۱۱ عامل اساسی در موفقیت استارتاپ

۶ باور غلط که موقعیت شغلی شما را خراب می کند
۷ بهمن ۱۳۹۶
آشنایی با تکنولوژی Blockchain
۱۹ بهمن ۱۳۹۶

استارتاپ ها معمولاً سفرهایی هستند به دنیای ناشناخته ها و کارآفرینان باید به مواجه شدن با ابهامات و چالش های بسیاری عادت کنند.

 

متأسفانه، به طور میانگین، از هر ۱۰ استارتاپ، ۹ استارتاپ توانایی ادامه ی کسب وکار را از دست می دهد و استارتاپ هایی که می توانند نجات پیدا کنند و به موفقیت برسند، همان هایی هستند که ویژگی هایی  را دارند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم. این ویژگی ها معمولاً در ذات کارآفرین موفق وجود دارد و در واقع همان چیزهایی است که ما در یکی از بزرگترین شبکه های کارآفرینی به نام CoFoundersLab می بینیم.

 

  • داشتن چشم انداز (ویژن)

داشتن یک چشم انداز خوب، مهارتی است که مدیر هر شرکتی برای عبور از خط پایان نیاز دارد و می تواند به عنوان یک نیروی اساسی در ایجاد موفقیت کارآفرین نقش ایفا کند. هم چنین در زمان های دشوار، این چشم انداز مانند قطب نما عمل می کند. استارتاپ باید تصوری داشته باشد از روش درآمد زایی در همان مراحل اولیه؛ شمارش اولین دلارها، به ویژه برای سرمایه گذاران مستعد.

 

 

  • سرعت

انجام دادن سریع کارها می تواند یکی از عمده دلایل پیشرفت استارتاپ ها، رسیدن به اهداف و گذر از مراحل دشوار باشد. میان استارتاپی که فعالیت هایش را به موقع انجام می دهد و استارتاپی که زودتر از رقیبانش حرکت می کند، تفاوت زیادی است. استارتاپ های موفق، هیچ گاه انجام کارهایشان را به تأخیر نمی اندازند و تا زمانی که کاری را به پایان برسانند، هر چقدر که نیاز باشد کار می کنند. فعال ترین افراد کسانی هستند که بیشترین بهره را از زمانشان می برند. به نظر من، هر چه زودتر اشتباهاتی که قرار است انجام دهیم، انجام شوند و از آن ها درس گرفته شود بهتر است.

 

  • مدیریت بودجه

 یک استارتاپ موفق در مدیریت امور مالی مهارت دارد و می تواند در مواقع کم درآمد کارکرد خوبی داشته باشد. هر برنامه ای باید بودجه ی مشخصی داشته باشد و از هزینه های غیر ضروری پرهیز شود. بنابراین برای گذر از مراحل سخت و مدیریت مناسب بودجه بایستی از نیازهای شرکت باخبر بود. چون منابع محدودند و زمان نیز خیلی مهم است، شرکت ها باید در انجام کارها با کمترین امکانات چیره دست شوند.

 

 

  • مهارت های اجتماعی

ارتباط داشتن با افراد مختلف، می تواند دلیل دیگری باشد در موفقیت استارتاپ. تیم مؤسّسی که افراد قدرتمند و تاثیرگذار را بشناسد، ارزش بالاتری دارد و می تواند شانس بیشتری برای یافتن شریک و سرمایه گذارهای باتجربه داشته باشد. استارتاپ های بزرگ، مدیرعامل شناخته شده ای دارند که قادر است روش خود را در هر سازمانی پیاده کند. همچنین، مدیران استارتاپ باید بتوانند به افراد دلایل کافی جهت پیروی از آن ها در موقعیت های حساس-معمولاً در شرایطی که افراد باید فداکاری هایی انجام بدهند- مانند ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی، کمبود های درآمد، نبود بیمه های درمانی یا محدود بودن آن و غیره.

 

  • نظم

نظم و ترتیب با خودکنترلی آغاز می شود و ثمره ی داشتن استانداردهای شخصی است. بدون نظم، استارتاپ ها نمی توانند در کسب وکار موفق شوند؛ حتی اگر در بهترین شرایط اقتصادی باشند. نظم شخصی منجر به یک هنجار مثبت کاری می شود و هنجار کاری خود منجر به پویایی و افزایش بازدهی می شود. برای به انجام رساندن یک کار، لازم است همه ی اعضای تیم را هم راستا کرد و با هم همکاری نمود.

 

 

  • عزم

برای شکل گرفتن موفقیت، عزمی قوی لازم است. یک استارتاپ موفق وقتی اشتغال را ایجاد می کند، بر روی اهمیت داشتن عزم مصمّم، تأکید می کند و هرگز تلاشش را متوقف نمی کند، به ویژه در شرایط سخت و ترسناک. چالش های فراوانی وجود دارد که استارتاپ ها ممکن است با آن رو به رو شوند، بنابراین به عزمی مصمّم برای غلبه بر آن ها نیاز دارند.

 

همان طور که در کتاب “Good To Great” نوشته ی Jim Collins آمده است، اگر افراد مناسبی در جاهای مناسب قرار بگیرند، استارتاپ بالأخره مسیرش را برای رسیدن به موفقیت پیدا خواهد کرد. عزم و پافشاری دو مؤلفه ی کلیدی برای به تحقق پیوستن این واقعیت هستند.

 

  • انعطاف پذیری

بهترین استارتاپ ها همواره برای پذیرفتن تکنولوژی های جدید تمایل دارند. عادت به تغییرات منجر به پیشرفت های مهمی می شود. در ابتدای کار، استارتاپ باید چندین بار محصولاتش را تولید کند تا از همه ی جوانب آن آگاه شده و بتواند آن را به درستی تولید کند.

 

  • مهارت افزایش منابع مالی

نقدینگی، اصل یک کسب وکار است. این به آن معنی است که کسب وکارهایی که سرمایه ی ناکافی دارند می توانند از بین بروند. استارتاپ های موفق، استارتاپ هایی هستند که سرمایه ی کافی برای اداره ی عملیات های تجاری خود دارند. وظیفه ی ابتدایی یک مدیرعامل این است که بتواند منابع مالی را افزایش دهد. یک راه خوب برای افزایش درآمد به صورت آنلاین، پلت فرم هایی مانند  ۱۰۰۰ Angles است، به گونه ای که به استارتاپ کمک می کند تا بتواند ثروت را در طی فقط ۶۰ روز توسط سرمایه گذاران معتبر افزایش دهد.

 

 

  • اعتقاد راسخ

موفقیت کسب وکارها به میزان ریسک پذیری آن ها بستگی دارد. استارتاپ های موفق آماده ی پذیرفتن ریسک هستند. بر اساس گفته های آن ها، سرمایه گذاری های پر سود معمولاً به ریسک پذیری زیادی  نیاز دارند. هرچند این گونه تصمیم گیری ها نیازمند جدیّت و تلاش در راستای اجتناب از نابودی برخی برنامه ها است.

 

  • مهارت مدیریت زمان

زمانی که منابع و نیروی انسانی کافی در دسترس نیست، راه اندازی یک استارتاپ می تواند شرایط دشواری ایجاد کند. موفقیت شرکت به پویایی و فعالیت تیم و استفاده ی آن ها از کمترین امکانات برای انجام بیشترین کارها مربوط می شود. به گفته ی یک فرد موفق در زمینه ی کسب وکار، بر عهده گرفتن انجام برخی کارها، مسئله ای نیست. اما چالش اصلی همان انتخاب دقیق مواردی است که باید در اولویت قرار داده شده و تمرکز بیشتری صرف آن ها نمود.

 

 

  • اجرا

در پایان، داشتن ایده فقط یک شروع است. ۹۸ درصد عامل تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت یک استارتاپ، به نحوه ی اجرا شدن ایده ی اولیه بستگی دارد. در این زمینه تجربیات تیم به تصمیم گیری های بهتر توسط اعضای تیم کمک می کند.

به صورت خلاصه، استارتاپ های موفق همواره به دنبال فرصتی هستند برای بهتر انجام دادن کارها و دائماً از شرایط موجود اطلاع می گیرند، از اشتباهاتشان درس می گیرند و در پی اصلاح هر چه سریع تر آن ها هستند.

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *