بهترین داستان‌های بازاریابی دیجیتال در چین( میِ ۲۰۱۹)

استارتاپی برای برطرف کردن بزرگترین مشکل در خودروها به وسیله یادگیری ماشین (Machine Learning)
۲۹ خرداد ۱۳۹۸

مدت مطالعه : ۹ دقیقه

 

 

کاربران به روز تکنولوژی دوست ویچت را به دلیل ترس تجاوز به حریم کاربران رها میکنند!

 

برای جمعیت گسترده‌ای از مردم چین غیرقابل باور است که عادت‌های روزانه خود را بدون استفاده از ویچت انجام بدهند ، اما این دقیقا کاری است که برخی از خوره‌های تکنولوژی کم سن‌وسال انجام میدهند. سوث چاینا پست(South China Post)  هم به این موضوع اشاره کرده است. نگرانی ها برای رعایت حریم خصوصی و این که شرکت مادر ویچت، تنست(Tencent) ، از لحاظ قانونی باید اطلاعات شخصی کاربران را در صورت درخواست حکومت تحویل دهد، که این باعث شده است برخی از جوانترها از روش پیامکی سابق استفاده کنند.

اینترنت چین تحت تسلط سه شرکت است، که به BAT یا(baidu , Alibaba, tencent) معروف اند. ویچت به طور جداگانه اکوسیستم و ویژگی‌های خود را ساخته است. که به کابران اجازه هر کاری را از انجام پرداخت‌های مالی گرفته تا استفاده از آن به عنوان یک شناسه اجتماعی الکترونیکی میدهد. ویچت از رمزگذاری end-to-end استفاده نمیکند، که این اجازه را به یک شخص سوم میدهد تا به پیام ارسال شده دسترسی داشته باشد.

در این لحظه افراد کمی هستند در چین که نگران مشکلات حریم شخصی هستند. با این اوصاف برندهایی که در ویچت و یا چین فعالیت میکنند باید آگاه باشند که آنها چگونه داده کاربر را بدست می‌آورند، حفظ میکنند و از آن استفاده میکنند. محتمل نیست که چین مقرراتی را درمورد GDPR و یا  BAT تصویب کند. هرچند اگر در ماه‌های پیش رو این جنبش‌های تازه به وجود آمده در بحث حریم شخصی تکانه و توجه بیشتری بدست آورند و همه‌گیرتر شوند ، برندها ممکن است خود را در وضعیت سختی برای اصلاح شرایط حریم خصوصی ببینند.

یک سوم ترافیک اینترنت چین تقلبی است

تحقیقات میائوژن سیستم (Miaozhen system)، که یک شرکت بی‌طرف بازاریابی اطلاعات و تکنولوژی است، نشان میدهد که نزدیک به یک سوم ترافیک تبلیغات (ad traffic) چین تقلبی است. تحقیقات بر اساس آزمایش بر روی ۶۰۰۰۰ کمپین تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بود. بیش از ۲۰۰۰ تبلیغ کننده و ۱۲۰۰ منتشرکننده در بخش‌ها و فرمت‌های مختلف بررسی شدند.

در سال ۲۰۱۸ ، ۳۰.۲ درصد کل ترافیک تبلیغاتی تقلبی و ساختگی بود که جای نگرانی دارد. تحقیقات همچنین ضرر ۳.۸ تریلیون دلاری را آن هم فقط در سال ۲۰۱۸ تخمین زده اند. تبلیغات ویدیویی به طور قابل توجهی کمتر تقلبی بودند، به گونه ای که فقط ۲۰.۴ درصد ترافیک تبلیغات ویدیویی  تقلبی محسوب میشد، در مقایسه با ۴۳.۷ درصد تبلیغات تصویری، که ۳۹.۷ درصد همه‌ی این داده‌های نادرست برای تیلیغات مستقیم است. که سه گروه غالب تبلیغات گروه‌های مادرو بچه، خودروها، محصولات زیبایی و مراقبتی را شامل میشد، که به ترتیب ۳۷.۷ ،۳۶.۶ ،۳۵.۹ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

خب تکلیف بازاریاب‌ها چیست؟ تا حدی این ماجرا را قبول کرد‌ه‌اند. هرچند تبلیغات ویژه(پریمیوم) گرانتر از بقیه تبلیغات هستند درعوض از تکنولوژی‌هایی برخوردارند که به آنها اجازه میدهد تا ترافیک غیر انسانی و تقلبی را شناسایی کنند و از روش Ads.txt به عنوان یک روش استاندارد برای همه ی کمپین‌ها استفاده کنند. نگرانی و دغدغه کلاهبرداری ترافیک تبلیغات، چین را به یک بازار پرانرژی و سخت برای تبلیغات و بازاریاب‌ها تبدیل کرده‌است. اما همواره به افراد توصیه میشود که با چشم باز وارد آن شوند.

 

 

 

 

 

 

محتوا در دویین(Douyin) به سرعت در حال تغییر است

 

فضای مجازی به سرعت درحال تغییر است، و دویین که به عنوان تیک تاک(Tik Tok) خارج از چین شناخته میشود، در حال حاضر در معرض دگردیسی منحصر به فرد خود است. در ماه‌های اخیر جینگ دیلی(Jing daily) مشخص کرده است که محتوا در دویین به سمت تم‌های زیر رفته است:

۱.سلبریتی‌ها و کمدی: سلبریتی‌هایی که محتوا طنز پست میکنند فالور جدید بیشتری جذب کرده‌اند. بهترین اکانت برای Gou Doonglin، که یک کمدین معروف چینی است، که هشت میلیون فالور جدید در یک ماه بدست آورد، در حالی که خواننده  و بازیگر Joker Xue سه و نیم میلیون فالور جدید در هر ماه از دو ماه اخیر بدست آورده است.

۲.محتوا مشخص،مستقیم و هدفدار: هرچند به نظر می‌آید که چینی‌ها بیشتر ترجیح میدهند در دویین بخندند، اما به نظر می‌آید که آنها یادگیری از طریق این پلتفرم را هم دوست دارند. اکانت‌هایی که بر روی موضوع خاصی یا محدوده مناسبی تمرکز دارند و نکته‌ها و راهنماهایی برای انجام کارهای مختلف دارند، بیشتر معروف شده‌اند. به عنوان مثال Shenzho Laoshi، که ترجمه تحت‌الفظی میشود معلمی از شِنژو، که عکاسی است که متناسب با فرهنگ عامه مردم آموزش میدهد: اگر یک درام تلویزیونی محبوب وجود داشته باشد، محتوای او سمت آن میرود و نشان میدهد چگونه تصاویری شبیه صحنه‌هایی از آن برنامه تهیه کنیم.

۳.داستان گویی کوتاه: باعث تعجب است که زیاد طول کشید تا داستان گویی کوتاه محبوب شود. فرمت ساخت ویدیوهای کوتاه دویین (و همینطور استوری‌های اسنپ‌چت و اینستاگرام) پلتفرم خیلی خوبی برای محتوای قسمتی و اپیزودیک فراهم کرده است. با پست کردن فقط ۱۴ ویدیو 灵魂当铺 (Pawn Shop of Souls) یک برنامه که درمورد یک فروشگاه است که یک آرزوی هر کس را در ازای دریافت ارزش مساوی برآورده میکند، شش میلیون فالور دارد. بهترین رتبه را در بین برنامه‌ها در دویین برنامه 食堂夜话 (Night Conversations in the Canteen) که  بیش از شانزده میلیون فالور دارد.

این تغییرات فقط بخشی از تغییرات بنیادی عمیقتری هستند که در پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی اتفاق افتاده است. همانطور که در The Atlantic گفته شد: چیزی که به اسم اینستاگرام لطیف و زیبا میشناسیم با پاستیل‌ها و عکس‌های هنرمندانه‌اش از غذا و افراد جذاب به سمت چیزی که به عنوان “اعتبار و سندیت” شناخته میشود میرود.

برندهای غربی و استراتژی‌هایشان در فضای مجازی موفقیت را تغییر داده‌اند( horror story  که در مورد burberry بود و همچنین داستان مربوط به دولس اند گابانا در سال نو را بیاد بیاورید.) برندها باید زیاد، سخت و طولانی و خیلی با دقت فکر کنند قبل از اینکه تصمیم بگیرند که اقدامات مشابه را در شبکه‌های اجتماعی در چین بگیرند یا نه.

 

 

از ویچت برای بلاک کردن لینک‌هایی از  Taobaoو TikTok شکایت شده است

کشمکش برای پیشی گرفتن در شبکه‌های اجتماعی چینی به نظر نمی‌آید که متوقف شده باشد و کاربران درگیر آن شده اند. در این مورد آخر، از ویچت توسط یک کاربر شکایت شده است. این کاربر اعتقاد دارد که ویچت عمدا شرایط را برای اینکه کاربران لینک‌هایی از شرکت رقیب یعنی دویین یا همان تیک‌تاک و توباو را به اشتراک بگذراند، سخت میکند.
کاربران ویچت نمیتوانند لینک‌های دویین و توباو را به طور مستقیم به اشتراک بگذرانند.. برای این کار کاربران باید یک ویدیو را با دستگاه خود دانلود کنند به جای اینکه یک لینک را کپی و پیست کنند.
در یک مقاله در People Court Daily که روزنامه  رسمی دیوان عالی مردم است، آقای ژنگ ژنگزین (Zhang Zhengxin) وکیلی است که ادعا کرده است که این ممانعت از اشتراک گذاری مستقیم لینک‌های فوق الذکر دال بر این است که شرکت تِنسِنت درخواست‌های ارتباطی را رد میکند و در نتیجه آن صلاحیت خودش را برای بسترسازی این هدف. این پرونده در حال حاضر در صف دادگاه‌های دارایی ذهنی پکن است.
عمل بلاک کردن سرویس برای رقبا برای ویچت کار جدیدی نیست. در ژانویه ۲۰۱۹، TechNode گزارش داد که ویچت سه تا از رقبا را در یک روز بلاک کرده است. سه شرکت Bytedance Doushan  و Kuairu Technology’s Liaotianbao و Ringo.Al’s Matong.

با هر تعریفی ویچت یک برنامه بزرگ و فوق‌العاده است؛ یک اکوسیستم حقیقتا خودپنداره، در چین این امکان وجود دارد که فق از ویچت استفاده کنید(حتی از پول نقد هم استفاده نکنید!). شرکت‌های شبکه‌های مجازی در چین تلاششان بر این است که ویژگی و خدماتی ارائه دهند که هدفش این است کاربر را هر چه بیشتر در اکوسیستم نگه دارد. درنتیجه ویچت باید کوچک‌ترین رقبا را جدی بگیرد؛ زیرا از دید ویچت واگذاری حتی کوچک‌ترین بخش شروع از دست دادن کاربران است.

 

 

استراحتی کوتاه مدت از ویچت!

 

در تحقیقی که اخیرا توسط موسسه تحقیقاتی تِنسِنت انجام شده بود، تاثیر شبکه‌های اجتماعی مخصوصا ویچت بر روی جامعه و افراد بررسی شده بود. و با تمرکز بر روی میزان خوشحالی فرد، روابط اجتماعی او و توانایی او در تمرکز برروی کار و یا یادگیری نتیجه گیری میکردند.

با اینکه نمونه مورد بررسی کوچک بود اما از چهار چیز پرده برداشت:

  • استفاده کمتر از ویچت تغییر چشمگیری در احساسات مثبت نداشت، اما کمی احساسات منفی را کم کرد.
  • تغییری بر میزان رضایت آنها از روزشان به وجود نیامد.
  • کاربران گزارش انزوای اجتماعی کمتر و یا بیشتر ندادند و چیزی فرق نکرد.
  • کاربران تغییر چشمگیری در توانایی خود در تمرکز کردن برروی کار و تحصیلشان دیدند.

محقق این مطالعات همچنین اشاره کرد که حین دوری شرکت کنندگان از فضای مجازی آنها شروع به درونی سازی دو چیز کردند در میان کلی چیز دیگر: بازتاب نشان دادن به چیزها و مشکلاتی که حقیقتا از لحاظ رفتاری به آنها مربوط بود، و اینکه هرچیزی که در فضای مجازی گفته میشود نباید جدی گرفته شود و برداشت شخصی از آن کرد.

برای بازاریاب‌هایی که تمرکزشان روی چین است و یا در چین فعالیت دارند، این ممکن است اولین قدمی باشد که از لحاظ فرهنگی به سمت این میروند که چینی ها چگونه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی  مشارکت میکنند. همانطور که در قسمت اولیه توضیح دادیم که چگونه محتوا در دویین درحال تکامل است، برندها باید نحوه تعامل با شنوده هدف خود را در شبکه‌های مجازی مورد بررسی مجدد قرار دهند.

 

برای مطالعه منبع اینجا کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *