مصاحبه با استارتاپ ها: ترب

پذیرفته‌شدگان کارگاه «بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی»
۲۴ تیر ۱۳۹۷
طرح حامی کارآفرینی
۲۹ تیر ۱۳۹۷

از این پس، با مصاحبه های جدید با تیم های استارتاپی با ما همراه باشید و از تجربیات آن ها استفاده کنید!

 

استارتاپ این مصاحبه: ترب (برای مشاهده خلاصه ای از توضیحات این استارتاپ اینجا کلیک کنید)

 

مدیر عامل: علی بابایی

 

  1. لطفا در مورد سوابق تحصیلی و سوابق کاری اعضای تیم خود توضیح دهید.

ما تقریبا از اول ۴ نفر بودیم، و بعد دو نفر رفتند و دو نفر جدید اومدند. ولی در اصل دو نفر بودیم. من کارشناسی کامپیوتر در دانشگاه شریف خوندم و الان دانشجوی MBA هستم. نفر دیگه آقای رحیم نژاد کارشناسی کامپیوتر و ارشد هوش مصنوعی در همین دانشگاه شریف خوندند. من یک سال به عنوان developer کار کردم و قبل از ترب هم دو سه تا کار دیگه انجام می دادم به صورت استارتاپ طور، یکیش نسخه پیچ بود توی همین شریف اکسلریتور که به نتیجه نرسیدیم و یک کار دیگه هم فروش اینترنتی برای داروخانه ها بود که الان هم در حال استفاده هست. Co-founderها دو نفر هستیم ولی کل تیم الان حدود ۱۵ نفر هستند.

 

  1. لطفا در مورد محصولتان توضیح دهید.

ترب یه موتور جستجو برای خرید اینترنتی هست که الان نزدیک به دو میلیون محصول از ۳۰۰ فروشگاه اینترنتی توش موجوده. کارکردش به این صورته که شما محصولی که می خواید رو در اون جست و جو می کنید (مثلا یک گوشی موبایل) و قیمت های مختلف رو از فروشگاه های مختلف به ترتیب به شما نشون میده. می تونید ببینید که چه فروشگاهی بهترین قیمت رو می ده و از اون خرید بکنید. هم سایتش هست و هم اپلیکیشن ها اندروید و ios.

 

  1. این ایده چطور به ذهن شما رسید؟

بعد از اون ایده نسخه پیچ، یک ماهی روی ایده های مختلف کار کردیم. اون موقعی که ما کار می کردیم وایبر بود به جای تلگرام، یه ایده پیام رسان بود، یه ایده همین موتور جست و جوی خرید بود و چند تا ایده ی دیگه، و بررسی که کردیم دیدیم این ایده نسبت به بقیه بهتره، هم از لحاظ مالی که زودتر بازده داره و هم از لحاظ این که بازارش توی ایران وجود داره.

 

  1. آیا محصول شما نمونه خارجی دارد؟

بله دارد.

 

مزیت محصول شما نسبت به آن ها چیست؟

این که فروشگاه های ایرانی رو پوشش میده. اپلیکیشن های دیگه خارجی هستند و فروشگاه های خارجی رو پوشش می دهند.

 

  1. تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟

قبل از این که شروع به کار کنیم با هم آشنا بودیم و بعد صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این کارو انجام بدیم.

 

  1. چه تکنولوژی ای در محصول خود استفاده کردید؟

چون محصول ما موتور جست و جوئه باید اطلاعات رو از فروشگاه های مختلف جمع کنیم. مرحله اول اینه که این اطلاعات از صفحات فروشگاه های مختلف استخراج بشن، و بعد محصولاتی که شبیه به همن match بشن، که این هم الگوریتم های هوش مصنوعی می خواد که خودمون روش کار کردیم.

 

  1. محصول شما کدام بخش از نیاز بازار را پاسخ می دهد؟

الان تعداد فروشگاه های اینترنتی زیاد شده و شما برای این که مطمئن شید با قیمت خوبی دارید می خرید باید برید فروشگاه های مختلف رو بگردید اما توی ترب این امکان خیلی راحت تره و کمک می کنه که کمترین قیمت رو پیدا کنید.

 

  1. بازار هدف شما چه کسانی است؟ چرا آن ها را انتخاب کردید؟

کسانی که خرید اینترنتی می کنند. کلا بازار خوبیه و الان توی ایران این بازار رو به رشده و هنوز هم خیلی پتانسیل داره.

 

  1. اولین مشتری های خود را چگونه جذب کردید؟

اپلیکیشن ها برای این که promote بشوند از طریق app storeهاست که توی ایران فعلا کافه بازار هست و ما هم همینجوری شروع کردیم و اول با اسم بازارچه نزدیک ۵۰ هزار کاربر گرفتیم. و بعد که تست کردیم و فیدبک گرفتیم اپلیکیشن ترب رو release کردیم.

 

  1. چرا اسم ترب”؟

قبل از این که این کارو شروع کنیم من کار دیگه ای کرده بودم برای المپیاد کامپیوتر، که سایت پرسش و پاسخ بود و اسمش کاهو بود. این domain کاهو و ترب رو من اون موقع گرفتم. حالا این که چرا کاهو و ترب، برمی گرده به این که تم کارهای المپیاد کامپیوتر جنبه تفریحی هم داره و اون موقعی که من این کارو شروع کردم، «کلاه قرمزی» و شخصیت «ببعی» توی اون خیلی روی بورس بودن، و ببعی هم کاهو و ترب خیلی دوست داشت. و کاهو رو هم که قبلا استفاده کرده بودیم.

 

  1. هدف نهایی شما از این استارتاپ چیست؟

ما دوست داریم یک موتور جست و جوی کاملی باشه، یعنی هر کس بخواد هر چیزی سرچ کنه به جای این که توی گوگل سرچ کنه توی ترب سرچ کنه. الان فقط خریدو جواب میده اما ما می خوایم که بتونه به بقیه نیازهام پاسخ بده.

 

  1. چه عواملی باعث موفقیت شما شده است؟

نمی دونم! (خنده)

نکته ای که هست اینه که توی فضای کارآفرینی، فضا رندومه. قطعیتی وجود نداره که بگین اگه من این کارا رو بکنن به این نتیجه می رسه، قطعا تیم و ایده ی خوب و تمرکز بچه ها بوده، زمان بندی متناسب ایده با بازار بوده، اما این که بگم کدوم فاکتور مهمتر بوده مشخص نیست.

 

  1. به چه مشکلاتی برخوردید؟ آن ها را چگونه برطرف کردید؟

یه مشکل خیلی عمده توی استارتاپ ها، روابط بین افراد بود و مشکلاتی که به وجود می اومد. مثل اختلافات اشخاص با هم چون از اول کار یه سری مسائل شفاف نیست و جلوتر به اختلاف نظر می خورند. هم مشکلات بین سهام دارها و هم مشکلات بین افراد تیم کار رو سخت می کرد. به عنوان تجربه اگر افراد زودتر شفاف سازی کنند خیلی بهتر میشه.

 

  1. برای ۵ سال آینده چه برنامه ای دارید؟

از دید محصول، دوست داریم ترب تبدیل به یک موتور جست و جوی جامع بشه، و کلا هم می خوایم ترب تبدیل بشه به شرکتی که ساختار اون طوری چیده بشه که ایده ها و خلاقیت های افراد بتونه منجر به محصولات دیگه ای بشه.

 

  1. مهم ترین عامل در موفقیت یک کسب و کار چیست؟

به نظر من نمیشه یه سری عوامل رو مهم ترین گفت. کلا سه تا چیز رو برای استارتاپ ها می گن: محصول، تیم و بازار. البته سرمایه گذارهای مختلف گرایش های مختلف دارن و برای هر کدوم یکی از این ها مهم تره. و این سه تا باید توی یک استارتاپ حد معقول خوبی داشته باشند.

 

  1. خصوصیات بارز تیم شما چیست؟

تمرکز روی توسعه محصول و کار. خیلی متمرکز بودیم که کار خوب پیش بره، به جای این که روی حواشی دیگه کار کنیم، مثل جذب سرمایه گذار و شرکت در رویدادها، بیشتر تمرکزمون روی خود محصول بود.

 

  1. چه چیزی باعث حفظ تیم و بازدهی تیم شما شده؟

همین که خود محصول خوب باشه و رشد محصول وجود داشته باشه، مهم ترین عامله که افراد تیم رو کنار هم نگه می داره. جمله معروفی هست که میگه “رشد همه ی مشکلات رو حل می کنه”، اگر محصول رو به رشد باشه اکثر مشکلات حل میشه. برای این رشد، پیش نیازش اینه که تیم همدل باشند و کار کنند، اما اگه رشد نداشته باشند حتی تیمی که خیلی همدلن از جایی به بعد ناامید می شوند.

 

  1. هدفتان از ورود به دنیای کسب و کار چه بوده است؟

علاقه شخصی بود. دوست داشتم که یک کار تجاری انجام بدم و کاری که خروجی ملموس داشته باشه. موقعی که دانشگاه من تموم شد دو گزینه داشتم، ادامه تحصیل یا ورود به کسب و کار، علاقه مندی من بیشتر به کسب و کار بود تا کار تحقیقاتی.

 

  1. ویژگی یک کارآفرین موفق چیست؟

خیلی باید سرسخت باشه.

 

  1. در آخر چه پیشنهادی برای کسانی که می خواهند استارتاپ خود را راه اندازی کنند دارید؟

یه نکته کلی این که کلا خیلی سخته! یعنی اگر افراد انتظار کوتاه مدت دارن برای آورده ی مالی یا شهرت، خیلی سخته و احتمالش خیلی کمه این اتفاق بیفته، و باید واقعا دوست داشته باشن این کارو به این دلیل که همیشه در مقاطع مختلف سختی هست و اگر آدم اون مقاومت رو نداشته باشه ممکنه ناامید بشه و کار خوب پیش نره.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *