به عنوان یک کارآفرین به چه مهارت هایی نیاز دارید؟

۸ نکته ی اقتصادی برای کارآفرینانی که در آستانه ی راه اندازی یک استارتاپ هستند
۵ شهریور ۱۳۹۷
۱۲ روش موثر برای کسب مهارت های لازم در کارآفرینی
۱۷ شهریور ۱۳۹۷

چه عاملی یک کارآفرینِ موفق می سازد؟ داشتن تکنولوژی پیشرفته و یا مهارت در حوزه ای مهم، قطعاً کمک کننده خواهد بود، اما این ها معرف خصوصیات یک کارآفرین نیست.

خلاقیت، توانایی رو به رو شدن با مشکلات و مهارت های اجتماعی از ویژگی های کلیدی ساخت یک تیم بی نظیر است.

اگر می خواهید کسب و کاری آغاز کنید، باید مهارت های ویژه برای پایه ریزی این ویژگی ها را بیاموزید. توسعه دادن مهارت های کارآفرینی، اگر در حرفه ای مشغول به کار هستید که انتظار می رود کاری را پیش ببرید، نیز مهم است.

 

در این مقاله، مهارت های لازم برای کارآفرینی موفق و منابع مورد نیاز برای توسعه ی این مهارت ها که لازمه ی موفقیت هستند، بررسی می شود.

 

تعریف کارآفرینی

برخی متخصصان معتقدند کارآفرین فردی است که مایل است ریسک هایی انجام دهد که سایر افراد انجام نمی دهند. برخی نیز کارآفرینان را افرادی تعریف می کنند که یک کسب و کار موفق را شروع کرده و می سازند.

 

بر اساس تعاریف بالا، کارآفرینی الزاماً به معنای شروع کسب و کاری برای خودتان نیست. بسیاری از افرادی که برای خودشان کار نمی کنند، بر اساس سازمانی که در آن مشغول به کار هستند کارآفرین شناخته می شوند.

 

صرف نظر از اینکه کلمه ی “کارآفرین” چگونه معنی شود، یک چیز، قطعی ست و آن اینکه کارآفرینِ موفق شدن، کار آسانی نیست.

 

چگونه یک فرد با موفقیت از یک موقعیت سود می برد در حالی که شخصی دیگر که به همان اندازه دانش دارد، نمی تواند؟ آیا کارآفرینان، ژنتیک متفاوتی دارند؟ آیا آنها از نقطه ی قوت متفاوتی سود می برند که به طریقی آنها را به اهدافشان می رساند؟

 

با وجود اینکه محققان بسیاری در این زمینه مطالعه کرده اند، پاسخ مشخصی وجود ندارد. چیزی که ما می دانیم این است که به نظر می رسد کارآفرینان موفق دارای ویژگی های خاص و مشترکی هستند.

این ویژگی ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • ویژگی های شخصیتی
  • مهارت های درون فردی
  • مهارت تفکر خلاقانه و انتقادی
  • مهارت های عملی

 

اکنون هر دسته را با جزئیات بیشتر بررسی نموده و به برخی سوالات پیش رو در مسیر موفقیت در کارآفرینی می پردازیم.

 

ویژگی های شخصیتی

 

 

ابتدا ویژگی های شخصیتی، ارزش ها و باورهای خود را ارزیابی کنید. آیا طرز فکر رایج در بین کارآفرینان موفق را دارید؟

 

  • خوش بینی: آیا تفکر خوش بینانه ای دارید؟ خوش بین بودن حقیقتاً یک سرمایه است و می تواند به شما در عبور از موقعیت های سخت که بسیاری از کارآفرینان پس از پیدا کردن مدل کسب و کاری مناسب تجربه می کنند، کمک کند.
  • بینش: آیا به آسانی تشخیص می دهید که امور مختلف چگونه بهبود می یابند؟ آیا قادرید به سرعت یک مفهوم پیچیده را دریابید و آن را برای دیگران شرح دهید؟ و آیا می توانید یک دید چشمگیر از آینده بسازید و دیگران را ترغیب نمائید تا به شما بپیوندند؟
  • ابتکار عمل: آیا به صورت ذاتی شروع به حل مسئله و پیدا کردن راه حل برای مشکلات پیرامون خود می کنید؟
  • تمایل به کنترل کردن: آیا از مدیر بودن و تصمیم گرفتن لذت می برید و آیا انگیزه ای برای هدایت دیگران دارید؟
  • حرکت و تداوم: آیا شخصی با انگیزه و با انرژی هستید؟ آیا آماده اید که برای رسیدن به اهدافتان برای مدتی طولانی سخت کار کنید؟
  • ریسک پذیری: آیا می توانید ریسک کنید و هنگامی که واقعیات نامعلوم هستند، تصمیم بگیرید؟
  • انعطاف پذیری: آیا فرد انعطاف پذیری هستید که بتوانید هنگامی که مسائل طبق انتظار پیش نمی روند خود را با شرایط تطبیق دهید؟ و آیا از اشتباهات و شکست هایتان درس می گیرید و پیشرفت می کنید؟

 

مهارت های درون فردی

به عنوان یک کارآفرین، شما باید در ارتباطی نزدیک با افراد کارکنید و بسیار مهم است که شما قادر به برقراری ارتباط خوب با دیگر افراد از جمله اعضای تیمتان، مشتریان، تأمین کنندگان، سهام داران و سرمایه گذاران باشید.

 

 

برخی افراد در این زمینه مهارت بیشتری نسبت به دیگران دارند، اما خوشبختانه امکان این وجود دارد که بتوانید این مهارت را آموخته و تقویت کنید. مهارت های درون فردی مورد نیاز موارد زیر را شامل می شوند.

 

  • رهبری و انگیزش: آیا می توانید دیگران را رهبری کنید و به آنها این انگیزه را بدهید که هدف شما را دنبال کنند؟ آیا می توانید کاری را به دیگران محول کنید؟ به عنوان یک کارآفرین موفق، کارهای بسیار زیاد و سختی وجود دارد که به تنهایی قادر به انجام آن نیستید و برای عبور از مراحل ابتدایی کسب و کارتان به وجود دیگران نیازمندید.
  • مهارت ارتباط: آیا می توانید با انواع مختلف ارتباطات کنار بیایید؟ باید قادر باشید ارتباط خوبی برقرار کنید تا بتوانید چشم انداز خود از آینده را به سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و اعضای تیم معرفی کنید و آن ها را ترغیب کنید که شما را یاری کنند.
  • شنیدن: آیا به آنچه دیگران می گویند گوش فرا می دهید؟ توانایی شنیدن می تواند باعث پیروزی یا شکست شما به عنوان یک کارآفرین شود. سعی کنید مهارت گوش دادن فعال را به دست آورید.
  • روابط شخصی: آیا شما هوش عاطفی بالایی دارید؟ هرچه هوش عاطفی بالاتری داشته باشید، کار با دیگران برایتان آسان تر خواهد بود. خبر خوب اینکه می توانید هوش عاطفی خود را بالا ببرید!
  • مذاکره: آیا مذاکره کننده ی خوبی هستید؟ نه تنها باید بر سر قیمت ها مذاکره کنید، بلکه باید قادر به حل اختلافات به شیوه ای مثبت و عادلانه باشید.
  • اخلاق: آیا با افراد بر اساس احترام، عدالت و صداقت رفتار می کنید؟ اگر با کارکنان، مشتریان و سرمایه گذاران رفتارنادرستی داشته باشید، ساخت یک گروه شاد و منسجم دور از دسترس خواهد بود.

 

مهارت تفکر خلاقانه و انتقادی

به عنوان یک کارآفرین، باید ایده هایی نو در سر داشته باشید و تصمیمات درستی در رابطه با فرصت های احتمالی اتخاذ کنید.

 

 

اغلب مردم فکر می کنند شما یا خلاق به دنیا می آیید یا اینکه خلاق نخواهید بود. اما خلاقیت مهارتی است که با صرف زمان و تلاش ارتقاء می یابد.

  • تفکر خلاقانه: آیا می توانید به شرایط از جهات مختلف نگاه کنید و ایده های منحصر به فرد در رابطه با آن ارائه دهید؟
  • حل مسأله: تا چه اندازه می توانید راه حلی برای مشکلاتی که با آنها رو به رو می شوید بیابید؟
  • تشخیص فرصت ها: آیا وقتی فرصت ها خود به سراغتان می آیند توانایی تشخیص آنها را دارید؟ آیا قادرید برنامه ای بریزید تا از این فرصت ها بهره ببرید؟

 

مهارت های عملی

 

 

شما همچنین به دانش و مهارت عملی لازم برای تولید مؤثر کالا و خدمات و راه اندازی یک شرکت نیاز دارید.

  • تنظیم هدف: آیا به طور دائم اهدافی برای خود در نظر گرفته و برنامه ای برای دستیابی به آن تنظیم می کنید؟
  • برنامه ریزی و سازماندهی: آیا مهارت و توانایی لازم برای دستیابی به اهدافتان را دارید؟ آیا می توانید افرادی را به طور مؤثر در مسیر خود هماهنگ کنید؟ و آیا می دانید چگونه یک طرح کسب و کاری منسجم و یک پارچه ایجاد کنید و از پیش بینی های اقتصادی مناسب بهره ببرید؟
  • تصمیم گیری: آیا می توانید بر مبنای اطلاعات مرتبط و با سنجش نتایج احتمالی تصمیم بگیرید؟ و آیا به تصمیم خود اعتماد می کنید؟

 

دانش

 

 

برای ایجاد یک کسب و کار به دانش در بسیاری از زمینه ها نیاز دارید که تعدادی از آنها در ادامه آمده است.

  • دانش کسب و کار: آیا اطلاعات عمومی خوبی در مورد حوزه های اصلی کسب و کار مانند فروش، بازاریابی و اقتصاد دارید؟ آیا سطح قابل قبولی از صلاحیت برای مدیریت افراد دیگر در این زمینه ها دارید؟
  • دانش کارآفرینی: آیا می دانید کارآفرینان چگونه سرمایه شان را افزایش می دهند؟ آیا می دانید چه مقدار تجربه و تلاش نیاز است تا بتوانید طرح کسب و کاری مناسب برای خود پیدا کنید؟
  • دانش تشخیص فرصت ها: آیا بازاری که می خواهید به آن وارد شوید، می شناسید؟ آیا می دانید به چه چیزهایی برای وارد کردن محصول یا خدمات خود به بازار نیاز دارید؟
  • دانش خطر کردن: آیا می دانید برای موفقیت کسب و کارتان چه باید بکنید؟ آیا از ویژگی های کسب و کاری که می خواهید آغاز نمائید، اطلاع دارید؟

 

می توانید از افرادی که در زمینه ی مشابه با شما فعالیت داشته اند نیز بیاموزید. هم چنین می توانید یک منتور پیدا کنید. یعنی فردی که قبلاً تجربه ی مشابه با شما را داشته و مایل است مربی شما باشد.

 

 

آیا کارآفرینی برای شما مناسب است؟

مهارت های خود را در هر کدام از موارد ذکر شده ارزیابی نمائید. هرچه بیشتر تلاش کنید تا مهارت های خود را تقویت کنید، احتمال موفقیتتان افزایش می یابد.

 

بدون داشتن برخی از این مهارت ها نیز می توانید موفق باشید، اما هرچه تعداد بیشتری از این مهارت ها را نداشته باشید، احتمال این که با شکست مواجه شوید افزایش می یابد.

 

ممکن است حس کنید آماده اید تا به سوی خطر شیرجه بزنید. از سوی دیگر ممکن است بخواهید صبر کنید تا بیشتر روی مهارت هایتان کار کنید. حتی ممکن است تصمیم بگیرید این حرفه مورد نیاز شما نیست.

 

تصمیمتان هر چه که باشد، از درستی آن اطمینان حاصل کنید. راه اندازی کسب و کار، کار هر کسی نیست.

 

نکات کلیدی

از آنجایی که استاندارد مشخصی برای ویژگی های لازم برای کارآفرین موفق بودن وجود ندارد، ویژگی و مهارت های معمول می تواند شما را در مسیر موفقیت یاری کند.

 

با آزمایش نقاط قوت و ضعف خود و مقایسه ی آن ها با ویژگی های عموم کارآفرینان، می توانید دریابید تا چه مقدار این شغل با شخصیت شما هم خوانی دارد.

 

به خاطر داشته باشید، کارآفرین بودن نیز مانند شغل های دیگر یک انتخاب است. به نیاز ها و خواسته هایتان توجه کنید، سپس تصمیم بگیرید که این کار مناسب شما هست یا خیر.

 

 

 

منبع: سایت mindtools

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *