بایستی خدمات و مزایایی در نظر گرفته شود مانند دادن امتیاز و توسعه تجارت

 

  • یک راهنما و مربی بیابند.

کارآفرینان باتجربه ای را پیدا کنید تا در طی مراحل به شما کمک کنند. آن ها را از ایده ها و نگرانی های خود با خبر سازید.

 

  • ناامید نشوند.

ممکن است سرمایه گذاران کم تجربه اهمیت جلوگیری از رقیق شدگی را درک نکنند. اگر با سرمایه گذاری رو به رو شدید که مایل است مقدار زیادی پول را سرمایه گذاری کند اما درخواست های غیر منطقی دارد، به هیچ وجه تسلیم خواسته هایی نشوید که اهداف بلند مدت شما را نابود می کند.

 

  • به یاد داشته باشند که همه چیز قابل مذاکره است.

همواره راه های خلاقانه ای برای متقاعد ساختن همه ی گروه ها وجود دارد. داشتن تمایل وانعطاف در برابر پذیرش ایده ها تا جایی که با افزایش منابع مالی زودهنگام سازش نداشته باشد، کمک کننده است.

 

و در پایان، به یاد داشته باشید که توسعه دادن استارتاپ فرآیند بسیار سخت و طولانی ای می باشد. خودتان را به جای سرمایه گذاران بگذارید و فراموش نکنید که بردباری، صداقت و داشتن تصمیم، به شما کمک می کند تا بالاخره به اهداف افزایش منابع مالی خود برسید.

 

 

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *