۱۰ راه برای مدیرانی که می خواهند به جای بدتر کردن مشکلات، آنها را حل کنند

بهترین راه جهت کشف ایده (قسمت چهارم)
۹ بهمن ۱۳۹۷

زمان خواندن: ۷ دقیقه

 

برخی اشتباهاتشان را پنهان می کنند و برخی خود را به خاطر آن سرزنش می نمایند. اما بهترین راه جلوگیری از بروز مجدد آن اشتباه است.

 

اشتباهات بخش دردناک زندگی ما هستند، هرچند بارها و بارها شنیده ایم که شکست بخشی از فرآیند یادگیری است.

 

قبول اشتباه می تواند شرم آور باشد و متأسفانه بسیاری از افراد معتقدند که این موضوع نشانه ای از ضعف و ناتوانی است. اما مدیران خوب می دانند که اشتباه بزرگتر، تلاش در جهت پوشاندن اشتباهات و انکار آنها است. همه ی مشکلات راهی برای حل شدن دارند و شما وقتی می توانید به خود افتخار کنید که بدانید چطور آنها را مدیریت کنید.

 

اذعان به اشتباه، تصحیح آن و اطمینان از عدم تکرار آن می تواند روابط شما با مشتریان و همکاران را ارتقاء بخشد. آنقدرها که فکر می کنید سخت نیست. در ادامه ۱۰ راه که مدیران خوب، برای اعتراف به اشتباه و تصحیح آن به کار می برند آورده شده است.

 

  1. ارتباط آزاد را بنا نهید.

مدیران حرفه ای می دانند که اشتباه بخش جدایی ناپذیر زندگی است. این ضرب المثل قدیمی که می گوید “مشکلات را برای رئیست نیار، راه حل ها را بیار” فلسفه ای غیر قابل دستیابی است که افراد را تشویق به پنهان کردن اشتباهاتشان نموده و اثرات سوء می گذارد. مدیران حرفه ای تلاش می کنند تیمی فعال، صادق و با روابط آزاد بسازند، نه اینکه فرهنگ ترس و کمال طلبی را رواج دهند.

 

  1. راجع به مشکلات شفاف باشید.

مدیرانی که به طور سریع و کارآمد به حل مشکلات می پردازند، شفافیت را در تعاملاتشان پررنگ می کنند. آنها در مواجهه با مشکلات رویکرد جامع و همکاری متقابل دارند و به مشکلات دامن نمی زنند تا به یک معضل تبدیل گردد. هنگامی که اشتباه یا مشکلی به وجود می آید مدیران خوب موضوع را با دیگر اعضای سازمان به اشتراک می گذارند و اجازه نمی دهند مشکلات گسترش یابد. آنها این موضوع را به روشنی تعیین می کنند که وقتی چیزی اشتباه است، باید ریشه یابی و رفع شود. همچنین تضمین می کنند که از کارمندان حمایت کنند تا ایده ها و راه حل هایشان را پیشنهاد دهند. بلکه مشکل سریع تر و آسان تر رفع شود.

 

۳.اولین فردی باشید که اقرار به اشتباهش می کند.

به عنوان مدیر یک کسب و کار، چیزی بدتر از اینکه بفهمید مرتکب اشتباه شده اید وجود ندارید. شرایط ناخوشایندی خواهد بود، اما به هر حال بخشی از زندگی است. ممکن است وسوسه شوید تا اشتباهاتان را پنهان کنید، اما دیگر وقت آن رسیده کمال خود را با رویارویی با آنچه که رخ داده به نمایش بگذارید. بنابراین اولین نفری باشید که اشتباهتان را به دیگران خبر می دهید.

 

 

ممکن است دردآور و ترسناک باشد که همکارانتان را در جریان اشتباهی که رخ داده قرار دهید، درست مانند کشیدن ضامن چتر نجات! شاید فکر کنید اعتراف به یک خطای بزرگ مدیریت شما را زیر سوال می برد، ولی در واقع با این کار اعتماد افراد را افزایش می دهید. به خصوص اگر موارد بعدی این مقاله را نیز در دستورالعمل کار خود قرار دهید.

 

  1. اثرات مخرب را کوچک نمایی نکنید.

تا زمانی که به طور کامل از تبعات خطای انجام شده مطلع نباشید قادر به اصلاح کامل آن نخواهید بود. بنابراین به طور واضح و کامل، تمام جوانب مسأله را بیان کنید تا همه ی افراد به میزان آگاهی یکسان دست یافته و بتوانید راهی برای حل مسأله پیدا کنید. اگر مسأله را کوچک جلوه دهید، دیر یا زود مسأله ی بزرگتری بروز می یابد.

 

  1. مسئولیت مشکل را به عهده بگیرید، حتی اگر شما باعث آن نبوده اید.

یک مدیر حرفه ای معذرت خواهی می کند، در قبول مسئولیت اشتباهات پیش قدم می شود و هرگز تقصیر را گردن دیگری نمی اندازد. حتی اگر شما به طور مستقیم باعث بروز اشتباه نبودید، به عنوان یک مدیر باید نسبت به مسائلی که پیرامون شما رخ می دهد مسئولیت پذیر باشید.

 

با مسئولیت پذیری خود و بیان ابراز تأسفی خاضعانه، قدرت و اختیار خود را به عنوان یک مدیر به نمایش می گذارید. وقتی می توانید به حل مشکلات کمک کنید با خودخواهی اوضاع را بدتر نکنید.

 

  1. راه هایی برای حل مسأله ارائه دهید.

قدم بعدی بررسی اتفاقات رخ داده است و اینکه تا جایی که می توانید اطلاعات و تجارب خود را در اختیار گروه قرار دهید. اگر فکر می کنید راهی دارید که به بهبود وضعیت کمک می کند در ارائه ی آن پیش قدم شوید تا احتمال حل مشکل را افزایش دهید. این به آن معنا نیست که برای علت آنچه رخ داده بهانه جور کنید. بلکه باید در یک حالت غیر تدافعی عاملی که به این اشتباه منجر شده را شرح دهید. این نکته ی مهمی است که دیگران بدانند در ظاهر و باطن قضیه چه می گذرد و چه چیزهایی تحت اختیار شما بوده و چه چیزهایی خارج از کنترل شما بوده است.

 

اکنون وقت آن است که اطلاعات و نظرات دیگران را جمع کنید تا بتوانید راه حلی پیدا کرده و اطمینان حاصل کنید که همه ی افراد اقدامات اصلاح گرانه ای که در دستور کار قرار داده شده را متوجه شده اند.

 

  1. از بازخوردها استفاده کنید.

اگر همه چیز به طرز وحشتناکی به هم ریخته است، به احتمال خوبی در حل شرایط تنها نخواهید بود و اگر تلاش کنید به تنهایی مسأله را حل کنید، تنها شرایط را بدتر می کنید. از اعضای گروه بازخورد بگیرید. از هر شخصی که در ماجرا دخیل بوده و یا هر شخصی که می تواند نظر مؤثری ارائه دهد.

 

داشتن یک شبکه ی حمایت کننده ی قوی می تواند به شما چشم انداز خوبی از وضعیت و راه حل های موجود بدهد. هر بازخوردی چه خوب و چه بد، ما را به این پرسش سوق می دهد که چگونه بهتر باشیم. اگر مدام از شما خواسته شود که بهتر عمل کنید، به بهتر شدن ادامه خواهید داد.

 

  1. از مشکلات درس بگیرید.

همه ی ما اشتباه می کنیم. مهم این است که آیا تلاش می کنیم تا از اشتباه خود درس های ارزشمندی بگیریم یا خیر. شکست یک درس است و حتی در بسیاری از موارد لازم است، اما به آن معنی نیست که باید یک اشتباه را بارها و بارها تکرار کنید.

 

 

زمانی را به بررسی علل خطا بپردازید. به اینکه چه انتظار داشتید و چه اتفاق افتاد. آیا یک الگوی تکراری در خطاهایتان وجود دارد؟ اقدامات ساختاری لازم برای حصول اطمینان از اینکه آن اشتباه دیگر رخ نخواهد داد را انجام دهید.

 

  1. حفاظت از محیط

بعد از آنکه اقدام به تصحیح اشتباهتان کردید، حفاظی بسازید که راه را بر تکرار آن اشتباه ببندد. هر کاری در حیطه ی قدرتتان هست انجام دهید تا آنچه آموخته اید به دیگران آموزش دهید.

 

 

بله. شما از اشتباهی که مرتکب شدید درس می گیرید. اطرافیان شما نیز همینطور. اما احتمال آن وجود دارد که کسی که در جریان ماجرا نبوده، مرتکب همان اشتباه شود. آموزش های لازم را در اختیار همگان قرار دهید تا از بروز مجدد اشتباهات مشابه در آینده جلوگیری نمائید.

 

  1. از اشتباهتان عبور کنید.

اکنون هر چه در توانتان بود را صرف اصلاح موقعیت کرده و مطمئن هستید دیگر آن اشتباه رخ نخواهد داد. از اشتباهتان درس گرفته و به نصایح افراد مورد اعتماد خود نیز گوش داده اید. حال وقت آن است که به آرامش گذشته و انجام مسئولیت هایتان برگردید.

 

در طول این ماجرا ممکن است کمی به اعتماد به نفس شما آسیب وارد شده باشد و در تصمیم هایتان مردد باشید و بسیار محتاط عمل کنید. اما به خود این اجازه را ندهید که درجا بزنید. نگذارید ترس شما را به عقب براند. آنچه که اتفاق افتاده دیگر تمام شده است. هرچه زودتر به زندگی بازگردید، زودتر از درس هایی که آموختید استفاده خواهید نمود. البته باید به خود زمان دهید تا آماده ی حرکت و تمرکز بر آینده گردید.

 

متشکریم که این مقاله را خواندید. اگر پیشنهاد یا انتقادی راجع به مقاله های آینده دارید، خوشحال می شویم آن را در بخش “دیدگاه” با ما درمیان بگذارید.

 

برای دیدن منبع، اینجا را کلیک کنید

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *