۱۵ روش برای مدیرانی که می خواهند خلاقیت را در محیط کار افزایش دهند

نکاتی در مورد شبکه سازی برای کارآفرینان جوانی که می خواهند جدی گرفته شوند
۱۳ مهر ۱۳۹۷
راهنمای حفاظت از جایگاه شغلی برای زنان
۱۸ مهر ۱۳۹۷

زمان خواندن: ۷ دقیقه

 

در گذشته خلاقیت اصطلاحی بود که گه گاه در انجام کارهای حرفه ای و یا سرگرمی ها مطرح می شد. اما امروزه در سراسر جهان، خلاقیت امری جدایی ناپذیر در اداره ها به شما رفته و شرکت های برتر سعی در پرورش آن دارند.

 

 

طبق گزارشی که توسط Hongkiat(وبلاگ مالزیایی) ارائه شده، شرکت گوگل حامی قوی خلاقیت در محیط کار به شمار می رود. این شرکت برنامه ی “۲۰درصد” را اختراع کرده که به وسیله ی آن به کارمندان اجازه داده می شود تا ۲۰ درصد از ساعت کاری خود را به خلاقیت در موضوعی دل بخواهی بپردازند. این شیوه اکنون به فضاهای کاری بسیاری راه یافته و به شرکت‌ها ایده ها و استراتژی های جدیدی برای پیشرفت کسب‌ و کارشان هدیه داده است.

 

در ادامه ۱۵ روشی که مدیران به طور ناخواسته باعث تضعیف خلاقیت کارمندانشان می شوند و چگونگی برطرف کردن این موارد آورده شده است.

 

۱)      محدودیت ها را حذف کنید

عجیب است که تعداد زیادی از مدیران مقدار زیادی از سرمایه و وقت خود را به شروع طرح های جدید اختصاص می دهند، اما به همه ی افراد درباره ی محدودیت های موجود می گویند. دفعه ی بعد، تمام نیازهای تیم را از سر راه بردارید. خلاقیت به طور طبیعی رشد خواهد کرد.

 

۲)      بگذارید از بال هایشان استفاده کنند

 

 

برای آموختن پرواز، باید بال هایمان را امتحان کنیم. یعنی باید فرصت تجربه کردن داشته باشیم. برای پدر و مادری که شاهد اولین پرواز فرزندان خود هستند، راهنمایی هایی برای جلوگیری از بروز حادثه ضروری است. اما حقیقت این است که در فضای کار، یا به کارمندان کمک می‌کنید تا خلاقیتشان را بروز دهند یا اینکه انگیزه و اشتیاق را در آن ها از بین می برید.

 

مقاله مرتبط: تشویق یا تنبیه، کدام یک به کارمندان بیشتر انگیزه می دهد؟

 

۳)      نگران “چگونه” انجام دادنش نباشید

رهبران به طور ناخواسته خلاقیت اعضای تیم را با تأکید بی موقع بر پیاده سازی پروژه تضعیف می کنند. سریع ترین راه برای نابودی فرآیند خلاقیت، درخواست تولید را‌ه حل های کاربردی به جای راه حل های خلاقانه است. در نتیجه نه تنها جریان خلاقیت قطع می شود، بلکه فضای کار به سمتی می رود که نتیجه ی آن کاهش مشارکت افراد است.

 

۴)      برگزاری جلسات طوفان فکری به صورت آفلاین

یکی از بهترین ابزارها برای پرورش خلاقیت برگزاری جلسات طوفان فکری به صورت آفلاین و تشویق اعضای تیم به دادن سه تا پنج ایده ی خلاقانه برای پروژه است. این کار افراد درون گرا و برون گرا را در شرایط برابر قرار می دهد، و باعث می‌شود هر یک از اعضا ایده هایی متفاوت ارائه دهند.

 

۵)      یک تیم پر تنوع بسازید

بسیاری از مدیران افراد از یک طیف شخصیتی مشابه را استخدام می‌کنند یا اینکه فقط افرادی را استخدام می‌کنند که به خودشان شباهت داشته باشند. روش بهتر ساخت تیمی از افراد با استعداد ها و توانایی های متفاوت و تشویق آنها به برقراری مجادلات سالم و سازنده است. محیطی بسازید که شکست در آن قابل پذیرش باشد و داشتن دیدگاه متفاوت عیب به شمار نرود. از گفتن عبارت “ما اینجا اینطوری انجامش نمی دهیم” پرهیز نمایید.

 

۶)       گفتن “اما” را متوقف کنید

 

 

وقتی فردی ایده ای می‌دهد و شما بلافاصله می گویید “اما نمی‌توانیم” یا “اما این خیلی گران است” یا “اما پول نداریم”، به ایده ها فرصت رشد نداده و به سادگی خلاقیت را متوقف می کنید. به جای واژه ی “اما” از حرف “و” استفاده کنید. یادتان باشد مجبور نیستید با هر ایده ای موافقت کنید، ولی باید آن را تأیید کنید. با همین تغییر کوچک به نتایج چشم گیری دست خواهید یافت.

 

۷)     از نظارت موشکافانه خودداری کنید

 

 

با وجود اینکه نظارت و پیگیری در حوزه های خاصی از مدیریت بسیار حیاتی به شمار می رود، نظارت بیش از حد اصلا اینطور نیست. وقتی افراد تحت نظارت موشکافانه قرار می گیرند، انگیزه ی خلاقیت، ابداع و حرکت آزادانه در حوزه ی تخصصی خود را از دست می دهند. یک مدیر به جای آنکه همواره مراقب کارمندانش باشد باید به آنها این قدرت و اختیار را بدهد تا بتوانند به نحو موثری به انجام وظایف خود بپردازند.

 

مقاله مرتبط: چطور یک کارمند منفی نگر را مدیریت کنیم؟

 

۸)      تجربه کردن را ترویج داده و از شکست پشتیبانی کنید

مدیرانی که تجربه کردن را ترویج نمی دهند و از شکست پشتیبانی نمی کنند، خلاقیت تیم را تضعیف می نمایند. مدیران باید اجازه دهند تیمشان در راستای اهدافی که تعیین کرده‌اند حرکت کنند. تجربه هیچ گاه به شکست منتهی نمی شود. یک طرز فکر درست حتی اگر با شکست مواجه شود، درس های ارزشمندی برای موفقیت در آینده به ارمغان خواهد داشت.

 

۹)      به سمت آشفتگی قدم بردارید

زنجیری را تصور کنید که از یک سمت کنترل می شود و از سمت دیگر تکان تکان می خورد. مدیری که می خواهد خلاقیت را در افراد افزایش دهد باید آنها را در موقعیتی قرار دهد که به سمت این تلاطم حرکت کنند. سامانه ای که در اوج آشفتگی است، خلاقانه ترین حالت خود در قرار دارد زیرا تمام ایده ها مورد توجه قرار می‌گیرند. البته هیچ رهبری نمی خواهد تا اوج آشفتگی پیش برود، بلکه هدف اندکی قدم فراتر از نقطه ی آسایش گذاشتن است.

 

۱۰)  به تیم جهت بدهید

 

 

خلاقیت و نوآوری نیازمند یک رویکرد متعادل و بدون درگیری است. البته اینکه هیچ جهتی را مشخص نکنید یکی از عوامل نابود کننده ی خلاقیت شناخته شده است. تیم های کارآمد به خط مشی نیاز دارند. برای به دست آوردن راه حل های ثمربخش و نوآورانه، مؤلفه های اساسی و هدف را مشخص کنید و ببینید اعضای تیم از شما به عنوان یک مدیر چه خواسته هایی دارند. وظیفه ی شما حمایت از آن‌ها در مسیر موفقیت است.

 

۱۱)  هدف را مشخص کنید

اکثر اوقات آن قدر درگیر چگونگی می شویم که چرایی کار را فراموش می کنیم. ممکن است ۲۰ مسیر از خانه تا محل کارتان وجود داشته باشد، اما چون همیشه از یک مسیر سفر کرده ایم و یا همه از آن مسیر می‌روند، هر روز از آن استفاده می کنیم. اگر مقصد نهایی را به اعضا نشان داده و اجازه دهید مسیر را انتخاب کنند، به احتمال زیاد راه حل های خلاقانه ای دریافت خواهید کرد.

 

۱۲)  جریان بحث را تغییر ندهید

اغلب مدیران تعریف می کنند که چگونه بحث های طوفان فکری تیم‌ یا سازمانشان را به سمت میل خودشان هدایت می کنند و از این موضوع خشنود هستند. این کار اشتباهی است. وظیفه ی آنها این نیست و اینگونه ممکن است به سادگی به خلاقیت و صداقت موجود لطمه وارد شود. راه حل صحیح آن است که به عنوان آخرین نفر صحبت کنید یا اینکه خیلی کم سخن بگویید. مدیرانی که بیش از حد سخن می گویند جلوی خلاقیت دیگران را می گیرند.

 

۱۳)  به کارمندان اجازه ی پیشرفت دهید

زمانی مدیران دچار شکست های پیاپی می شوند که به اعضای تیم اجازه ی شکست، رشد و پیشرفت نمی دهند. برای اینکه افراد پیشرفت کنند و بتوانند بهترین خود را به نمایش بگذارند، شما به عنوان یک مدیر باید فاصله ی بین چیزی که هستند و چیزی که می خواهند باشند را پر کنید و اجازه دهید خودشان به چگونگی طی این مسیر پی ببرند. مدیری که همه چیز را تحت اختیار خود می گیرد، وظایف افراد را انجام می‌دهد و به آنها می‌گوید دقیقاً چه کاری باید انجام دهند، کارمندانی ضعیف پرورش می‌دهد.

 

۱۴)  در مقابل ایده ها رفتار ملایمی از خود نشان دهید

در مصاحبه ای که به تازگی با متخصصان طراحی  تفکر و خلاقیت انجام شده، همه ی آنها نظر مشترکی در مورد بزرگترین علت تضعیف خلاقیت داشتند. بزرگترین علت از بین رفتن خلاقیت به نحوه ی تولید ایده ها مربوط نیست، بلکه به نحوه ی برخورد با یک ایده مربوط می شود. جان برونستین، مدیر ارشد نوآوری در بیمارستان کودکان بوستون، می‌گوید تنها ۵% از ایده های بیان شده قابلیت به عمل درآمدن را دارند. اما با ۹۵% دیگر نیز به درستی رفتار کنید.

 

۱۵)  کنجکاو باشید

 

 

هیچ چیز مانند یک مدیر گریزان از ریسک خلاقیت را از بین نمی برد. برای شکوفایی خلاقیت، کنجکاو باشید و مانند یک تازه وارد به مسائل نگاه کنید. غریزه ی درونی خود برای همواره آموختن را بیدار کرده و سؤالات ارزشمند بپرسید. سؤالاتی مانند “اگر می دانستیم هرگز شکست نخواهیم خورد چه کارهایی انجام می دادیم؟” “اگر نقطه نظر دیگری به مسأله نگاه کنیم، چه امکاناتی وجود خواهد داشت؟” “چگونه می توانیم این نظریه را رد کنیم و نظریه ی خودمان را به اثبات برسانیم؟” و سپس به پاسخ هایی که به ذهنمان می رسد گوش فرا دهیم.

 

 

متشکریم که این مقاله را خواندید. اگر پیشنهاد یا انتقادی راجع به مقاله های آینده دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش “دیدگاه” با ما درمیان بگذارید.

 

منبع: سایت forbes

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *