بهترین راه جهت کشف ایده (قسمت اول)
۲۰ آذر ۱۳۹۷
۴ نکته برای عنوان ایمیلی که نظر خواننده ها را جلب کند
۴ دی ۱۳۹۷

زمان خواندن: ۶ دقیقه

 

قسمت اول مقاله را اینجا بخوانید. 

 

ایده‌پردازی جالب و رایگان است، اما ساده‌ترین قسمت فرآیند هم نیز هست. اجرا کردن یک ایده دقیقا مانند جدا کردن گندم از پوشال و کاه‌ است و این همان مرحله‌ای است که افراد با شکست مواجه می‌شوند. به همین دلیل گفته می‌شود که مطرح‌کردن یک ایده‌ی مناسب احتمال اجرایی‌کردن موفقیت‌آمیز شما را بهبود می‌دهد. این سیستم به شما کمک خواهد کرد تا آن را به خوبی انجام دهید.

 

قدم ۱- تصمیم بگیرید که انگیزه‌ و اهداف شخصی اولیه شما جهت انجام این کار چه چیزی است.

برای مثال، آیا شما می خواهید:

  • یک کسب‌وکار بر پایه سرگرمی ایجاد کنید. (دست‌بند درست کنید و آن را در Etsy به فروش برسانید)
  • کسب‌وکار موقت داشته باشید که می‌تواند به یک کسب‌وکار دائم تبدیل شود. (یک کافه راه‌اندازی کنید)

 

یک صفحه جدید در اکسل ایجاد کنید و در سطر اول اهداف خود را یادداشت کنید. ممکن است هم ‌اکنون انجام دادن این کار اضافی به نظر برسد، اما زمانی که می‌خواهید کمی فاصله در پروژه ایجاد کنید، شما خواستار این هستید که این توانایی را داشته باشید تا در قالبی مرجع گونه آن را در اختیار داشته باشید و به عنوان یک برنامه پشتیبان از آن استفاده کنید.

 

مقاله مرتبط: ۵ ویژگی مشترک کارآفرینان موفق

 

قدم ۲- چهارچوب مشکل خود را مشخص کنید.

اگر شما تلاش می‌کنید که تنها لیستی از ایده‌ها را از صفر شروع به نوشتن کنید، شما احتمالا نسبت به نتیجه آن سردرگم خواهید بود. ویا احتمالا بعد از یک مشت ایده‌ی به دست آمده به بن بست خواهید رسید، و آن چیزی که شما مطرح کرده‌ اید  بر مبنای پیش ‌زمینه ‌های قبلی شما خواهد بود… اگر شما اهل بازی هستید، یک ایده مربوط به بازی را مطرح می‌کنید. اگر در حوزه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کنید، در مورد دستاوردهای جدید آن ایده‌ پردازی خواهید کرد. این مسئله بدی نیست اما محدود کننده‌ است. به جای آن یک تلاش سنجیده و کنکاش شده را انجام دهید تا پروسه ایده‌پردازی شما را تسهیل کند.

 

 

در صفحه اکسلی که در قدم اول ایجاد کرده بودید، یک صفحه جدید ایجاد کنید و در ستون اول آن لیستی از ۱۵-۲۰ طبقه ‌بندی مختلف از انواع مشتریان/ مخاطبان را ایجاد کنید. با توضیحات آماری معمول مانند “اشخاص ۱۸-۳۵ سالی که در محیط‌های شهری در سال ۱۰۰ هزار دلار ایجاد می‌کنند” شروع نکنید. به جای آن از عبارت ‌هایی استفاده کنید که نشان‌ دهنده ‌ی گروه ‌های خاص از مشتریان و یا کسب ‌و کارهایی ست که دارای نیازها و چالش‌های منحصر به فرد هستند. این روش طبقه‌ بندی برای فکر کردن بر روی ایده‌ ها آسان‌تر است، در نتیجه این گونه روش‌ها برای ایجاد ایده بسیار مفیدتر و کمک کننده‌تر خواهند بود.

 

از آن‌هایی شروع کنید که به علایق شخصی شما، سرگرمی‌ها، تجربیات و یا کار حرفه‌ای شما مرتبط می‌باشند. اما خودتان را محدود به آن‌ها نکنید.

 

تعدادی از این مثال‌ها می‌تواند موسسات بیمه خرده‌فروشی، رژیم غذایی چرخشی، ترک‌کردن کشور در آسیا، مردمی که ۳ بار در هفته غذا می‌خورند، افرادی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند، مادران خانه‌دار، شراب‌سازان، موسسان استارتاپ‌ها که به دنبال ایجاد پول هستند، تیم‌های ورزشی جوان، شرکت‌های تجاری، برنامه‌ریزی برای ازدواج، اشخاصی که اهل بازی هستند، آجیل‌هایی که سلامتی را به ارمغان می‌آورند، موسسات توسعه نرم‌افزار و غیره را شامل شود.

 

 

در مرحله بعد، در طول ردیف اول صفحه اکسل خود، مدل‌های قیمتی و کسب‌وکارهایی را یادداشت کنید. (انواعی از کسب ‌و کارها را که این قابلیت را دارند تا بتوانید مشتریان/ مخاطبان را به سمت خود جذب کنید.) هیچ دستاورد دقیقا درست و یا دقیقا غلطی وجود ندارد. و من در اینجا از لغت “مدل‌های کسب‌وکار ” بسیار سخاوتمندانه استفاده کرده‌ام. تمامی مدل‌ها برای هر گروهی مناسب نیست و هم‌پوشانی‌های صورت گرفته در آن‌ها مشکل‌ساز نخواهد بود. به یاد داشته باشید که شما این کارها را انجام می‌دهید تا به پروسه‌‌ی ایده‌پردازی خود کمک کنید و ایده‌های کسب‌وکاری جدید را با هم مقایسه کنید، نه این که در مدل‌های کسب‌وکار به یک متخصص تبدیل شوید.

 

برای مثال پذیره‌نویسی، بسته‌بندی محصولات، مدیریت ریسک، اقدامات، حراج مجدد، مبادلات همتا به همتا، برون‌‌سپاری نرم‌افزارها، تبلیغات، مفاهیم حمایت شده، توسعه محصولات جدید، مراقبت‌های پس از فروش، معاملات روزانه، مصارف گروهی، ارزیابی‌های سریع، خلاقیت‌های کانال‌های فروش، رهبری نسل، محیط بازار، دلالی‌ها، راه‌حل‌های BI/CI، جامعه و غیره است.

 

 

قدم ۳- ایجاد ایده

صفحه اکسل شما هم‌اکنون جدول‌بندی شده است. در ستون اول از بالا تا پایین انواع مشتریان/ مخاطبان نوشته شده‌است و در سطر اول از ابتدا تا انتها مدل‌های قیمت و کسب‌وکار نوشته شده است. هر سلولی که شامل وجه اشتراک این سطرها و ستون‌هاست مکان ایده‌پردازی است. به سراغ هر یک از مربع‌های داخل جدول بروید، شما می‌توانید در طی چند ثانیه تعدادی از این خانه‌ها را کنار بگذارید. اما ارزش این را دارد که به هر یک از آن‌ها توجه کنید، ممکن است ایده‌ای به ذهنتان برسد که انتظار آن را نداشته‌اید.

 

مقاله مرتبط: چگونه یک ایده عالی پرورش دهیم

 

راحت‌ترین راه این است که هر یک از ستون‌ها را یک به یک بررسی کنید، یک مدل قیمتی و یا کسب‌وکار را انتخاب کنید، در مورد چندین کسب‌وکار موجود که مورد استفاده قرار می گیرد فکر کنید، و حدود ۵ دقیقه بر روی آن‌ها وقت صرف کنید و در مورد آن‌ها مطالعه کنید تا بتوانید در فضای کسب‌وکاری این مدل قرار بگیرید. سپس، بر روی هر یک از گروه مخاطبان و یا مشتریان بالقوه این مدل را اعمال کنید: تا چه میزان این ایده مناسب است؟ اولویت‌های آن چه چیزی است؟ بررسی کنید طبق روش‌هایی که مشتریان دنبال می‌کنند به دنبال چه چیزی هستند؟ وقت و پول خود را صرف چه قسمت‌هایی می‌کنند و این‌گونه انتخاب‌ها به چه عواملی بستگی دارد؟ فرم‌های سوالی که این مشتریان در آن شرکت کرده‌اند و یا بحث‌هایی که در میان آن‌ها صورت گرفته‌است را مطالعه کنید. مشاهده کنید که چه چیزی برای آن‌ها با اهمیت است؟ نسبت به چه عواملی نارضایتی نشان می‌دهند؟ در اینترنت جست‌وجو کنید و به دنبال شرکت‌های دیگری باشید که هم‌اکنون در حال ارائه محصولات و خدمات به این مشتریان هستند. چه نوع شرکتی هستند؟

 

بررسی ستون اول بیشترین زمان را از شما خواهد گرفت، چرا که در طی بررسی ستون اول می‌بایست بر روی ۱۵-۲۰ نوع مشتری که قبلا ثبت کرده‌ بودید وقت صرف کرده و اطلاعات جمع‌آوری کنید، بعد از سپری کردن این مرحله سرعت شما افزایش خواهد یافت.

 

هر بار که مطلب جدیدی به ذهنتان می‌رسد، در داخل خانه‌ی متناظر آن را یادداشت کنید. برای مثال، برای موسسه بیمه خرده‌فروشی، به دنبال مدیریت مشتری بعد از فروش هستید؟ و یا یک کسب‌وکار مزایده وام برای استارتاپ‌ها هستید و به دنبال تامین مالی هستید؟ آن‌ها را یادداشت کنید.

 

یادداشت: شما ممکن است برای یک خانه ۲ ایده داشته باشید. برای این که بتوانید یک خط را داخل یک خانه ایجاد کنید از دکمه Alt-Enter استفاده کنید. و اگر از Mac استفاده می‌کنید گزینه Option-Command-Enter را استفاده کنید، و اگر از Google Docs بر روی Mac استفاده می‌کنید، گزینه Ctrl-Enter را استفاده کنید.

 

سعی کنید حداقل ۶ ایده‌ی قابل اطمینان را پیدا کنید. سپس یک tab دیگر را در صفحه اکسل ایجاد کنید و تمامی ایده‌های خود را در آن قسمت یادداشت کنید. علاوه بر این که خود ایده‌ها را یادداشت می‌کنید، می‌بایست اهداف، مخاطبان و مدل‌های خود را برای هر یک از ایده‌ها بیان کنید. این اطلاعات ممکن است بارها تغییر کند. اگر با چیزی شروع کنید که در هنگام نیاز بتوانید آن را عقب‌و‌جلو کنید تا بتوانید تغییر مورد نیاز را بر روی آن اعمال کنید.

 

 

برای آشنایی با قدم های ۴ و ۵، قسمت سوم را از اینجا بخوانید.

 

متشکریم که این مقاله را خواندید. اگر پیشنهاد یا انتقادی راجع به مقاله های آینده دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش “دیدگاه” با ما درمیان بگذارید.

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *