مصاحبه با استارتاپ ها: قبضینو

چهل و یکمین رویداد دورهمی استارتاپی شتابدهنده
۲۰ مهر ۱۳۹۷
sirang_Acc
سلسله کارگاه سیرنگ
۲۴ مهر ۱۳۹۷

از این پس، با مصاحبه های جدید با تیم های استارتاپی با ما همراه باشید و از تجربیات آن ها استفاده کنید!

 

استارتاپ این مصاحبه: قبضینو(برای مشاهده خلاصه ای از توضیحات این استارتاپ اینجا کلیک کنید) – قبضینو در غالب وبسایت و اپلیکیشن ios و اندروید کار می کند.

 

لوگوی تیم قبضینو

لوگوی تیم قبضینو

 

مدیر عامل:علی عباسی

اعضای تیم: محمد منتظری، ایمان نجّار

 

  1. لطفاً خودتون رو معرفی کنید.

من علی عباسی هستم. سرپرست تیم قبضینو.

 

  1. لطفا در مورد تیم خود توضیح دهید.

تیم ما در واقع یک استارتاپ در حوزه‌ی فین‌تک هست که برای آسان‌کردن پرداخت‌های دوره‌ای راه‌اندازی شده. شروعش هم با پرداخت قبوض هست که دلیل نام‌گذاری تیم هم همینه.

تیم ما متشکل از ۳ نفر از فارغ‌التحصیلان در حوزه‌ی IT هست. آقای محمد منتظری که مدیریت فنی رو برعهده دارند و آقای ایمان نجّار که در بخش‌های مالی فعالیت می‌کنند و خودمم که مدیریت تیم به سمت کسب‌وکار رو بر عهده دارم.

 

  1. در مورد محصول خودتون هم لطفاً توضیح بدید.

قبضینو یک قالبی است برای مدیریت پرداخت‌های دوره‌ای؛ مثل اجاره‌ی ساختمان، پرداخت قبوض، شارژ ADSL، پول توجیبی فرزند و… . در حال حاضر برای پرداخت هر کدام لازم است کاربر هرکدام را جداگانه پرداخت کند، امّا هدف ما این است که پرداخت کاربران به شیوه‌ی خودکار صورت بگیرد، البته به چند پیش‌نیاز لازم است مانند استعلام گرفتن از روی اطلاعات قبض شما.

 

  1. این ایده چطور به ذهن شما رسید؟

ممکن است این اتفاق برای هرکسی رخ داده باشد که به علت فراموشی در پرداخت قبوض برق، آب یا تلفن، برق و آب و تلفنش قطع شده، حتی اتفاقات بدتر مثلا اگر شخص در سفر بوده و برق منزلش قطع شده باشد، یخچال خاموش شده و مواد غذایی فاسد شده. ما و اعضای تیممان هم که قبلاً تجربه‌ی کار در حوزه‌ی پرداخت با هم داشته‌ایم این نیاز را حس کردیم که با استعلام گرفتن از قبض کاربر، هر دوره این یادآوری را به او بکنیم.

 

  1. آیا محصول شما نمونه خارجی دارد؟

خیر. به این دلیل که سیستم پرداخت قبوض در داخل کشور با خیلی از کشورهای دیگه متفاوته. مثلاً در برخی کشورها، به صورت خودکار از حساب بانکی شما کم می‌شود. یا در بعضی کشورهای پیشرفته که کنتورها به سنسورهای قوی‌ای مجهز شده، با بالا رفتن میزان مصرفی برق، کنتور برق شما را قطع می‌کند.

 

این مصاحبه را هم ببینید: مصاحبه با تیم نواک (پخش موسیقی ایرانی)

 

  1. تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟

همان‌طور که قبلاً هم گفتم، ما از ابتدا با هم دوست بودیم ولی آشنایی ما با هم بنیانگذار، از زمانی شروع شد که با هم کار می‌کردیم.

 

  1. چه تکنولوژی ای در محصول خود استفاده کردید؟

تکنولوژی خاصی ما استفاده نکردیم. پلتفرم ما بر مبنای تکنولوژی مایکروسافت یعنی .net هست.

 

  1. محصول شما چه بخشی از نیازهای بازار را پاسخ می‌دهد؟

ما شاید به صورت مستقیم وارد بازار نشویم. خیلی از اپلیکیشن‌های پرداخت خرد مانند *۷۸۰#، آپ، تاپ و… بخش استعلام به صورت کامل را ندارند و فقط استعلام تلفن همراه را دارند.

 

بسیاری از کاربران منتظر رسید کاغذی قبض هستند تا پرداخت کنند، اما با توجه به این که لاین ما لاین  B to C[۱]هست ، اپلیکیشن اندروید و وب و ios ما آماده است و هدف اصلی ما شرکت‌ها هستند؛ شرکت‌ها مانند یک شخص فقط ۲ تا ۳ قبض ندارند بلکه تعداد قبوض زیادی برای پرداخت دارند؛ بنابراین اکنون ما کار را با شرکت‌ها جلو می‌بریم. به بعضی از این شرکت‌های نام‌برده، سرویس API می‌دهیم که بتوانند استعلام بگیرند و ما بعدا از همان شرکت‌ها پولمان را دریافت می‌کنیم.

 

  1. اولین مشتری های خود را چگونه جذب کردید؟

ما چون در دانشگاه مستقر بودیم از لاین B to B بهره بردیم. اما برای گسترش کار و جذب مشتری، ساده‌ترین راه را انتخاب کردیم؛ یعنی سراغ بانک‌ها رفتیم و چون بانک معمولاً با تعداد زیادی شرکت کار می‌کند، از طریق بانک مشتری‌های خود را پیدا کرده‌ایم.

 

  1. هدف نهایی شما از استارت‌آپ چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کوتاه/بلند/میان‌مدت بیان کنیم، هدف میان‌مدّت ما این است که همه‌ی پرداخت‌های دوره‌ای را اضافه کنیم؛ فعلا پرداخت قبوض ممکن است، بعدا پرداخت شارژ اینترنت، اجاره‌ی ساختمان و… . هدف بلند مدت هم دستیار پرداخت شدن قبضینو است بدین معنی که علاوه بر انجام محاسبات پرداختی، پرداخت‌ها را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

 

  1. به چه مشکلاتی برخوردید؟ آن ها را چگونه برطرف کردید؟

خب یه سری مشکلات که در ایران برای اکثر استارت‌آپ‌ها به صورت طبیعی وجود داره مثل بیمه، مشکلات مالی و… هست. اما استارت‌آپ ما به صورت خاص با مشکلات زیرساختی رو‌به‌رو هست. مثلاً بانک‌ها، زیرساختی برای اعلام اقساط ماهیانه‌ی مشتری ندارند. البته تعدادی از این مشکلات هم برطرف شده ولی اکثر آن‌ها قرار است که هر وقت برطرف شوند، ما روی آن کار کنیم. فعلا راه‌حلی وجود ندارد.

 

این مصاحبه را هم ببینید: مصاحبه با تیم ترب (موتور جست و جو)

 

  1. برای ۵ سال آینده چه برنامه ای دارید؟

ما هدفمون اینه که توی این حوزه وارد بشیم و بتونیم این محصولات رو به همون حدی که پیش بینی شده از نظر علمی، برسونیم. یعنی این مواد بتونن به اون توانایی ای که پیش بینی میشه برسن، مثلا برای تولید سوخت، یا سلول های خورشیدی.

 

  1. مهم ترین عامل در موفقیت یک کسب و کار چیست؟

خب این سؤال خیلی کلی هست که به کشور و منطقه و حوزه‌ی فعالیتی یک استارت‌آپ خیلی وابسته است. برای یک استارت‌آپ فین‌تکی، تیم خیلی مهم است. چون استارت‌آپ‌های فین‌تکی خیلی درآمد کمی دارند، بنابراین اگر B2C بخواهند کار کنند، باید به دنبال جذب سریع مشتری باشند که بودجه‌ی خیلی زیادی می‌خواهند و هم‌چنین در لایه‌ی B2B نیز باید مشتریان خود را سریع پیدا و جذب کنند.

 

  1. مهم‌ترین عامل حفظ یک تیم چیست؟

یک‌دلی و صداقت افراد تیم؛ هرکسی به هر قولی که می‌دهد، عمل کند. برای مثال اگر کسی قول داده که تمام وقت کار کند و به خاطر دلایلی مانند ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، یا اپلای کردن نتواند به قولش عمل کند. در این شرایط یا اعضای تیم باید با هم یک‌دل باشند و کارهای دیگری را پیش ببرند یا این که خود شخص صداقت داشته باشد و بگوید چون من باید همچین کارهایی را انجام می‌دادم و نشد، پس بخشی از سهام خود را می‌بخشم. به عوامل دیگر مانند آمدن یک رقیب قوی‌تر و یا عدم وجود سرمایه‌ی کافی هم کاری نداریم؛ خیلی از استارت‌آپ‌ها وقتی سرمایه‌ی بیشتری کسب می‌کنند، میان عوامل تیم درگیری پیش می‌آید.

 

  1. ویژگی یک کارآفرین موفق را در چه می بینید؟

این که یک کارآفرین بدونه چی بلد نیست و همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدیدی باشه خیلی مهمه. یکی دیگه از عوامل مهم پشتکار و خسته‌نشدن هست. البته عوامل جانبی دیگه‌ای هم هست، مثل وقت گذاشتن کافی و این که فرد هر چه تعداد دوستان و روابط بیشتری داشته باشد، احتمال موفقیت خودش و استارت‌آپش بیشتر خواهد شد.

 

  1. توصیه‌ی شما برای کسانی که می‌خواهند وارد دنیای کارآفرینی شوند، چیست؟

با توجه به شرایط الان کشور [شهریور۹۷]، و اوضاع بد اقتصادی، افراد بهتر است یا کارمند شوند یا اپلای کنند. در شرایط الان که اکثرا در حال رفتن هستند و سرمایه‌گذار به سختی پیدا می‌شود، اگر کسی بتواند یک کسب‌وکار راه بیندازد و جلو ببرد، در ۳ تا ۴ سال آینده به احتمال زیاد یک شرکت موفقی خواهد بود.

[۱] Business to customer

 

 

متشکریم که این مصاحبه را خواندید. اگر پیشنهاد یا انتقادی راجع به مصاحبه های آینده دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش “دیدگاه” با ما درمیان بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *