گوگل ۳ عامل برتر بهینه سازی موتورهای جست و جو را به اشتراک گذاشته است.

چگونه از برنامه یک شتابدهنده حداکثر استفاده را ببریم؟
۴ مرداد ۱۳۹۸
شبکه های اجتماعی برای یک کسب و کار حیاتی هستند.
۲۶ مرداد ۱۳۹۸

مدت مطالعه: ۹ دقیقه

 

 

مقاله‌ای که می‌خوانید مصاحبه‌ی گوگل با مارتین اسپلیت متخصص و تحلیلگر مدیریت در شبکه در گوگل است.

 

قسمت اول از مجموعۀ تحت عنوان ((اسطوره سازان بهینه سازی موتورهای جست و جو)) توسط گوگل به تازگی عرضه شده است. در این برنامه، متخصص و تحلیلگر مدیریت شبکه در گوگل، مارتین اسپلیت، در مورد عوامل سه گانه بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO) و تمرکز روی آنها پاسخ می‌دهد. نزدیک انتهای برنامه، مارتین به یک سوال غیرمنتظره و شوکه کننده که توسط میهمان برنامه پرسیده شد، پاسخ داد.

 

گوگل چگونه صفحه های مرتبط را گزینش می‌کند؟

 

اولین پرسش در مورد ارتباط (میان صفحات) بود:

” شما چگونه مرتبط ترین نتیجه را به منظور قرار دادن در اختیار کاربر تشخیص می‌دهید؟”

پاسخ به شکل زیر داده شد:

” ما بیش از ۲۰۰ مشخصه برای انجام این کار داریم. بنابراین ما تمام اطلاعات شامل عنوان، توضیحات مختصر محتوی سایت (اصطلاحا Meta Description)، عین متن و محتوی صفحه شما، عکس ها، لینک ها و تمام چیزهای از این قبیل را بررسی می‌کنیم.

این یک سوال بسیار پیچیده است که چه چیزی صفحۀ شما را بیشتر در صفحۀ نتایج بالا قرار می‌دهد، اما بله…. ما به یک سری مشخصه توجه می‌کنیم.”

 

 

 

 

 

 

 

عامل اول بهینه سازی موتور جست و جو ((محتوی))

 

حالا نوبت به سوال بزرگ می‌رسد، جایی که میهمان برنامه در مورد ۳ عامل برتر قابل ملاحظۀ بهینه سازی موتورهای جست و جو سوال پرسید.

” اگر قرار بود برای مثال، سه عامل برتری که من بتوانم از آنها بهره مند شوم را نام ببرید، آنها چه چیزهایی خواهند بود؟”

عامل یا فاکتور شماره ۱ بهینه سازی به نظر منطقی می‌آید:

” ببینید…. اگر ما توسعه دهنده یا برنامه نویس بودیم، شما احتمالا از من یک جواب ساده مثل: اوه، باید از این قالب یا فریمورک استفاده کنید؛ می‌شنیدید، اما روش ما به این شکل کار نمی‌کند.

شما باید محتوی واقعا خوبی داشته باشید. و این به آن معناست که باید از محتوایی استفاده کنید که یک هدف را برای کاربر دست یافتنی کند.

این هدف چیزی است که کاربر می‌خواهد و یا به آن نیاز دارد. در تعبیری مطلوب تر، کاربر آن را می‌خواهد و همزمان به آن نیاز دارد، مانند بستنی.

پس اگر محتوی شما مکان، حوزه فعالیت و نحوه کمکرسانی شما به موضوع مورد نظر بنده را مشخص کند، فوق‌العاده خواهد شد.”

این یک توصیه خوبی بود. در آن پاسخ های بیشتری نسبت به آن چه در نگاه اول به نظر می‌رسد نهفته است. مشخصۀ “محتوایی که هدف را برای کاربر دست یافتنی کند.” یک روش فوق‌العاده برای توصیف محتویاتی که رتبه بالاتری را دارا هستند می‌باشد.

برای مثال، اگر شخصی به دنبال ویجت و قالب King Size باشد، گوگل تمایل دارد که صفحات محصولاتی که دقیقا با ویجت های King Size مطابقت دارند را رتبه بندی می‌کند. به نظر می‌رسد گوگل می‌داند که کاربران نسبت به دیدن صفحاتی که با موضوع مورد نظر آنها ارتباط مستقیم دارد، احساس رضایت بیشتری دارند.

پس می‌توان گفت که هدف صفحات ارائه دهندۀ محصول این است که اطلاعات مشخص و مخصوصی را در مورد آیتمی که برای فروش قرار داده اند فراهم کنند. در بعضی موارد، برای به دست آوردن کاربران بیشتر، این کار می‌تواند به معنی ارائه قدرت مقایسه به مشتری نیز باشد.

برای درخواست های جست و جوی معینی، زمانی که جست و جو مربوط به یک محصول نیست بلکه در مورد یک عنوان باشد، گوگل تمایل دارد تا صفحات را به شیوه ای که کمی تفاوت دارد رتبه بندی کند. اینجا جایی است که بسیاری از کسب و کارها برای کمک کردن به مشکلات بهینه سازی جست و جوی خود به سراغ من می‌آیند.

این کار دشواری است که ذهن خود را از روی کلمات کلیدی خاص آزاد کرده و به طور دقیق توجه خود را روی مفهوم کلی صفحه معطوف کنید.

یک سرنخ برای حل این معما داخل آخرین چیزی که کارمند گوگل بیان کرد قرار دارد:

” پس اگر محتوی شما مکان، حوزه فعالیت و نحوه کمک­رسانی شما به موضوع مورد نظر بنده را مشخص کند، فوق‌العاده خواهد شد.”

 

محتوای خود را مرتبط بسازید

 

چیز دیگری که مارتین در مورد آن بحث کرد عباراتی بود که کاربران موقع جست و جو از آنها استفاده می‌کنند، و همچنین استفاده کردن از این عبارات در محتوای خود. این بحثی اساسی است، اما گاهی اوقات نکات ظریفی در مورد استفادۀ مردم از کلمات وجود دارند که ارزش تحقیق کردن را خواهند داشت.

این چیزی است که مارتین بیان کرد:

” پس شما می‌خواهید که مطمئن شوید هدف مردمی که مایل به جذب و یا تعامل با آنها هستید را به وسیله محتوای خود پوشش داده اید و همچنین اطمینان حاصل کنید که از لغاتی استفاده می‌کنید که ممکن است من (مجازا کاربر) استفاده کنم.

اگر شما از یک واژه بسیار خاص برای بستنی خود استفاده کنید، مانند برند Smooth Cream 5000، من در مورد همچین واژه خاصی سرچ نخواهم کرد. من فقط ممکن است عبارتی مثل I need ice cream را سرچ کنم.

خوب است که جایی به آن اشاره کنید تا من همزمان با دیدن آن برند تجاری، عبارت خود را نیز پیدا کنم. من درحال پیدا کردن بستنی هستم، من هنوز نمیدانم که چه نوع بستنی می‌تواند باشد. اگر آنجا اسم یک برند باشد، فوق‌العاده است، اما چیزی که من به دنبال آن هستم نیست. پس با زبانی که من از آن استفاده می‌کنم حرف بزنید.”

این یک روش خوب برای توصیف ارتباط در محتوا بود: ” با زبانی که من از آن استفاده می‌کنم حرف بزنید.”

اشتباه رایجی که من در وبسایت های میان کسب وکاری (B2B websites) مشاهده می‌کنم استفاده از اصطلاحاتی است که با بیانی که یک شخص با سطح مدیریت فنی پایین ممکن است جست و جو کند، مطابقت ندارد. شما ممکن است یک راه حل پرمتقاضی حمل و لایسنس آنلاین نرم افزار(SaaS)  را بفروشید، اما این عنوانی نیست که مردم دنبال آن می‌گردند.

 

عامل دوم بهینه سازی موتور جست و جو ((داده های مختصر از محتوای سایت یا اصطلاحا Meta Data))

 

دومین (و البته به نوعی سومین) عامل بهینه سازی موتور جست و جو، به صورت حرفه ای توصیف شده است.

سوال:

” پس محتوا اولین مشخصه می‌باشد. می‌توانید دو مشخصه دیگر در این مبحث را ذکر کنید؟”

پاسخ:

” شما قرار است عاشق این موارد شوید چرا که آنها کمی حرفه ای می‌باشند. پس دومین عامل بزرگ این است که مطمئن شوید تگ های اختصاری مفیدی دارید که محتوای شما را توصیف می‌کنند، پس یک Meta Description ( توضیحات مختصر محتوی سایت) داشته باشید چرا که این کار امکان داشتن یک خلاصۀ مختصر در نتایج جست و جو را به وجود می‌آورد و به مردم اجازه می‌دهد تا متوجه شوند کدام صفحه به آنها کمک بیشتری خواهد کرد.

و عناوین صفحه را مختص به صفحه ای که ارائه می‌دهید انتخاب کنید. برای همه چیز عنوان ثابت نداشته باشید. عنوان مشابه برای قسمت های مختلف خوب نیست. اگر عناوینی دارید که متناسب با محتوایی که نمایش می‌دهید تغییر می‌کنند، فوق‌العاده‌ است. و قالب های سایت روش هایی برای این کار می‌باشند. پس در مورد مستندات سایت توضیح دهید و قطعا چیزی هست که به محتوای شما کمک کند.”

مقدار مشخصی از درک و مفاهیم در ساختن یک عنوان و یک Meta Description موثر وجود دارد. اگر شما از یک قالب استفاده کنید، اتوماسیون می‌تواند شروع به ظاهر شدن مانند محتویات یک شیرینی کند. در حالی که محتویات  عنوان و Meta Description منحصر به فرد بوده و باعث شده این اتوماسیون عالی کار کند.

آیا Meta Description یک عامل رتبه بندی سایت نیز می‌باشد؟

به خوبی می توان دریافت که Meta Description به خودی خود یک عامل رتبه بندی نمی‌باشد. این غیر طبیعی است که یک کارمند گوگل Meta Description را یکی از سه عامل برتر بهینه سازی معرفی کند، به خصوص این که این عامل را مهم تر از لینک های سایت نام برده است. آیا گوگل چیزی را تغییر داده است؟

 

عامل سوم بهینه سازی موتور جست و جو ((عملکرد))

 

مارتین اسپلیت از گوگل، سومین عامل مهم قابل توجه در بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO) را عملکرد ما توصیف کرد. عملکرد سازندۀ سایت، از مدت ها پیش به عنوان عامل مهم بهینه سازی مطرح بوده است. به عنوان یک عامل در رتبه بندی، جان مولر (مدیر شبکه دیگر در گوگل) اخیرا از این عامل به عنوان عاملی که امکان نادیده گرفتن آن وجود ندارد، یاد کرده است. این متن سخنی است که جان مولر در مصاحبۀ خود با عنوان ((سرعت به عنوان عامل رتبه بندی سایت ها)) بیان کرده است:

” قسمت خوب این است که ما عوامل رتبه بندی زیادی داریم. پس لازم نیست که همه چیز را بی نقص انجام دهید (سرعت شما می‌تواند کمک کند). اما این ممکن است این معنی را هم بدهد که شما بگویید: گوگل می‌گوید سرعت مهم تر است، اما سایت های برتر سرعت آن چنانی ندارند.

برای ما مشخصا سرعت مهم است. اما این به آن معنی نیست که سایر عوامل را نادیده بگیریم.”

سخنان قبل یعنی گوگل عملکرد ضعیف را نادیده می‌گیرد و یک سایت را رتبه بندی خواهد کرد، اما تجربه کاربران نباید به واسطۀ مسائلی مثل نمایش داده نشدن صفحه آسیب ببیند. اگر توقع دیدن یک وبسایت با عملکرد ضعیف را داشته باشید، گوگل همان را به شما نمایش خواهد داد.

مارتین اسپلیت درست می‌گوید. اما یک نگاه موشکافانه تر نشان خواهد داد که عملکرد نگهداری سایت یک عامل مهم در بهینه سازی می‌باشد. اما الزاما یک عامل الگوریتمیک در بهبود رتبه بندی نمی باشد.

این پاسخ مارتین است:

” و قسمت آخر عملکرد می‌باشد. عملکرد یک عامل فوق‌العاده است، ما در مورد آن دائما بحث می‌کنیم اما احتمالا این حقیقت را فراموش کرده ایم که این عامل برای این که بیشتر به صورت آنلاین دیده شویم نیز موثر است.”

همینجا بود که میهمان دیگر ما که یک توسعه دهنده شبکه بود، با یک سوال وارد بحث شد:

” پس عامل عملکرد تنها باعث افزایش سرعت وبسایت من نیست و بلکه در دیده شدن آن نیز موثر است؟”

پاسخ مارتین از گوگل به شکل زیر بود:

” درست است، چون ما نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که مردم حتما روی پیج شما کلیک خواهند کرد و سریعا از محتوای شما استفاده می‌کنند. پس یک عملکرد اطمینان بخش باید وجود داشته باشد، این یکی از مشخصه هایی است که به دنبال آن می‌گردیم.

اما این کار بیشتر از همه کاربران را خوشحال می‌کند، درست می‌گویم؟ اگر من به شدت بستنی بخواهم و سریعتر به صفحه مورد نظر برسم، فوق‌العاده می‌شود.”

 

این برنامه به یک سوال شوکه کننده پاسخ می‌دهد

 

درست زمانی که مارتین در حال نتیجه گیری بود، میهمان دیگر ما (که یک توسعه دهنده بود، نه یک بهینه ساز) یک سوال غیر منتظره پرسید.

” چرا برای شرکت ها این مسئله اینقدر مهم است که صفحۀ آنها جایگاه بالاتری در نتایج جست و جو داشته باشد؟”

ممکن است در ابتدا این سوال به طرز عجیبی اساسی و کلی به نظر برسد. اما در واکنش به این سوال، یک تفاوت مفهومی و پایه میان کسانی که در زمینه بهینه سازی موتورهای جست و جو فعالیت می‌کنند و سایرین وجود دارد. این که یک شخص که در حوضه صنعت شبکه به عنوان یک توسعه دهنده فعالیت دارد این سوال را بپرسد می‌تواند بیان کننده شکاف بنیادین و فراتر از درک میان فعالان حوزه SEO و سایرین در صنعت شبکه باشد.

پاسخ مارتین:

” خب….پس…. شما یک توسعه دهنده شبکه هستید، درست است؟ شما محتویاتی را در اینترنت تولید می‌کنید….آیا می خواهید که مردم از آنها استفاده کنند؟”

توسعه دهنده:

” قطعا می‌خواهم.”

مارتین:

” پس به منظور اطمینان یافتن از این که مطلب شما دیده و درک می‌شود…. شما باید در صفحۀ اول یا دوم باشید چون قرار نیست که من به عنوان یک کاربر به صفحه ۹۹ بروم و بگویم که اوه بله این چیزی است که دنبالش بودم.

چرا که گوگل و سایر موتورهای جست و جو در تلاش برای یافتن بهترین روش های رسیدن به هدف کاربران و نمایش دادن آنها در جایگاه بالاتر می‌باشند.”

 

عوض شدن بحث:

 

هدف یک وبسایت

 

من شیوه ای که مارتین برای تاکید کردن روی بحث شناسایی اهداف کاربران داشت، دوست داشتم. در سایت خودم با مرور کردن تمرینات بهینه سازی، میان چندین مقاله، یکی از راهکارها را توجه بیشتر به کلمات کلیدی به جای اهداف پیدا کردم.

یک کارآموز از من دربارۀ کلمات کلیدی که به منظور بالا بردن رتبۀ سایت مورد نیاز است پرسید. من احساس دکتری را داشتم که از او در مورد قرص مناسب جهت بهبودی سوال می‌کنند. کلمات کلیدی مهم هستند اما مسائل دیگری نیز در مورد رتبه بندی سایت مهم می‌باشند، و هدف وبسایت یک نقطۀ شروع مناسب برای تمرکز کردن است.

 

Meta Description به عنوان یک عامل SEO

 

تاکید مارتین بر توصیف های مختصر سایت، یا نشان دهندۀ اغراق مارتین در مورد نقش آنهاست و یا افشاکنندۀ تغییر ذهنیت گوگل در آینده می‌باشد که نشان دهندۀ توجه بیشتر گوگل به نقش Meta Description در تاثیرگذاری روی رتبه بندیش می‌باشد.

برنامۀ خوبی بود. من می‌خواهم قسمت های بیشتری از آن را ببینم اما این نمایش کمی تحریک آمیز نیز به نظر می‌رسید.

راجر مونتی (Roger Montti)
مشاور بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO) و طراحی سایت

 

 

 

برای مطالعه منبع اینجا کلیک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *