مصاحبه با استارتاپ ها: شریف گرافینا

طرح حامی کارآفرینی
۲۶ شهریور ۱۳۹۷
sirang_acc
سلسله کارگاه سیرنگ
۲ مهر ۱۳۹۷

از این پس، با مصاحبه های جدید با تیم های استارتاپی با ما همراه باشید و از تجربیات آن ها استفاده کنید!

 

 

استارتاپ این مصاحبه: شریف گرافینا(برای مشاهده خلاصه ای از توضیحات این استارتاپ اینجا کلیک کنید) – شریف گرافینا محصولاتی برای تصفیه هوای محیط های داخلی تولید می کند که با نور کار می کنند.

 

مدیر عامل: اشکان سزا

اعضای تیم: دکتر صدرنژاد، سید محمد منتظری، سید مرتضی حسینی، محمدحسین یاری، حمید عسگری

 

 

  1. لطفا در مورد تیم خود توضیح دهید.

اسم تیم ما شریف گرافینا هست، و در حوزه ی نانوکامپوزیت های فوتوکاتالیست فعالیت داره، که این ها موادی هستند که خاصیت های مختلفی دارن، مثلا موقع تابش نور می تونند یه سری واکنش های شیمیایی برای ما انجام بدن، مانند تصفیه آب و هوا یا از بین بردن آلاینده های زیستی.

 

تیم از افراد مختلفی تشکیل شده، شروعش از آزمایشگاه بایونانو مواد دکتر صدرنژاد بود، و با دانشجوهایی که اونجا از مهندسی مواد و مهندسی نانو بودند تیم تشکیل دادیم. بعد ها از رشته های الکترونیک، کامپیوتر، نانو الکترونیک هم افرادی بودند که اضافه شدن.

 

من خودم اشکان سزا فارغ التحصیل نانومواد دانشگاه شریف، سید محمد منتظری، و دکتر صدرنژاد که با ایشون کارو شروع کردیم، و ایشون از اول حامی تیم بودند. ما استارتاپی بودیم که از زیرشاخه های آزمایشگاه ایشون رشد کردیم. سید مرتضی حسینی، دانشکده مواد، محمدحسین یاری، دانشگاه شریف رشته مواد، حمید عسگری رشته نانوالکترونیک دانشگاه مالک اشتر، افرادی هم بودند از قبل که رفتند و اعضای جدید اومدن.

 

  1. شما کی تیمتون رو تشکیل دادید؟

حدودا اردیبهشت ۹۶ بود. قبل از اون در حوزه ی مقاله و ثبت اختراع بودیم و بعدا اومدیم ثبت نام شتابدهنده.

 

  1. این ایده چطور به ذهن شما رسید؟

این ایده جز پروژه کارشناسی ارشد ما بود، و چند نفر کلا کار می کردیم روی محصولات نانو، و قبل از این در حوزه مقاله با دانشگاه های خارجی فعالیت داشتیم. ایده ی ما به صورتیه که با نور مرئی کار می کنه و با واکنش های شیمیایی هوا یا آب رو تصفیه می کنه، مثلا با نور لامپ یا خورشید. محصول ما اگه داخل آب، آلاینده ای باشه اونو از بین می بره، و گوگرد زدایی از محصولات نفتی رو هم می تونه انجام بده اما این الان کار اصلی ما نیست. ایده اصلی محصول تصفیه و ضد عفونی کردن هوای محیط های داخلیه. مثلا یه ایده هم داشتیم که لامپی بود که تصفیه کننده هوا هم باشه.

 

  1. محصول شما کدام بخش از نیاز بازار را پاسخ می دهد؟

الان مشکلی که توی تهران داریم و خیلی اذیت کننده است بحث آلودگی هواست که برای سلامتی ضرر داره. ما کمک می کنیم که هوای محیط های داخلی بهبود پیدا کنه و آلاینده هایی که از اگزوز ماشین ها میاد و خطرناکه، محصول ما می تونه این ها رو حذف کنه. توی مراکز بهداشتی درمانی، و یا ورزشی هم می شه که محصول نقش تصفیه کننده هوا داشته باشه.

 

  1. آیا محصول شما نمونه خارجی دارد؟

دو تا بحث داریم توی محصول خارجی. اول پایه TiO۲ ها هستند که با UV(نور ماورا بنفش) کار می کنند، اما نمونه ای که فقط با نور مرئی کار کنه و به نور خورشید نیاز نداشته باشه خیلی کمه و حدودا ۲-۳ شرکت خارجی هستند که صنعتی کردن این کارو. و این خیلی کار جدیدیه.

  1. مزیت محصول شما نسبت به آن ها چیست؟

جدا از این که نمونه های خارجی خیلی کمند، قیمت هم هست. مثلا یکی از محصولات خارجی از پلاتینیوم استفاده می کنه، ما از این مواد استفاده نمی کنیم و مواد ارزون تر با همون خاصیت رو جایگزین می کنیم.

  1. تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟

اولش همون افرادی بودیم که توی دانشکده توی آزمایشگاه بودیم. بعدا بنا به نیاز افرادو اضافه کردیم، مثلا اگه به الکترونیک نیاز داشتیم با افراد اون رشته صحبت می کردیم.

  1. چه تکنولوژی ای در محصول خود استفاده کردید؟

فناوری نانو.

  1. بازار هدف شما چه کسانی است؟ چرا آن ها را انتخاب کردید؟

یه دلیلی که اومدیم توی تصفیه هوا (از تصفیه نفت) این بود که بازار هدف مردم باشند، که یه حضوری داشتیم توی نمایشگاه الکامپ و مردم خیلی استقبال کردند. این که همه می تونند توی خونه از این محصول انتخاب کنند دلیل ما برای انتخاب اون ها بود. یه سری واسطه هم حذف می شد با انتخاب بازار هدفمون. مثلا توی حوزه نفتی ما باید با خیلی شرکت ها صحبت می کردیم، اما در مورد مردم نیازی به این کار نیست، و این که از لحاظ تعدادی هم بیشترند.

  1. هدف نهایی شما از این استارتاپ چیست؟

یکی اینه که محصولات به حد کافی به فروش بره، و توسعه ی این کامپوزیت های نانوساختار هست، چون آینده ی این محصولات می تونه توی حوزه های دیگه باشه، مثلا تولید هیدروژن نوری. توی کشورهای دیگه قراره که سال های آینده هیدروژن به عنوان سوخت استفاده بشه و اونجا ممکنه بشه از این تکنولوژی استفاده کرد. و همچنین توی انرژی های تجدیدپذیر.

  1. اولین مشتری های خود را چگونه جذب کردید؟

توی نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم و محصول رو معرفی کردیم، و فرم های ثبت درخواست ارائه دادیم. بعضی از مشتری ها هم از برند شریف (نمایشگاه دانشگاه شریف) جذب کردیم. استقبال اینقدر زیاد بود که اواخر مجبور بودیم ۴ نفر بگذاریم برای توضیح محصول.

  1. به چه مشکلاتی برخوردید؟ آن ها را چگونه برطرف کردید؟

چون بحث علمی و آزمایشگاهی بود، نیاز داشتیم توی آزمایشگاه تست انجام بدیم. یه سری مشکلات کلا توی این حوزه هست، دانشجوها می تونن توی آزمایشگاه حضور داشته باشن ولی فارغ التحصیل ها نه. برای دانشگاه تعریف نشده که تیم های استارتاپی هم بتونن توی آزمایشگاه ها باشن. موضوع بعدی هزینه ی تست های آزمایشگاهی، که مثلا برای یه تست ساده شاید ۵۰۰ هزار تومن باید به دانشگاه داده بشه.

آزمایشگاه ما توی دانشکده مواد بود و بعد منتقلش کردیم به سوله زیر ساختمان فناوری که اینجا دیگه اون نظارته نبود، و از گرنت هایی که به ما دادن برای تست ها استفاده کردیم، و سرمایه ای که صندوق توسعه تکنولوژی کمک کرد.

  1. برای ۵ سال آینده چه برنامه ای دارید؟

ما هدفمون اینه که توی این حوزه وارد بشیم و بتونیم این محصولات رو به همون حدی که پیش بینی شده از نظر علمی، برسونیم. یعنی این مواد بتونن به اون توانایی ای که پیش بینی میشه برسن، مثلا برای تولید سوخت، یا سلول های خورشیدی.

 

  1. مهم ترین عامل در موفقیت یک کسب و کار چیست؟

این که افراد تیم با هم سازگاری داشته باشن. به نظر من نوع افراد تیم هست، که همه اولا باید اولویت اصلیشون این کار باشه، یعنی جوری نباشه که تا ۵ سر کار باشن و بعد بیان و اینو به عنوان کار دوم ببینن. یعنی همه باید وقت بگذارند. از نظر اخلاقی هم باید اعضای تیم به هم بخورند.

 

  1. چه چیزی باعث حفظ تیم و بازدهی یک تیم می شود؟

یه موضوعی که هست، اینه که اونایی که میان تو کار استارتاپ، میشه گفت دیگه شغلشون رو کنار گذاشتن و کارهای اپلایشون رو کنار گذاشتن، و تا وقتی که محصول نهایی بخواد به نتیجه برسه، باید یه جوری باشه که محصولات جانبی یا چیزهای دیگه باشه که یه جوری تزریق منابع مالی داشته باشه به تیم، و این که فکر نکنند که این کار نتیجه نمی ده. ببینند نتیجه ی کار رو.

 

  1. ویژگی یک کارآفرین موفق را در چی می بینید؟

این که وقت بگذارند برای حوزه ای که می خوان کارآفرینی بکنند، و توی دانشگاه اون هایی رو می بینیم که موفق شدند کسایی هستند که وقت گذاشتند و تمرکز اصلیشون روی این قضیه بوده باشه، و این که محصول خوبی ارائه بدهند از نظر کیفیت و استاندارد. و این که مثلا حتی اگه استاد دانشگاه هستند هم وقت زیادی روی این موضوع بذارند.

 

کار تیمی هم خیلی مهمه. این که تیم باشند با هم. یعنی، اگه شما بخواید تک نفری کار کنید، مثلا ایده تونو به کسی نگید و اینا، مهم نیست. ایده مهمه، اما تلاش خیلی مهم تره. مغازه جاییه که آدم تک نفری کار می کنه، استارتاپ کار تیمیه. یکی فنیه، یکی تخصصش مواده، یکی تخصصش الکترونیکه، و … .

 

  1. به نظر شما هدف از ورود به دنیای کسب و کار چه باید باشد؟

به نظرم تو ایران با این وضعیت اقتصادی، این باشه که بشه بی کاری رو کاهش داد و همین خیلی ارزشمنده. این که چند نفر مشغول به کار شن و زندگیشون نجات پیدا کنه خیلی مهمه.

 

و این که هدف همه باید مالی باشه و این خیلی هم خوبه، و اگر مالی نباشه اصلا توجیه نداره، ولی عجله نکنن. به مالی می رسن، اگه یواش یواش برن. شغل دولتی یه نمودار خطی داره. این معلومه. استارتاپ ها این اول خیلی کمه، گاها حتی کرایه تاکسی هم ممکنه نداشته باشی. اگه مسیر درستی بری، بعد از اون کم کم شروع میشه درآمد و بعد از اون یه دفعه از یه فرد کارمند جلو می زنی.

 

  1. از چه روش هایی برای گسترش کارتان استفاده کردید؟

همکاری با کارخونجات بزرگ تر و شرکت های بزرگتر. برای شروع نمیشه یهو یه شرکت بزرگ راه انداخت، و باید تعامل داشت با یه سری سازمان های بزرگتر، و بعدا رشد پیدا کرد. یه بحث هم بازاریابی و فروشه، که این خیلی بحث تخصصی ایه و نیازه که افرادی باشند و توی این حوزه فعال باشند.

 

و این که گسترش مرتبط باشه. مثلا ما الان توی حوزه نانو هستیم، نمیشه یهو بریم توی حوزه ی مواد غذایی. یعنی گسترش غیرمرتبط نباشه، که کما الان هم هست، مثلا ایران خودرو توی حوزه ساختمون و راه وارد شده که درست نیست.

 

  1. چه توصیه ای برای افرادی دارید که می خواهند کارآفرین بشوند؟

این حوزه کلا خیلی حوزه ی سختیه، توی جهان سخته و توی ایران سخت تر. باید آماده باشند برای فشارهای روحی، اتفاقات پیش بینی نشده، ریسک کردن، از الان بدونند که کار، کارِ سخته و دیر جواب میده و دیر به پول می رسند و باید صبر داشته باشند. و این که هر کاری هم می کنند، بازار رو مردم انتخاب کنند که وابسته به سازمان و جای دیگه ای نباشند، چون مردم همیشه هستند اما محصول بخواد وابسته بشه به شرکت ها یا دولت، این کارو خیلی سخت می کنه و خیلی ریسک بزرگیه.

 

و کار کنند و کار کنند و کار کنند. کارآفرینی با این که نزدیک ظهر بری سر کار و چند تا خبر بخونی و برگردی، یا همش دنبال پول باشی جور درنمیاد. و این که از شکست هم نترسند. هر شکستی زمینه ی پیروزی نیست ولی مهمه. و همینطور کسایی که دور هم جمع می شن، خیلی همدیگه رو بشناسن، با هم متفاوت باشند ولی در اخلاقیات شبیه هم باشند. تضادهای شدید با هم نداشته باشند. این خیلی مهمه.

 

 

متشکریم که این مصاحبه را خواندید. اگر پیشنهاد یا انتقادی راجع به مصاحبه های آینده دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش “دیدگاه” با ما درمیان بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *