داستان موفقیت ایلان ماسک

۳ روش برای از بین بردن ترس از شکست در زنان کارآفرین
۶ آذر ۱۳۹۷

زمان خواندن: ۷ دقیقه

 

ایلان ماسک یکی از برترین کارآفرینان آمریکایی دنیاست. SpaceX با هدف سفرهای فضایی آسان و ارزان تر، SolarCity با هدف فراهم کردن انرژی خورشیدی برای خانه های مسکونی، Tesla که در زمینه ی خودروهای خودران و برقی کار می کند، Hyperloop که می خواهد یک راه ارتباط زمینی بسیار سریع (در حد هواپیما) و با استفاده از تونل خلاء ایجاد کند و بسیاری شرکت های فنی دیگر که در لبه ی تکنولوژی کار می کنند، توسط ایلان ماسک به راه افتاده اند.

 

 

پس از رد شدن در آزمون دکترای دانشگاه استنفورد، ماسک و برادرش، کیمبال، در سال ۱۹۹۵ با کمک پدرشان و کمک‌هزینه‌های سرمایه‌گذاران یک شرکت نرم‌افزاری را با نام Zip2، با سرمایه ۴۸ هزار دلاری راه‌اندازی کردند. اینترنت با سرعت زیادی در حال گسترش بود و روزنامه‌ها در تلاش بودند تا راهی برای بهتر استفاده کردن از این امکانات بیابند. شرکت ماسک، راهنماهای آنلاینی را در سطح شهر برای روزنامه‌نگاران ارائه می‌داد. Zip2، توانست قراردادهایی با روزنامه‌های مهمی همچون نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون انجام دهد.

 

امّا تنش‌هایی نیز وجود داشت؛ ماسک می‌خواست تا مدیرعامل باشد، امّا سایر اعضای شرکت مخالف این موضوع بودند. با پیشرفت‌های  tech bubble، سهام شرکت به ارزش ۳۰۷ میلیون دلار به اضافه‌ی ۳۴ دلار سهام بورس به Compaq فروخته شد. در این واگذاری ایلان ماسک، ۷درصد از این فروش معادل ۲۲میلیون دلار را دریافت نمود.

 

PayPal

در همان سال، ماسک X.com را که یک شرکت بانکی آنلاین بود، با ۱۰ میلیون دلاری که از فروش Zip2 به‌دست‌آورده‌بود، تأسیس نمود. یک سال پس از آن با dot-com bubble به طور کامل ظهور پیدا کرد و با از رونق افتادن سایر شرکت‌های فناوری، توانست یک سرویس مالی دیگر به نام Confinity را خریداری کند و بخش سرویس انتقال پول به نام PayPal را نیز خرید.

 

 

خیلی زود مشخّص شد که PayPal، مهم‌ترین بخش شرکت محسوب می‌شود. X.com روی این سرویس تمرکز کرد و در سال ۲۰۰۱، به PayPal تغییر نام داد. بعد از آن به یک سیستم پرداخت آنلاین با چند هزار کاربر که در طی چند ماه به ۱ میلیون رسید، تبدیل شد.این سیستم  به علت سرعت مناسبش مشتری‌های زیادی را جذب کرد.

 

امّا مشکلاتی که در میان اعضا به وجود آمد و ماسک از مقام مدیریت اخراج شد. آن دعواها منجر به فروش سهام شرکت به eBay در اکتبر ۲۰۰۲ شد. در هنگام فروش شرکت، از هر ۴ معامله در eBay، یکی با استفاده از PayPal انجام می‌شد. در آن زمان این فروش از طریق اینترنت خیلی زیاد بود و سهام شرکت به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده بود. ماسک ۱۶۵ میلیون دلار برای ۱۱.۷ درصد سهمش در PayPal دریافت کرد.

 

پیش از بسته شدن PayPal، ماسک در مورد یک پیاده‌سازی یک گل‌خانه در روی کره‌ی مرّیخ رؤیاهایی در سر داشت. گل‌خانه‌ای که او آن را «آبادی مرّیخی» می‌نامید و او امیدوار بود که بتواند انگیزه‌ی پژمرده شده‌ی عموم برای اکتشافات فضایی را دوباره سبز کند.

 

ماسک در فضا

در سال ۲۰۰۱، ماسک برای این که به رؤیایش واقعیت ببخشد، قدم‌هایی را برداشت. یک سفر به مسکو برای خریدن موشک‌های بالستیک درون‌قارّه‌ای شوروی که می توانستند جهت انتقال محموله به فضا استفاده شوند. ماسک و همراهانش، نتوانستند با شرکت‌های هوافضایی روسی دیدار رو در رو داشته باشند، چون جدی گرفته نشدند. در سال ۲۰۰۲، او یک بار دیگر تلاش کرد و این بار به همراه سرمایه‌گذار سابق CIA. امّا شرکت‌های هوافضایی روسی، پول زیادی می‌خواستند برای موشک‌هایشان بگیرند، بنابراین ماسک قبول نکرد.

 

 

در پرواز برگشت، ماسک تصمیم گرفت که شرکتی را برپا کند تا موشک‌های مورد نیاز را تأمین کند. همه‌ی این ایده‌ها منجر به تأسیس SpaceX در سال ۲۰۰۲ شد که به گفته‌ی خود او، هدفش ایجاد یک جامعه‌ی فضایی صحیح بود.

 

واضح بود که SpaceX چیزی بیشتر از یک سرگرمی برای ماسک است که ۱۰۰ میلیون دلار برای آغاز به کار آن سرمایه گذاشت. این شرکت اوّلین جسم پرتاب شده‌ی خود را با ایده گرفتن از  Millennium Falcon در فیلم جنگ ستارگان، Falcon 1 نامید. Falcon 1، به عنوان یک راکت سوخت مایع برای قرار دادن ماهواره‌ای در مدار زمین. وقوع کتاب‌های تخیلی در ۲۰۰۹ بود.

 

مقاله مرتبط: داستان اوبر

 

پس از آن پرتاب مهم، SpaceX ادامه داد تا باز هم تاریخ بیافریند. برای نخستین بار در تاریخ شرکت‌های تجاری، در سال ۲۰۱۲، SpaceX Dragon، در ایستگاه بین‌المللی فضایی فرود آمد. و در دسامبر ۲۰۱۵، شرکت توانست بخشی از موشک فالکون را با موفقیت به مکان پرتاب فرود بیاورد در رأس خبرها قرار گیرد، اول به دلیل دانش فنی بالا در زمینه‌ی موشک سازی و دیگر این که طی همان ماه، این موشک در چند نسخه ساخته شد.

 

این شرکت همچنین درآمد زیادی داشته است. در سال ۲۰۰۶، ناسا با SpaceX قراردادی نوشت که پرتاب فالکون۹ را توسعه دهند که این به دنبال یک قرارداد ۱.۶بیلیون دلاری دیگر در سال ۲۰۰۸ بود. امّا فراتر از سود و سرخط خبرها، ماسک، به SpaceX به عنوان یک شرکتی که نیازهای ضروری را تأمین می‌کرد، نگاه می‌کرد. به گفته‌ی ماسک یک تفاوت اساسی وجود دارد:  “اگر به آینده نگاه کنیم، انسان را به عنوان یک مسافر فضا می بینیم، که برای جست‌وجوی ستاره‌ها زندگی می‌کند که در مقایسه با ما که کاملاً به زمین وابسته‌ایم، خیلی آزادتر است.” در سپتامبر ۲۰۱۶، ماسک برای جست‌وجو و استعمار مریخ، برنامه‌ای را پایه‌ریزی کرد.

 

تسلا

ماسک همان ایده را به شرکت «تسلا موتورز» منتقل کرد. شرکت در ابتدا در سال ۲۰۰۳ توسّط دو مهندس با نام‌های Martin Eberhard  وMarc Tarpenning ، به ثبت رسید. آن دو، تا پایان سری A تسلا در سال ۲۰۰۴، روی توسعه‌ی شرکت سرمایه‌گذاری کردند.

 

 

در همان زمان، ماسک به عنوان سرمایه‌گذار اصلی، ۷.۵ میلیون دلار را در شرکت خودروی تازه‌تولّدیافته، سرمایه‌گذاری کرد. به غیراز این که با آمدنش، سرمایه و شهرتش را با خودش به شرکت آورد، او همچنین نقش فعّالی در شرکت داشت؛ مانند مدیریت بخش طراحی Tesla Roadster و پافشاری برای ساخت بدنه‌ای از جنس الیاف کربن و… . او به سرمایه‌گذاریش در شرکت ادامه داد و در سال ۲۰۰۸ به سمت ریاست تسلاموتورز رسید. اوّلین اتومبیل شرکت به نام Tesla Roadster در ۳۱ کشور، به تعداد ۲۵۰۰ دستگاه فروخته شد.

 

مقاله مرتبط: عوامل تاخیر توسعه ی خودروهای الکتریکی

 

یکی از مسائلی که خودروهای الکتریکی با آن رو‌به‌رو هستند، کمبود ایستگاه‌هایی برای شارژ باتری هستند، به‌ویژه وقتی با شبکه‌ی ایستگاه‌های پمپ بنزین مقایسه شود. در ۲۰۱۳، ماسک بیان کرد، تسلا برای ایجاد ایستگاه‌های بیشتر شارژ باتری در سواحل شرقی و غربی، سرمایه‌گذاری کرده‌است. او همچنین اعلام کرد که تسلاموتورز به سایر شرکت‌های سازنده‌ی اتومبیل نیز امکان شارژ برقی را می دهد تا از این تکنولوژی برای شتاب‌دادن به تولید و استفاده‌ی هر چه بیشتر خودروهای الکتریکی شود.

 

ماسک از کاری که برای تسلا انجام می‌داد، سالانه ۱ دلار سود می‌کرد.( برای مثال سال ۲۰۱۴). مانند SpaceX، ماسک برای تسلا نیز اعتقاد داشت باید چیزی بیشتر از پول‌درآوردن باشد.

 

به گفته‌ی ماسک: « هدف تسلا این است که مسئله‌ی مصرف انرژی را به صورت پایدار حل کند، اما به یک سیستم پایدار تولید انرژی نیز نیاز است.»

 

SolarCity

ماسک ایده‌ای برای SolarCity داشت که هم‌زمان دو نفر از آشنایانش با نام‌های Lyndon  و Peter Rive در سال ۲۰۰۶ این شرکت را راه انداختند. این شرکت، پنل‌های خورشیدی را طراحی، ارزان سازی و نصب می‌کرد. همچنین، برای ساختن ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، با تسلاموتورز همکاری می‌کرد.

 

مقاله مرتبط: کاربرد فناوری blockchain در حوزه ی انرژی

 

در سال ۲۰۱۴، SolarCity، بیش از ۶۰۰۰ نفر کارمند داشت. ماسک قول داده بود تا یک کارخانه‌ی خورشیدی در بوفالوی نیویورک، احداث کند؛ به طوری‌که ۳ برابر از بزرگ‌ترین کارخانه‌ی خورشیدی در آمریکا بزرگ‌تر باشد. این شرکت در حد خوبی گسترش یافته است و دومین شرکت تأمین‌کننده‌ی تجهیزات انرژی خورشیدی در آمریکا می‎باشد. ماسک هم‌چنان بزرگ‌ترین سهام‌دار آن می‌باشد.

 

 

Hyperloop

ماسک برای سرمایه‌گذاری در آینده ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۱۳، او یک مقاله از ماشین‌های فرضی ارائه می‌دهد؛ ماشین‌هایی که مسافران را از لس‌آنجلس به سان‌فرانسیسکو در ۳۵ دقیقه یا حتی کمتر انتقال می‌دهد. او این ماشین‌ها را Hyperloop می‌نامد و هزینه‌ی ساختش را حدود ۶ بیلیون دلار تخمین می‌زند. در سال ۲۰۱۵، او تعدادی برنامه برای ساخت یک هایپرلوپ ۵ مایلی در ۲۰۱۶ به عنوان برنامه‌ی خلبانی اطلاع می‌دهد. این پروژه ادامه پیدا کرد و ماسک یک مسابقه‌ی طراحی برای ساخت ایستگاه‌ها ایجاد کرد. او در تابستان ۲۰۱۷، تایید کرد که از جانب دولت، موافقتی برای ساخت هایپرلوپ در مسیر واشنگتن و نیویورک دریافت کرده است. اگرچه این مسئله باز هم برای برخی از مقامات جای پرسش داشته است.

 

 

ماسک هم‌چنان از شرایطش (خلاقیت در امور مالی، اتوماتیک بودن، فضایی بودن) خشنود نیست و در سال‌های اخیر توجّهش به هوش‌مصنوعی جلب شده است. در دسامبر ۲۰۱۵، او توسعه‌ی OpenAI  را اعلام کرد. یک پژوهش برای کمک به گسترش ایمن و سودآوری عمومی هوش‌مصنوعی‌ای که دسترسی گسترده‌ای داشته باشد. هم‌راستا با این پروژه، ماسک Neuralink را که در ۲۰۱۶ تأسیس کرده‌بود، گسترش داد. Neuralink یک استارتاپ نوروتکنولوژی است که در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی با توجه به مغز انسان پژوهش می‌کند. در پایان، در دسامبر ۲۰۱۶، ماسک هنگامی که در ترافیک گیر کرده بود، توییت کرد که قصد دارد یک ماشینی برای سوراخ کردن تونل بسازد. شروع طراحی های اولیه ی این ماشین در فوریه ۲۰۱۷ آغاز شد.

 

 

متشکریم که این مقاله را خواندید. اگر پیشنهاد یا انتقادی راجع به مقاله های آینده دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش “دیدگاه” با ما درمیان بگذارید.

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *