بهترین راه جهت کشف ایده (قسمت سوم)

روی چه ایده هایی تمرکز کنیم؟
۲۵ دی ۱۳۹۷
بهترین راه جهت کشف ایده (قسمت چهارم)
۹ بهمن ۱۳۹۷

زمان خواندن: ۸ دقیقه

قسمت اول مقاله را اینجا بخوانید. 

قسمت دوم مقاله را اینجا بخوانید.

 

قدم ۴ – ایده‌ی خود را ارزیابی کنید و سعی کنید حجم آن را کاهش دهید.

مرحله بعد ارزیابی لیستی از ۶ ایده خود مطابق با معیارها و ملاک‌هایی است، تا تعداد آن‌ها را کمتر کنید و به ۳ ایده‌ی اصلی برسید. این معیارها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • میزان علاقه و هیجانی که نسبت به این فضا دارید.
  • تجربیات و میزان ارتباطات شما: آیا در این صنعت و یا کسب‌وکار تجربه دارید؟ آیا با دوستان و آشنایانی که در این فضا مشغول به کار هستند ارتباط خوبی دارید؟ چه مزیت‌ها و ضررهایی را در این مسیر می‌بینید؟
  • ایده مطابق با اهداف شما: تا چه میزان این ایده با اهداف شما سازگار است؟ آیا هزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش ‌روی شما مطابق با سطحی از سرمایه‌گذاری که قصد داشتید بر روی این کسب‌وکار اعمال کنید است؟
  • فرصت‌های بازار: این بازار تا چه میزان بزرگ است؟ و دستاورد شما در این مسیر تا چه میزان منحصربه فرد و متفاوت است؟ رقابت‌های موجود را در نظر بگیرید. اما به دلیل حضور رقیب در این حوزه امید خود را از دست ندهید. این موضوع تصدیق‌کننده این است که در این فضا و کسب‌وکار سود وجود دارد. هم‌چنین، شرکت‌های بسیاری وارد بازار شده‌اند و بازار‌های گسترده و جدا از هم را یکی کرده‌اند.

 

برای مثال شرکت‌های ذکر شده در پایین مشهورترین‌ها در حوزه خود هستند:

  • گوگل… بعد از شرکت های آلتاویستا، مِتاکراولر، لیکوس، …
  • فیسبوک… بعد از فرندستر، مای اسپیس
  • اوبر… بعد از یِلوکَب، بلک کار سرویس، …
  • جیمیل… بعد از AOL، یاهو!، هات میل، …
  • آیفون… بعد از بلکبری، پالم، ویندوز موبایل
  • فلیپ بورد، واوی، زایت، پالس، پریزماتیک… بعد از یاهو!، AOL، MSN، CNN

 

شما احتمالا زمان این را نخواهید داشت که بر روی همه ی ۱۰ ایده تان تمرکز کرده و آن‌ها را مطالعه کنید. پس اولویت‌بندی و کم‌کردن تعداد این ایده‌ها هم هنرمندانه و هم علمی ست. حس ششم شما چه چیزی می‌گوید؟ چه چیزی می‌تواند جالب باشد، اعتماد به نفس شما بیشتر بر روی چه مناطقی است؟

 

 

مرحله اختیاری: جهت علمی‌کردن بیشتر فرآیند، تعدادی از معیارهای زیر را بررسی کنید.

برای انجام این کار، به tab ایده‌های خود یک ستون اضافه کنید، برای هر یک از معیارها یک ستون اضافه کنید. سپس، برای هر ستون جدید، ایده‌ی خود را از ۱ تا ۵ امتیازبندی کنید. (به این شکل که امتیاز  ۵ بالاترین امتیاز را دارد.)، در نتیجه، طبق عبارت، “در راستا بودن ایده با هدف”، امتیاز ۵ به این معنی می‌باشد که ایده کاملا مطابق با هدف است، و امتیاز ۱ به این مفهوم است که به هیچ وجه مطابق با هدف نیست. مثلا هدف شما این است که یک کسب‌وکار سرگرم کننده ایجاد کنید، اما ایده‌ی شما این است که سرویس‌های توسعه‌ی منطقه‌ای را برای شرکت‌های تکنولوژی در آمریکا به فروش برسانید. واضح است که ایده مطابق با هدف نیست و امتیاز ۱ را دریافت می‌کند.

 

نگران نباشید اگر در مورد ثبت امتیاز ۳ یا ۴ برای یک ایده مطمئن نیستید، تنها به حس ششم خود اکتفا کنید، و یا به مدت ۵ دقیقه در اینترنت جست‌وجو کنید. به سمت جلو حرکت ‌کنید. تلاش کنید که در یک مرحله گرفتار نشوید.

 

زمانی که تمامی این فعالیت‌ها را انجام دادید، امتیازها را جمع ببندید و لیست خود را مطابق با این امتیازها مرتب کنید. طبق فرضیه، بالاترین امتیاز، جالب‌ترین ایده برای شما خواهد بود.

 

زمانی که کار ارزیابی ایده‌های خود را انجام دادید، توسط تعدادی از دوستان معتمد خود آن را اجرا کنید. و تعداد آن‌ها را به ۳ ایده که از همه بیشتر قابل اعتمادند کاهش دهید. اگر مرحله اختیاری امتیاز بندی را انجام دهید، مجبور نیستید ۳ ایده‌ای را انتخاب کنید که بالاترین امتیاز را گرفته‌اند.

 

یادداشت – ما می‌توانستیم این معیارها و ملاک‌های مدنظر را زودتر در مرحله ۲ انجام دهیم تا لیست مخاطبان و مدل‌های قیمت و کسب‌وکار را کاهش دهیم. اما این کار می‌توانست محدودیت‌هایی را ایجاد کند. زیرا ایده‌های حذف شده در مرحله ایده‌پردازی که خلاقیت بسیاری در آن وجود دارد، حذف شده بودند. در نتیجه من پیشنهاد می کنم که صبر کنید.

 

مقاله مرتبط: چگونه یک ایده عالی پرورش دهیم

 

مرحله ۵ – عمیقا بر روی این ۳ ایده تحقیق کنید. (۲۰-۳۰ ساعت و در حدود یک یا دو هفته وقت صرف کنید.)

تبریک می‌گویم، شما به ۳ ایده‌ی قابل اعتماد دست پیدا کردید! هم‌اکنون زمان این رسیده ‌است تا از داخل برج عاجکاری شده خود بیرون آیید و به دنبال کسب اطلاعات و دریافت بازخورد باشید. برای انجام این کار ۳ مرحله پایه‌ای وجود دارد که عموما جهت به کارگیری بر روی اکثر انواع ایده‌ها مناسب هستند.

 

در این مرحله می‌پرسند، “اگر من ایده‌ی خود را با افراد زیادی مطرح کنم، آیا کسی آن را نمی‌دزدد؟” جواب این است که امکان‌پذیر است اما احتمال آن کم است. همانطور که قبلا به آن اشاره شد، ایده‌های استارتاپی بسیاری وجود دارد، اما افراد کمی وجود دارند که وقت و انرژی آن را داشته و دانش اجرایی کردن ایده را در اختیار داشته‌ باشند. سودی که در راستای ارائه ایده و دریافت بازخورد کسب می‌کنید بسیار بیشتر از ریسک دزدیده شدن آن توسط دیگران است. در نتیجه، ایده‌ی خود را با افرادی که سودمندی برای شما ندارند مطرح نکنید، و از گفتن مستقیم ایده خود به رقیبانی که در موقعیت انجام آن قرار دارند و یا مانع اجرایی کردن ایده شما می‌شوند پرهیز کنید، اما در کل نگران نباشید.

 

شما می‌توانید ایده‌ی خود را تا ۱۰ برابر سریع‌تر تعریف کرده و ارزیابی کنید. با مشتریان، کاربران و شریکان واقعی و بالقوه به بحث بنشینید. اما اگر بدون آمادگی وارد این فضا شوید، سوال‌های اشتباه را مطرح خواهید کرد و فرصت خود و وقت دیگران را به هدر خواهید داد.

 

در نتیجه قبل از این‌که جلسه ای در جهت کسب اطلاعات سرمایه‌گذاری برگزار کنید، بر روی صنعتی که آن را هدف‌گذاری کرده‌اید تمرکز کنید. اگر شما در طبقه‌بندی “تجربیات و ارتباطات” در قدم ۴ هستید، ۵ دقیقه زمان صرف کنید.

 

یادداشت – در طی این پروسه بهتر است یادداشت‌های جزئی و دقیق‌تر بردارید. یک tab جدید برای هر یک از ایده‌های خود ایجاد کنید، این مسائل تا هنگامی که می‌توانید از طریق ایمیل با آن‌ها در ارتباط باشید و از آن‌ها بازخورد بگیرید کمک کننده خواهد بود. به من اعتماد کنید، از این که تمامی این اطلاعات را یادداشت می کنید خوشحال خواهید بود.این فعالیت‌ها احتمالا چند روزی زمان نیاز دارد.

 

به آشنایان و دوستان قابل اعتماد خود ایمیل بزنید و نظر آن‌ها را جویا شوید. (لینکدین یک ابزار مناسب برای این گونه فعالیت‌ها است.) تا جایی که ممکن است جنبه‌های مختلف ایده‌ی خود را به آن‌ها توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید نظرشان را بیان کنند. (در هنگام صحبت و یا بلافاصله بعد از تماس اطلاعات کسب کرده را خوب یادداشت کنید و به حافظه‌ی خود اعتماد نکنید.) از آن‌ها بخواهید که فکر کنند بزرگترین مشکل این ایده چه چیزی است، در غیر این صورت ممکن است آن‌ها فقط نیمه‌ی پر لیوان را ببینند و در مورد مزیت‌‌های آن صحبت کنند. اگر مخاطب و دوست شما در این صنعت مشغول به فعالیت است، از آن‌ها در مورد شرکت‌هایی که در این فضا مشغول به فعالیت هستند، سوال کنید. از آن‌ها سوال کنید که اگر ایده‌ای همانند شما داشتند به سراغ چه اشخاصی می‌رفتند و اگر امکان‌پذیر است مصاحبه‌ای را برای کسب اطلاعات با آن‌ها ترتیب دهید.

 

 

اگر امکان‌پذیر است با سرمایه‌گذاران بالقوه صحبت کنید. دلیلی ندارد که این افراد سرمایه‌گذاران واقعی کسب‌وکار شما باشند. اما در این مرحله در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن یک ارتباط شخصی با این افراد برقرار کرده‌اید. مسیر مکالمه را به نحوی پیش ببرید تا در جهت تصمیم‌گیری‌های آینده از آن‌ها مشورت بگیرید، و نه این‌که در مورد سرمایه‌گذاری و جذب پول با آن‌ها صحبت کنید. هرکسی که به عنوان سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف مشغول است، مانند سرمایه گذاران فرشته و یا خطرپذیر، دیدگاه‌های آموزشی خوبی را به شما ارائه خواهد داد.

 

جست‌وجوی آنلاین بسیاری انجام دهید. برای مثال:

به دنبال رقیبان خود در این کسب‌وکار بگردید و نام آن‌ها را در صفحه‌ی اکسل خود اضافه کنید. وبسایت آن‌ها را مطالعه کنید، ویدیوهای آن‌ها را تماشا کنید، و در مورد تمامی این شرکت‌ها با هم تحقیق کنید (آیفون، ویندوز، اندروید) با جست‌وجوی‌های هدف‌دار، صفحات مقاله و وبلاگ‌هایی را پیدا خواهید کرد که موجب می‌شود مرز این صنعت را آنالیز کنید، رقیبانی را که احتمالا در نظر نگرفته بودید را پیدا کنید و دیدگاه‌های کمک‌کننده‌ای را به دست آورید. در ویکی پدیا تحقیق کنید تا سازمان و اصطلاحات صنعت را بیاموزید. در سایت Quora در مورد صنعت و رقیبان موجود در آن سوال کنید. وابستگی‌های خارجی را تشخیص دهید.

 

  • شما ممکن است به داده هایی نیاز داشته باشید. آیا داده‌های مورد نظر شما به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده ‌است و یا برای کسب آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید و یا این‌که باید برای به دست آوردن این داده‌ها خودتان تحقیق کنید؟
  • آیا به هیچ گونه مواد فیزیکی خاص، ماشین و یا غیره نیاز دارید که به دست آوردن آن‌ها دشوار باشد؟
  • آیا به مجوز و یا تاییدیه دولت نیاز پیدا خواهید کرد؟
  • آیا به استخدام افرادی که دانش خاصی دارند نیاز دارید، و آیا پیدا کردن و شرایط استخدام آن‌ها دشوار است؟
  • به تجهیزات گران‌ قیمت نیاز دارید؟
  • آیا در ابتدای کار و شروع شرکت خود به حجم بزرگی از پول که از خارج شرکت سرمایه‌گذاری شده‌باشد نیاز دارید و یا هزینه‌های سرمایه‌ای بالایی را می‌بایست متحمل شوید؟

 

هم‌اکنون شما به اندازه‌ی کافی هوشمندانه عمل خواهید کرد تا مکالمه‌ی مناسبی را با افرادی که در صنعتی که قصد ورود به آن را دارید فعالیت می‌کنند صحبت کرده، احتمالا ایده‌ی خود را بهبود داده و دوباره آن را تعریف کرده‌اید.

 

در این مرحله افراد زیادی تمایل دارند که یک شاخه از آن را انتخاب کنند و زمان صرف کنند تا کسب‌وکار خود را ایجاد کنند. یک شرکت را تاسیس کنید، یک نام برای آن انتخاب کنید، حاشیه‌ی امنی را برای خود ایجاد کنید، یک لوگو طراحی کنید، کارت‌های تجاری طراحی کنید و یا یک عنوان برای آن انتخاب کنید. انجام دادن تمامی این فعالیت‌ها یک حس پیشرفت را به سمت ایجاد یک “شرکت واقعی” درانسان ایجاد می‌کند. تمامی این فعالیت‌ها در حال حاضر غیر ضروری و موجب حواس پرتی می‌شود. بسیار عاقلانه خواهد بود اگر تمامی این انرژی را صرف اعتبار بخشی بیشتر ایده‌ی خود کنید، فعالیت‌هایی مانند بررسی و آزمون این ایده بر روی مشتریان واقعی، ملاقات با رقیبان و یا ایجاد یک نمونه‌ی اولیه بسیار مناسب خواهد بود.

 

برای آشنایی با قدم های آخر ایده پردازی، قسمت چهارم را از اینجا بخوانید.

 

متشکریم که این مقاله را خواندید. اگر پیشنهاد یا انتقادی راجع به مقاله های آینده دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش “دیدگاه” با ما درمیان بگذارید.

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *