مصاحبه با استارتاپ ها: نواک

howtopresent_sharifacc
گزارش کارگاه چگونگی ارائه به سرمایه‌گذار
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
سی و هفتمین رویداد دورهمی استارتاپی شتابدهنده شریف
۲ خرداد ۱۳۹۷

از این پس، با مصاحبه های جدید با تیم های استارتاپی با ما همراه باشید و از تجربیات آن ها استفاده کنید!

 

استارتاپ این مصاحبه: نواک (برای مشاهده خلاصه ای از توضیحات این استارتاپ اینجا کلیک کنید) – نواک در غالب وبسایت و اپلیکیشن ios و اندروید کار می کند.

 

مدیر عامل: احسان رزازی

اعضای تیم: سعید وایقانی و آرش خانگلدی

 

 

 

۱- لطفا در مورد تیم خود توضیح دهید.

 نواک سال ۹۳ شروع به کار کرد با یک تیم ۴ نفره علیرضا جعفری، احسان رزازی و سعید وایقانی، آرش خانگلدی بنده و علیرضا که با هم همکلاسی بودیم و دو نفر دیگه دوستان مشترک ما بودند. در ابتدا با این تیم ۴ نفره شروع کردیم و الان تیم ما تقریبا ۱۵ نفر است.

 

۲- لطفا در مورد محصول خود توضیح دهید.

نواک یک سرویس پخش موسیقی آنلاین برای موسیقی ایرانی است که هدف آن این است که دسترسی به موسیقی ایرانی را برای تمام افراد ساده و راحت کند. در عین حال حق و حقوق مادی و معنوی صاحب اثر (هنرمند) را بتواند حفظ کند. نواک در غالب اپلیکیشن ios و اندروید کار می کند. می شود گفت که نزدیک به ۴۰ هزار تا قطعه را ما در واقع با صاحبان آثارش را قرارداد بستیم و روی نواک قرار دادیم. این قطعات به صورت آنلاین قابل پخش هستند. ما یک سرویس اشتراکی داریم که با مبلغ ماهیانه ۶۹۰۰ تومان افراد می توانند دسترسی های بهتری داشته باشند: از جمله با کیفیت بالاتر گوش دهند و به صورت آفلاین به آهنگ ها دسترسی داشته باشند.

 

۳- این ایده چگونه به ذهنتان رسید؟

این ایده بر می گردد به سال ۹۲. بنده در آن زمان در شرکتی کار می کردم که کاری که می کردیم پخش آنلاین محتوای صدا و سیما بود، که در غالب وبسایت بیشتر آن موقع کار می کردیم. بحث اپلیکیشن خیلی در آن زمان مطرح نبود. به واسطه کاری که می کردیم و تجربه ای که در آنجا پیدا کردم و علاقه ی شخصی خودم به بحث موسیقی این ایده شکل گرفت که چرا این کار برای موسیقی انجام نشود. درواقع پخش آنلاین موسیقی ایرانی داشته باشیم. که درواقع عید سال ۹۲ وقتم را برای این داستان گذاشتم که تحقیقاتی را انجام دهم که این کار شدنی هست یا خیر و اینکه چه کسانی این کار را انجام دادند در دنیا و چه ایده هایی می توان گرفت. تقریبا در یه بازه زمانی یک ماهه جستجو انجام شد که در یک فرآیند یک ساله این ایده پخته تر شد. با دوستان دیگر صحبت کردیم که در نتیجه در اواخر سال ۹۲-۹۳ تیم اولیه شکل گرفت. به این نتیجه رسیدیم که که این ایده شدنی است و باید روی آن کار کرد.

 

۴- اشاره کردید محصول نمونه خارجی دارد، آیا نمونه داخلی این محصول هم وجود داشت؟

خیر . بحث فروش دیجیتالی بود که افراد بتوانند به صورت انلاین یک آلبوم را خریداری کرده و فایل آن را دریافت کنند به جای اینکه CD خریداری شود. به صورت اینترنتی فایل را خریداری می کردیم ولی این بستر که شما بتوانید به صورت آنلاین گوش دهید، شرکت های داخلی این کار را انجام نداده بودند.

 

۵- هنوز هم هیچ رقابتی وجود ندارد؟

تقریبا از یک سال بعد از استارت ما، مجموعه ی دیگری بعد از ما شروع کرد و یک نسخه بیرون داد و الان  سه تا چهار مجموعه هستند که روی این داستان کار می کنند.

 

۷- مزیت محصول شما نسبت به سایر رقبا چیست؟

از جنبه های مختلف می شود نگاه کرد به این. یک بخش عمده این داستان بحث محتوایی که ما داریم است، طی قراردادهایی که ما داریم با صاحبان آثار و همین تعداد آثاری که روی نواک هست خودش یک مزیت است. می شد گفت تقریبا در این حوزه در پخش آنلاین اپلیکیشن دیگری همچنین آرشیوی را ندارد. از جنبه دیگر به نواک نگاه کنید بحث مزیت آن را بخواهیم در نظر بگیریم بحث فنی نواک است. خود محصولی که نواک به کاربر ارائه می دهد.

 

۸- تیم خود را چگونه تشکیل داده اید؟

 تیم را تقریبا همان سال ۹۲ که داشتم روی ایده کار می کردم با دوستان دیگر مطرح کردم که یک فرآیند چند ماهه بود. ما با ۴ نفر اول صحبت کردیم. ۲ نفر اول ادامه همکاری ندادند و هرکدام به نحوی دیگر به مسیر ادامه دادند، و در نهایت تصمیم گرفتیم یک نظرسنجی بزاریم به صورت آنلاین که ببینیم این کار شدنی هست یا خیر که بازخوردهای خوبی گرفتیم. همین باعث شد که دوستان دیگر متقاعد شدند که کمک کنند. درواقع توانستیم یک آینده روشنتری را ببینیم. و در نهایت این تیم شکل گرفت و عید سال ۹۳ ما تیممان را تشکیل شد. و در دانشگاه شریف با مهندس دهبیدی پور صحبت کردم و ایشان نیز خیلی حمایت کردند. مشکل تیم ما این بود که جایی داشته باشیم که بتوانیم دور هم جمع شویم و کار را انجام دهیم که با حمایت دانشگاه این مشکل حل شد.

 

۹- اوایل کار نیاز بازار را چگونه شناسایی کردید؟

یک بخش همان نظرسنجی بود که برای افراد مختلف فرستادیم. بخش عمده آنها دانشجو بودند چون حس می کردیم مخاطب اولیه ما قشر جوان تر که اهل تکنولوژی باشند، سراغ اینترنت بروند، هستند و همین باعث شد که متوجه شویم که اصلا این داستان شدنی هست یا خیر. به علاوه اینکه وقتی در این کارها نمونه خارجی هست به سابقه آن کار در خارج از کشور هم نگاه می کنیم. که با بررسی هایی که انجام دادیم پلتفرم هایی که در خارج از کشور کار می کردند نتیجه خیلی خوبی گرفتند. آمارهایی که از آنها منتشر می شد نشان می داد که کار موفقی بود. مردم هم استقبال خوبی کردند. معمولا در این سناریوهایی ما اگر آن را در ایران بیاوریم و با شرایط ایران تطبیق دهیم این را می شود گفت آینده خوبی دارد. به شرط اینکه بتوان آن را خوب اجرا کرد.

 

۱۰-اولین مشتری ها ی خود را چگونه جذب کردید؟

اولین مشتری ها اول خودمان بودیم بعد خانواده هایمان، دوستان و رفقا بعد داخل دانشگاه شریف، که درواقع اولین مشتری های ما دانشجو ها بودند که ما توانستیم فیدبکی بگیریم که بدانیم چه نقاط ضعفی داریم و چه نقاط قوتی داریم، و آن را گسترش بدهیم به جاهای دیگر. بعد از دانشگاه شریف بیشتر در فضای دانشگاهی ما جلو رفتیم که دانشگاه شهید بهشتی و امیر کبیر بود. درواقع از یک جایی به بعد گستره مشتری های ما  بیشتر شد. در پلتفرم های دیگر رفتیم که خود این باعث شد نواک دیده شود. در آنجا دیگر فقط بحث افراد دانشگاهی نیست همه اقشار در آنجا می آیند و می بینند. از آنجا یک تبلیغ گسترده برای نواک شکل گرفت.

 

۱۱- الان چه تعداد کاربر از نواک استفاده می کنند؟

ما الان حدود ۷۰۰ هزار نفر کاربر داریم که در نواک ثبت نام کردند که تقریبا حدود ۴۰ درصد در حال استفاده هستند.

 

۱۲- چشم اندازتان برای ۵ سال آینده نواک چیست؟

ما دوست داریم نواک بشود رفرنس موسیقی و اینکه خود هنرمندان نواک را به عنوان یک پلتفرم قانونی که به خود آنها  هم می تواند منفعتی برساند به مخاطبان را معرفی کنند.

 

۱۳- چه عواملی باعث موفقیتتان شده است؟

عواملی که باعث موفقیت شدند بخش عمده آن تیم نواک بود. تیم اولیه ای که ما داشتیم بیشتر جنبه های کاری ما را کاور می کردند چه از جهت فنی چه مارکتینگ، محتوایی و غیره. یک تیمی داریم که بخش عمده نیازهای ما را جواب می دهند، که باعث شده بود کار سریعتر پیش رود. و  دوم اینکه هماهنگی بین افراد تیم و بخش. بعد زیرساختهایی که وقتی کار را شروع کردیم درواقع به نواک کمک کر . زیرساختهایی که اینترنت به پهنای باند که به کاربران اختصاص داده شد و در نهایت خود هنرمندان و ناشران.

 

۱۴- به چه مشکلاتی در این استارتاپ برخورد کرده اید؟

مشکلات متعدد. اولین مشکل بحث خود ناشرها بود که باید آنها را متقاعد می کردیم که پلتفرم پخش آنلاین بود که به ازای هر پخش باید پول بگیریم نه اینکه شخص اول یه مقدار اولیه پرداخت کند. خود این مفهوم اولیه جا انداختنش یکی از مشکلات بود. ( متقاعد کردن ناشرها ) دومین چالش بحث نیروی انسانی بود یا نیروی متخصص که بتواند به ما کمک کند که آن انتظاری که ما از نواک داشتیم را برآورده کنیم که از همان ابتدا از لبه ی تکنولوژی جلو برود. بحث بعدی بحث مالی است. همچنان به فکر بزرگ شدن نواک هستم که لازمه آن پیدا کردن یک سرمایه گذار جدید هست.

 

۱۵- چه پیشنهادی برای استارتاپ ها در جذب سرمایه گذار دارید؟

این که چطور جذب کنند این است که یک چیزی در دست داشته باشند. محصول آماده ای داشته باشند یا مخاطب هایی داشته باشند که از آن محصول استفاده می کنند. این خیلی مهم است که بتوانند خودشان را به سرمایه گذار ثابت کنند. در غالبMVP  سابقه افرادی که در آن تیم هستند نیز مهم است. در نهایت روی ایده هایشان بیشتر تحقیق کنند و ببینند که این داستان چقدر مورد استقبال بوده است در دنیا.

 

۱۶- به نظر شما مهمترین عامل موفقیت یک استارتاپ چیست؟

مهمترین تیم است چون اگر یک تیم نتوانند با هم خوب کار کنند کار دچار مشکل می شود. و هماهنگی بین افراد تیم.

 

۱۷- ویژگی یک کارآفرین موفق چیست؟

پشتکار چون ممکن در یک و دو ماه کار به نتیجه نرسد و باید در دراز مدت روی آن سرمایه گذاری کرد. بحث مهم پشتکار و تلاش  فرد و روحیه ریسک پذیری است.

 

۱۸- اگر توصیه ای دارید برای کسانی که می خواهند استارتاپی راه اندازی کنند یا در حال گسترش استارتاپ خود هستند بفرمایید.

تجربه کاری داشته باشند و در محیط قرار گیرند و همچنین در انتخاب مجموعه هایی که با آنها کار می کنند چه سرمایه گذار چه شتاب دهنده دقت کنند همکاری قبلی این مجموعه ها را ببینند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *